بررسی « اقتصاد سرآمد» از طرح صیانت از فضای مجازی

گره کندی اینترنت بر کسب و کار

گروه جامعه - آیا ایجاد محدودیت بر سر استفاده از اینترنت در این روز و روزگار امری مطلوب یا امری قابل اعمال است؟ می‌دانیم که پاسخ منفی است، اما به بهانه تصویب کلیات طرح موسوم به «صیانت» در مجلس شورای اسلامی گریزی خواهیم زد به موضوع اینترنت و ارتباط آن با دموکراسی در دنیای امروز،نخست این که «اینترنت»، امروز دیگر چیزی مانند آب، برق یا گاز است که تامین آن توسط دولت‌ها یک «وظیفه ذاتی» است و نه یک لطف به مردم ایران!
به گزارش اقتصادسرآمد، کشور‌هایی مانند «استونی» (در سال ۲۰۰۰ میلادی)؛ «فرانسه» (در سال ۲۰۰۹ میلادی)؛ «فنلاند» (در سال ۲۰۱۰ میلادی) و «اسپانیا» (در سال ۲۰۱۱ میلادی)، دسترسی به اینترنت را برای شهروندان آنها تضمین کرده و وعده دادند که دسترسی به اینترنت به صورت گسترده را وظیفه خود می‌دانند. نام «ایران»، در کنار نام کشور‌هایی مانند «کره شمالی» و حتی «آمریکا» و «بریتانیا»، در فهرست «دشمنان اینترنت» (Enemies of the Intenet) قرار دارد. این در حالی است که چنین برآوردی، پیش از اجرای طرح «صیانت» به عمل آمده است. اما آیا دولت و مجلس می‌توانند اینترنت را در ایران برای طولانی مدت قطع کنند؟.
هنوز هم در این سو و آن سویِ جهان و حتی در کشور‌هایی که نام شان در بالا ذکر شد، اینترنت به دلایل مختلف محدود می‌شود. مثلا، دولت فرانسه، همین سال گذشته، فیلم برداری از نیرو‌های پلیس در حین انجام وظیفه را غیرقانونی اعلام کرد و در واقع، انتشار فیلم‌های مرتبط را هم جرم در نظر گرفت. ماجرا، مربوط به زمانِ اوج فعالیت «جلیقه زردها» در فرانسه بود. با این همه، نمی‌توان به صرفِ اشاره به اینکه کسی کاری نادرست می‌کند، آن کار را توجیه کرد. اما متاسفانه تعداد کشور‌هایی که دلِ خوشی از آزادیِ تمام و کمال اینترنت ندارند، کم هم نیست. سازمان «گزارشگران بدون مرز» (Reporters Without Borders)، فهرستی دارد تحت عنوان «دشمنان اینترنت» (Enemies of the Intenet)، که فعالیت کشور‌ها در زمینه قطع یا محدودسازی دسترسی به اینترنت را رصد می‌کند و از قضا، نام بسیاری از کشور‌ها در این فهرست به چشم می‌خورد. بر اساس یکی از گزارش‌های این سازمان، اکنون دست کم ۲۰ کشور هستند که به عنوان «دشمنان اینترنت» در جهان شناخته می‌شوند و متاسفانه، ایران هم پایِ ثابت این فهرست است. دیدن نام کشور‌هایی مانند «کره شمالی»، «چین»، «روسیه»، «ترکمنستان»، «سوریه» و «کوبا» البته در این فهرست جای تعجب ندارد.
پهنای باند کار و زندگی مردم را لنگ
 کرده است
علی زارع کارشناس ارشد حوزه فاوا در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت:چند هفته ای است که کمبود سرعت اینترنت صدا خیلی از کاربران را درآورده است. عده ای می‌گویند اجرای طرح حمایت از کاربران فضای مجازی دلیل کندی اینترنت است و عده ای معتقد اند کمبود پهنای باند است که کار و زندگی مردم را در عصر ارتباطات این طور لنگ کرده است.
به بهانه بروزرسانی خطوط اینترنت 
او گفت که، دولت سیزدهم تاکید دارد اینترنت نباید محدود شود. اما از دیگز سو نبود سرمایه گذاری و به روزرسانی نکردن شبکه ‌های ارتباطی کشور اثر بسیاری در کاهش کیفیت و اختلال در شبکه اینترنت دارد. که نشان می‌دهد دولت رئیسی در ادعای خود صادق است.
جای خالی بخش خصوصی مشکل ساز شد
این کارشناس با بیان اینکه یکی از دلایل عدم سرمایه گذاری در این صنعت، نبود سود مناسب براساس نرخ مورد انتظار سرمایه گذاران است، گفت: یک سرمایه گذار، همواره تمایل دارد که سرمایه محدود خود را در صنعتی سرمایه گذاری کند که حداقل نرخ بازده بدون مخاطره بانکی برای او محقق شود و این مهم با تعرفه های دستوری و مصوبات موجود محقق نشده و باعث کاهش میل به سرمایه گذاری در این صنعت شده است.وی افزود: با توجه به این شرایط موجود کسب وکار در کشور می‌توان گفت که طرح کمیسیون ویژه طرح صیانت از کاربران فضای مجازی به نتیجه نخواهد رسید و مردم و کسب‌وکارهای اینترنتی و استارتاپ‌ها نگران نباشند.
طرح صیانت موفق نخواهد بود
زارع گفت: سرعت پیشرفت دنیای اطلاعات، ارتباطات و الکترونیک بسیار زیاد است و باید نیازهای جامعه و جهان آینده را در این‌گونه تصمیمات در نظر بگیریم. فضای مجازی نامش مجازی است؛ در حالی که با فضای حقیقی و زندگی مردم گره خورده است و اینترنت نیز پاشنه آشیل فضای مجازی است.
طرح صیانت از فضای مجازی، یکی از جنجالی‌ترین طرح‌هایی است که در چند ماه اخیر در مجلس مطرح شد، این طرح که بدون شک محدودیت فضای مجازی را به همراه خواهد داشت به مذاق مردم خوش نیامده و با واکنش‌های‌ منفی بسیار زیادی روبه رو شده است. نمایندگان در صحن علنی مجلس با ۱۲۱ رأی با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی موافقت کردند، بلافاصله کاربران فضای مجازی و رسانه‌ها به انتقاد از این طرح جنجالی پرداختند. نمایندگان مجلس باید توجه داشته باشند که اگر تصمیمی گرفته شود که با افکارعمومی همخوانی نداشته باشد یا افکار عمومی نسبت به آن حساسیت زیاد داشته باشد، آن تصمیم در عمل و اجرا هم خیلی اجرایی نخواهد شد.
جامعه ما به سمتی پیش می‌رود که همواره در حال تحول است و این تحول از همه لحاظ که منبع آن اینترنت و فضای سایبری است باعث پیشرفت و فناوری‌های گسترده‌ای شده که به توسعه مملکت و اقتصاد و فرهنگ جامعه رونق می‌بخشد، لذا باید با رونق بخشیدن به این فضای سایبری و گسترده کردن اینترنت، به تکنولوژی و فناوری‌ها و فرهنگ جامعه توانایی فراوان داده تا بتوان با جهان پیش رفت؛ بشر در جوامع امروز نیازمند این دستاورد جهانی به نام اینترنت است که به واسطه فضای مجازی و سایبری می‌تواند پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و دست به آفرینش‌های خارق‌العاده جهانی بزند. اینکه برخی نمایندگان مجلس دست به محدودسازی اینترنت می‌زنند و ناآگاهانه تصمیم‌گیری می‌کنند بسیار جای تامل و تفکر است و باید در نظر گرفت که ما در جهانی زندگانی می‌کنیم که انسان از قرون گذشته فاصله گرفته و در دنیای تازه و نوینی زندگی می‌کند که بسیار بسیار با قرن‌ها قبل فاصله دارد.
 گره کندی اینترنت بر کسب و کار
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه