بررسی« اقتصاد سرآمد» از رشد یک سومی قیمت جهانی زغال سنگ در ماه جاری

قیمت ذغال سنگ بر فراز تنش روسیه و اوکراین

گروه انرژی - تنش مابین روسیه و اوکراین در شرق اروپا سبب آشفتگی بازار انرژی در سراسر جهان شده است. قیمت جهانی زغال سنگ در ماه جاری یک سوم رشد داشته، که این امر عمدتاً به دلیل کمبود عرضه و تنش بین روسیه و اوکراین می‌باشد به طوری که شاخص زغال سنک به ۲۶۲ دلار در هر تن رسید. بازار زغال سنگ به ممنوعیت صادراتی یک ماهه توسط تأمین کننده اصلی آن در جهان یعنی اندونزی واکنش نشان دادف به طوری که این کشور در پی مقررات جدید فروش خود سبب عدم صادرات به بازار اروپایی شد. با این حال این ممنوعیت قرار است در ۳۱ ژانویه برداشته شود، اما کارشناسان در مورد حجم زغال سنگی که ممکن است در بازارها عرضه شود تردید دارند، مقامات اندونزیایی می‌گویند که تنها معدن‌چیانی که از قوانین جدید پیروی کرده‌اند اجازه خواهند داشت صادرات را از سر بگیرند.
به گزارش اقتصادسرآمد، همچنین نگرانی‌هایی در مورد آینده بحران روسیه و اوکراین وجود دارد. به طوری که افزایش نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین با خشم کشورهای غربی روبرو شده است به طوری که آنها مسکو را با تحریم شدید در صورت درگیری نظامی تهدید کرده‌اند. با به وجود آمدن این وضعیت، برخی کارشناسان گمانه زنی می‌کنند که روسیه ممکن است در واکنش به تحریم‌ها، عرضه گاز به اروپا را قطع کند. تحلیلگران می‌گویند که اگر این اتفاق بیفتد، اروپا که در حال حاضر با کمبود گاز مواجه است و قیمت این کالا را در ماه‌های گذشته تقریباً دو برابر کرده است، ممکن است به سمت خرید زغال سنگ روی آورد.
تحلیلگران انتظار دارند قیمت زغال سنگ در ماه فوریه کاهش یابد، زیرا فصل گرم در نیمکره شمالی به پایان می‌رسد، اما آنها ادعا می‌کنند که اگر روسیه تحویل گاز به اروپا را متوقف کند یا صادرات زغال سنگ را متوقف کند، این وضعیت می‌تواند تغییر پیدا کند.
قیمت ذغال سنگ بر فراز تنش روسیه و اوکراین در پرواز
سعید درخشان،کارشناس مسائل انرژی کشورمان دراینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: معمولا انعطاف پذیری کافی در میزان عرضه در بازار زغال سنگ وجود دارد که باعث می شود هر اتفاقی در بازار گاز روی دهد، تاثیر چندانی روی زغال سنگ نداشته باشد. اما به دلیل کاهش شدید موجودی گاز در اروپا و عدم وجود مکانیزمی برای تامین سریع آن، گاز تاثیر متقابلی روی بازار زغال سنگ داشته است.
رشد یک سومی قیمت جهانی زغال سنگ در ماه جاری
وی ادامه داد: قیمت جهانی زغال سنگ در ماه جاری یک سوم رشد داشته، که این امر عمدتاً به دلیل کمبود عرضه و تنش بین روسیه و اوکراین می‌باشد به طوری که شاخص زغال سنک به ۲۶۲ دلار در هر تن رسید. بازار زغال سنگ به ممنوعیت صادراتی یک ماهه توسط تأمین کننده اصلی آن در جهان یعنی اندونزی واکنش نشان داد،  به طوری که این کشور در پی مقررات جدید فروش خود سبب عدم صادرات به بازار اروپایی شد که تنش بین روسیه و اوکراین در ان بی تاثیر نبوده است.
او با بیان اینکه،  نگرانی‌هایی در مورد آینده بحران روسیه و اوکراین وجود دارد، افزود: افزایش نیرو‌های روسیه در نزدیکی مرز اوکراین با خشم کشور‌های غربی روبرو شده است به طوری که آن‌ها مسکو را با تحریم شدید در صورت درگیری نظامی تهدید کرده‌اند. با این اتفاق روسیه ممکن است در واکنش به تحریم‌ها، عرضه گاز به اروپا را قطع کند اگر این اتفاق بیفتد، اروپا که در حال حاضر با کمبود گاز مواجه است و قیمت این کالا را در ماه‌های گذشته تقریباً دو برابر کرده است، ممکن است به سمت خرید زغال سنگ روی آورد.
درخشان معتقد است: ممکن است قیمت زغال سنگ در ماه فوریه کاهش یابد، زیرا فصل گرم در نیمکره شمالی به پایان می‌رسد، اما آن‌ها ادعا می‌کنند که اگر روسیه تحویل گاز به اروپا را متوقف کند یا صادرات زغال سنگ را متوقف کند، این وضعیت می‌تواند تغییر پیدا کند.
اوکراین زمانی یکی از تولیدکنندگان عمده زغال سنگ بود و حدود ۵۰ درصد از این کالا در مناطق شرقی آن استخراج می‌شد.  با در نظر گرفتن تمام محدودیت‌هایی که بر بازار جهانی زغال‌سنگ اعمال می‌شود، تحلیلگران می‌گویند وضعیت قیمت‌گذاری بر ذغال سنگ همچنان نامشخص است. زغال سنگ یکی از منابع مهم انرژی و اولین سوخت فسیلی است که توسط بشر به عنوان منبع اصلی انرژی مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه زغال سنگ را می توان در صنایع مختلف ازجمله تولید بخار در نیروگاه های برق، صنایع فولاد سازی، تولید قطران، مواد شیمیایی و تهیه کودهای شیمیایی مورد استفاده قرارداد.
در حالی که روسیه نیروها و تجهیزات نظامی خود را در مرز با اوکراین تجمیع می کند، تشدید تنش سیاسی بین روسیه و غرب تلاطمی جدی در بازارهای انرژی جهانی به ویژه در اروپا ایجاد کرده است. در پی بحران اوکراین فهمیدن دلیل تلاطم و نگرانی در بازار انرژی جهان به ویژه اروپا خیلی سخت نیست. گاز طبیعی روسیه که از طریق شبکه ای از خطوط لوله به قاره سبز جریان می یابد، در این سرمای زمستان خانه ها و نیروگاه های تولید انرژی را در بسیاری از کشورهای اروپایی گرم نگه می دارد. روسیه همچنین یکی از منابع کلیدی تامین نفت این قاره است. اکنون مقامات غربی این نگرانی را دارند که در صورت تشدید تنش و تحریم روسیه، مسکو عرضه گاز و نفت به اروپا را در این فصل زمستان قطع کند. در این میان نرخ ذغال سنگ متاثر از این نگرانی رو به افزایش است و مقاصد فروش گاز روسیه را دچار نگرانی شدید کرده است.
قیمت ذغال سنگ بر فراز تنش روسیه و اوکراین
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه