یک کارشناس اقتصاد انرژی به« اقتصاد سرآمد» می گوید

ایران پیشرو در تولید گازهای گلخانه‌ای!

گروه نفت و انرژی - گرمایش زمین مبحث بسیار جدی است که مورد توجه جمعی زیادی از مردم جهان نیست. گرمایش زمین می تواند زندگی تک به تک افراد این کره خاکی را از متمول ترین تا فرودست ترین تحت تاثیر قرار دهد. گرمایش زمین هر چند هنوز در نقطه توجه ساکنان جهان نیست ولی بزرگ ثروتمندان دنیا را به خود متوجه کرده است . مسابقه طراحی و ساخت و تولید خودروهای برقی یکی از نشانه های توجه بزرگ ثروتمندان جهان به گرمایش زمین است که هر ثانیه بیشتر نفس انسان ها و حیوانات را به خطر می اندازد. 
به گزارش اقتصادسرآمد، گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی با سرعت بالایی در حمله به گوشه به گوشه این زمین خاکی است، سرعتی که با خطاهایی که در گذشته انجام دادیم ما را در این نبرد تا امروز شکست خورده نشان می دهد و اگر در هر کشوری برایش تدبیری جدی اندیشیده نشود می تواند تمام اقشار آن جامعه و حیات وحش و محیط زیست آنها  را به بدبختی و مرگ و نابودی  بکشاند. اکثریت مردم جهان به گرمایش و تغییرات اقلیمی تفاوت دقیقی ندارند و تصور می کنند اگر دمای زمین چند درجه گرمتر یا سردتر باشد تاثیر زیادی بر زندگی روزمره نمی تواند داشته باشد. حقیقت این است که این تفکر درست نیست.
تغییرات دمایی کوچک زمین، می تواند تاثیرات بسیار عمیقی بر شرایط زندگی زمینی ها بگذارد. بنابراین جلوگیری از گرم شدن زمین تلاشی برای نجات حیات در زمین است. واقعیت این است که در عصر یخبندان دما ۶ درجه از دمای کنونی زمین سردتر و در زمان دایناسورها دمای زمین ۴ درجه گرمتر از دمای کنونی زمین بود. در آن زمان تمساح در آبهای دایره قطبی براحتی زندگی می کردند. محققان راه های زیادی برای کم کردن گازهای گلخانه ای تولید شده توسط نشخوارکنندگان را آزمایش کرده اند مانند واکسینه کردن آنها یا اضافه کردن مواد غذایی مخصوص که بتواند تولید گاز های گلخانه ای آنها را محدود کند ولی تمام این تلاش‌ها شکست خورده اند. تنها آزمایشی که اخیرا موفقیت آمیز بوده است، ترکیبی است به نام نیترواوکسی پروپانل -۳ است که توانسته گاز متان متصاعد شده از گاو را تا ۳۰ درصد کاهش دهد ولی مشکلات اجرایی این کار هنوز اجازه نداده که این کار در مقیاس تجارتی به انجام برسد. ولی دلایل زیادی وجود دارد که امید به کم کردن گازهای گلخانه ای نشخوارکنندگان را زیاد می کند. تکنولوژی‌های جدید در حال شکل گرفتن هستند.
ایران پیشرو درافزایش دمای هوا
 با تولید گاز گلخانه‌ای
امین سردار کارشناس اقتصاد انرژی و مدرس دانشگاه در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: یکی از نگرانی های عمده زیست محیطی به ویژه در دستیابی به توسعه پایدار انتشار دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه ای است. متاسفانه ایران در کشورهای پیشرو در این بخش است. 
ایران آسیب‌پذیرتر از کشورهای خاورمیانه در گازهای گلخانه‌ای
وی ادامه داد:  افزایش دما هم‌چنین منجر به تغییرات مهمی در الگوهای آب و هوایی شده و باعث تشدید بارندگی و دماها می شود. این تغییرات می توانند منجر به افزایش تکرار خشکی ها سیلاب ها وطوفان ها در بخش های مختلف جهان شوند. ایران به دلیل این که در خاورمیانه و در کمربند خشک زمین قرار گرفته است در اثر افزایش گرمایش کره زمین بیشتری آسیب را خواهد دید.
اثر گرمای جهانی متوجه ایران و کشورهای خاورمیانه خواهد شد
او با اشاره به اینکه در سایر کشورهای دنیا، گرمایش زمین اگر باعث افزایش دو درجه دما در آن کشورها شود در خاورمیانه این افزایش دما 4 درجه است، افزود: به دنبال آن آسیب بیشتری در اثر گرمای جهانی متوجه ایران و کشورهای خاورمیانه خواهد شد.
ایران جزء 10 کشور اول جهان در تولید گازهای گلخانه‌‌ای
سردار بیان کرد: ایران به عنوان کشور درحال توسعه و وابسته به نفت و محصولات نفتی و نوع زندگی ناپایداری که دارد نقش زیادی را در افزایش دمای کره زمین ایفا می‌کند و جز 10 کشور اول جهان در تولید گازهای گلخانه‌هایی است به همین دلیل باید به پیمان اقلیمی پاریس محلق شویم تا الزامات قانونی جهت کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای داشته باشیم.
افزایش دما کره زمین باعث می‌شود منابع آبی آسیب ببیند در بسیاری از کشورها تالاب ها و رودخانه ها خشک شدند. در این سال‌ها بسیاری از یخچال‌ها، درحال ناپدید شدن هستند. آب مایع حیات است و وقتی در چرخه آن اختلال ایجاد شود محیط زیست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقوع آتش سوزی های مکرر در مناطق جنگلی، سیل‌هایی که رخ می‌دهد نشان از این دارد که تغییر اقلیم، فاجعه بزرگی را برای کره زمین ایجاد می‌کند و کشورما به دلیل قرار گرفتن در منطقه حساس و به دلیل اینکه فرهنگ زیست محیطی رشد نکرده است بسیار آسیب پذیر است در آینده بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری را از دست خواهیم داد.
برای کم کردن تولید گازهای گلخانه ای جلوگیری از اسراف مواد غذایی و خصوصا گوشت است. در اروپا، کشورهای صنعتی آسیا و مناطق جنوب صحرای آفریقا بیش از ۲۰ درصد غذا به دور ریخته می شود. در آمریکا مقدار دورریز غذا حدود ۴۰ درصد است. جلوگیری از اسراف غذا نه تنها به حل مشکل گرسنگی در جهان کمک می کند، بلکه از تولید ۳/۳ میلیارد تن متان که از غذاهای فاسد شده تولید می شوند جلوگیری می کند.
ایران پیشرو در تولید گازهای گلخانه‌ای!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه