رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

عملکرد دولت دوازدهم تحقق شعار سال 1400 را به تاخیر انداخت

گروه مانع زدایی از تولید - محمد آیتی - دولت دوم حسن روحانی مخالفان جدی را به دنبال داشت، اما عملکرد دو سال آخر آن‌ها، کار را به جایی رساند که حتی صدای بسیاری از همفکران دولت دولت تدبیر و امید هم درآمد.
اکثریت اصولگرایان از همان ابتدای امر به سیاست و ساز و کارهای دولت انتقاد داشتند و زمانی که مجلس یازدهم شکل گرفت، این مخالفت‌ها علنی‌تر شد.
قرار بود سال 1400، سالی توام با تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی باشد، اما حال که در یازدهمین ماه سال هستیم، واقعیت‌ها این را نشان نمی‌دهد.
اینکه چرا در تحقق این شعار ارزشی ناکام ماندیم را با جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مرودشت در مجلس یازدهم به بحث گذاشتیم.
او به اقتصاد سرآمد گفت: یکی از عمده دلایلی که باعث شده شعار زیبای سال 1400 که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد، محقق نشود، برنامه‌ریزی بودجه سال جاری توسط دولت دوازدهم بود.
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس تصریح کرد: غیر از اینکه اصول و اساس برنامه‌ریزی سال جاری توسط دولت آقای حسن روحانی صورت گرفت، حدود پنج ماه از مدیریت کشور در این سال، دست ایشان و همفکرانش بود و عملاً دولت بعدی دستش برای موفقیت در این حوزه کوتاه شد.
این نماینده استان فارس اظهار داشت: وقتی برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری درست و منطقی نباشد، رونق تولید و رفع موانع رقم نخواهد خورد. از این‌رو، بهتر است تحقق شعار سال جاری و البته شعار سال بعد که انتخاب خواهد شد را در همان 1401 مطالبه کنیم، زیرا دولت سیزدهم تا آن موقع هم بیشتر بر کار مسلط می‌شود و هم بودجه‌ای را اجرا می‌کند که خودش نوشته است.
رشیدی‌کوچی با اشاره به اینکه بنده به نوبه خودم مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری و تولید را رصد کردم، گفت: در همه استان‌ها چه در سطح استانداری‌ها و چه در سطح فرمانداری‌ها، کمیسیونی برای رفع موانع تولید تشکیل شد. در این رابطه، تحرکاتی صورت گرفت و همچنان در حال انجام است. در شهرستان مرودشت که حوزه انتخابیه خودم هست، کارهای خوبی صورت گرفته است، هرچند در خیلی از نقاط کشور، مسیر خوب و امیدوارکننده
 نبوده است.
یکی از دلایل مهم عدم موفقیت در مسیر مانع زدایی از تولید، بوروکراسی پیچیده اداری است
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از دلایل مهمی که باعث شد ما در این مسیر به موفقیت شایانی نرسیم، بوروکراسی پیچیده اداری است. بارها رهبر معظم انقلاب در این باره هشدار دادند، ولی همچنان می‌بینیم که قوانینی در کشور حاکم است که دست و پای سرمایه‌گذار و تولیدکننده را بسته است.
گاهی مسئولان به جای رفع موانع تولید در جهت مانع‌تراشی گام برمی‌دارند 
وی در پاسخ به اینکه آیا مشکل قانون است و مجلس باید آن را برطرف کند؟ به خبرنگار اقتصادئ سرآمد، گفت: همه مردم باید بدانند که همه قوانین در مجلس تصویب نمی‌شود و این‌طور نیست که وقتی می‌گوییم، قوانین دست و پا گیر است، یعنی مجلس اشتباه عمل کرده است، هرچند مجلس هم امکان اینکه در برخی امور و قوانین مزاحم، مقصر باشد، هست. گاهی برخی آیین‌نامه و بخشنامه‌ها در هیات دولت یا برخی جاها در هیات امنا و... مصوب می‌شود که کار اداری را بیش از پیش در دست‌انداز می‌اندازد. وقتی می‌گویم قوانین دست و پا گیر، منظورم مجموعه همه این موضوعات است. گاهی مسئولان به جای اینکه در جهت رفع موانع، کاری صورت دهند، در جهت مانع‌تراشی گام برمی‌دارند که با این تفکرات، کار تولید جلو نمی‌رود.
رشیدی‌کوچی در ادامه با ذکر خاطره‌ای بیان کرد: من به عینه شاهد این بودم که قرار بود کارخانه‌ای راه‌اندازی شود که هم سرمایه‌گذار آماده و هم پولش مهیا بود. کاری که قرار بود راه بیفتد نیازی به کمک مالی دولت نداشت و 150 تا 200 را هم می‌شد به واسطه آن، مشغول به کار کرد. متاسفانه وقتی پای اخذ مجوزها وسط آمد، به قدری کار سخت شد که گذر زمان، ارزش پول سرمایه‌گذار را به نصف تبدیل کرد. همچنین در روستایی قرار بود کارخانه‌ای تاسیس شود، اما به خاطر یک پیچ ساده که شاید سالی یک موتور هم از آنجا رد نمی‌شد، راهداری استان فارس شش ماه کار را عقب انداخت. جالب است، سرمایه‌گذار در صحنه است و پولش آماده و از طرفی، محصول تولیدی نیاز عده‌ای کثیر می‌باشد، اما دولتمردان به جای کمک، موانعی ایجاد می‌کنند که کار معطل می‌ماند.
نماینده مرودشت تصریح کرد: آیا با این کارها می‌شود بخش خصوصی را پای کار آورد و حمایت از تولید را به واقعیت رساند؟ چندبار، سرمایه‌گذار این‌چنین برخوردها را ببیند، کلاً قید کار را می‌زند، همان‌طور که خیلی‌ها این کار را کردند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: انتقادات زیادی به سیستم بانکی دارم و متاسفم که این سیستم به جای اینکه کمک به رونق تولید و خودکفایی کشور کند، تبدیل به سیستمی شده برای به خاک سیاه نشاندن تولیدکننده.
عملکرد دولت دوازدهم تحقق شعار سال 1400 را به تاخیر انداخت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه