حادثه کشتی فیلیپینی شوکی برای فعالان بازار خودرو بود؟

تاثیر غرق شدن کشتی «آیس» بر بازار خودرو

گروه اقتصاد دریایی - در حالی‌که بازار خودرو به شدت تحت تاثیر مشکلات ناشی از کمبود نیروی انسانی و همچنین کمبود تراشه‌های نیمه‌رسانا است، بروز حادثه آتش‌سوزی در کشتی باری حامل 4 هزار خودروی لوکس شوک جدیدی به فعالان بازار خودرو وارد کرده است. کشتی باری«فلیسیتی آیس» حامل چندصد دستگاه خودرو که سه‌برابر زمین فوتبال است، در اقیانوس اطلس دچار حریق شده و پس از تخلیه 22 خدمه‌اش به صورت سرگردان در آب‌های این اقیانوس رها شده است. کشتی باری ایتالیایی که دو هزار خودرو از جمله 37 پورشه 292 هزار دلاری را از هامبورگ به سمت کازابلانکا حمل می کرد، در 150 مایلی سواحل غرب فرانسه دچار حریق شد و در آب فرو رفت. 27 خدمه این کشتی نجات یافته‌اند.
به گزارش اقتصادسرآمد، طبق اعلام رسانه‌ها 3965 خودروی فولکس واگن در این کشتی وجود دارد. بنابه اعلام سخنگوی پورشه، 1100 دستگاه از محصولات این شرکت در میان خودروهای کشتی فلیسیتی آیس بوده است. البته این اولین باری نیست که خوروسازان اروپایی محصولات خود را در اقیانوس اطلس از دست می‌دهند. در سال 2019 نیز کشتی گراند امریکا که حامل 2 هزار خودروی لوکس آئودی و پورشه بود، در مسیر میان دو قاره اروپا و آمریکا غرق شد. جگوار لندروور، مینی کوپر، مرسدس بنز، پورشه و دیگر خودروهای لوکس از جلمه بارهای این کشتی بودند که قرار بود برای عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ارسال شود که دچار سانحه شد.
از اولین ساعت‌های اعلام خبر آتش‌سوزی کشتی فلیسیتی آیس، برخی خریداران خودرو که سفارش‌های‌شان در این کشتی بوده با انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی احساسات خود را ابراز کرده‌اند. یکی از کاربران توییتر که به نظر می‌رسد خریدار یک دستگاه پورشه باکستر اسپایدر بوده، با انتشار توییتی ناامیدی خود را از دریافت این خودروی لوکس اعلام کرده است. قیمت مدل‌های استاندارد این خودرو حدود 99650 دلار است. این کشتی باربری بر اثر برخورد با یک بلوک در نزدیکی مرز انگلستان غرق شده و مقصد نهایی آن عربستان سعودی بوده است. گفته می‌شود بر اثر غرق شدن این کشتی و از بین رفتن خودروهای لوکس آن ضرر 700 میلیون ریالی به عربستان سعودی وارد شده است.
تاثیر غرق شدن کشتی «آیس» بر بازار خودرو 
فربد زاوه کارشناس اقتصاد بین‌الملل با اشاره به این مهم که خودرویی متعلق به تجار ایرانی در این کشتی وجود نداشته است، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: غرق شدن امثال کشتی فلیسیتی آیس برای اولین نیست که در اقیانوس‌ها اتفاق می‌افتد و قطعا آخرین نیز نخواهد بود.
غرق شدن کشتی فیلیپینی بر بازار خودروهای لوکس ایران هیچ تاثیری ندارد
او با بیان این مطلب که غرق شدن این خودروهای لوکس بر بازار جهانی آن تاثیر نخواهد داشت، افزود: از آن‌جا که واردات خودرو به ایران چندسالی است متوقف شده است لذا، غرق شدن کشتی آیس بر بازار خودروهای لوکس ایران هیچ تاثیری ندارد.
کارشناس صنعت خودرو با پرداختن به موضوع کاهش جهانی تولید خودرو، گفت: طی دو سال اخیر و تحت تاثیر شیوع پاندمی کرونا تولید خودرو کاهش یافته و لذا کم شدن 5000 خودرو بر این مشکل نمی‌افزاید.
ایران با شرکت فولکس مراوده تجاری ندارد
وی بازار خودروهای وارداتی کشور را راکد عنوان کرد و ابراز داشت: براساس اعلام کشورهای مقصد، بیشتر خودروهای غرق شده برند فولکس هستند که ایران علاوه بر توقف واردات، با  شرکت سازنده نیز مراوده تجاری و سی کی دی ندارد.
عامل آتش گرفتن کشتی حامل 
خودروهای لوکس
زاوه گفت: باطری‌های یون لیتیومی خودروهای برقی در کشتی فلیسیتی ایس آتش گرفتند و این آتش‌سوزی نیازمند تجهیزات تخصصی برای مهار بوده است. این کشتی که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد، متعلق به شرکت اسنو اسکیپ و تحت مدیریت شرکت میتسویی او اس کی لاینز بود و از شهر امدن آلمان به مقصد دیویس ویل آمریکا در حرکت بود.
خدمه کشتی بدون اینکه آسیب ببینند با همکاری نیروی دریایی و نیروی هوایی پرتغال از کشتی خارج شده‌اند و در یک هتل محل اسکان داده شده‌اند. نیروی دریایی پرتغال نیز اعلام کرده بعید است به دلیل ابعاد کشتی بتوان آن را توسط یک یدک‌کش به ساحل آورد. در این شرایط به نظر می‌رسد که باید منتظر غرق شدن این کشتی غول‌پیکر و 4 هزار خودروی لوکس موجود در آن بود.بیست و یکم تیرماه سال گذشته بود که براساس اعلام رسانه‌های بین المللی عملیات نجات یک کشتی حامل هزاران خودرو از مدل های پرتقاضای تولیدات دو شرکت خودروسازی هیوندای و کیا با ناکامی مواجه شد و این کشتی با محموله خود در آب های اقیانوس غرق شد.
اما مورد دیگری نیز در اوایل پاییز سال گذشته ، کشتی باری MV Golden Ray با هزاران خودروی هیوندای و کیا از بندر برونزویک خارج شد ، اما سرنوشت این کشتی رسیدن به نقطه پایانی نبود چرا که این کشتی در نهایت بخاطر مشکلات فنی در اقیانوس واژگون شد. بر اساس آخرین اخبار عملیات نجات این کشتی و محموله آن به سرانجام نرسده و این کشتی بر اساس فیلم – انیمیشن زیر، طی مراحلی غرق شد. از این دست اتفاقات کم نبوده اما چرا بارها تکرار شده و کسی هم مانع از تکرار ریسک در این نوع حمل خودرو نشده برما پوشیده است.
 تاثیر غرق شدن کشتی «آیس» بر بازار خودرو
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه