آزادسازی سواحل خزر؛ مقدمه رونق اشتغال و گردشگری مردم 

دستور آزادسازی سواحل خزر در حریم ۶۰ متری رضایت مردم ساحل نشین انزلی به عنوان یکی از شهرهای مهم حاشیه دریای خزر را به ارمغان آورد و اینک مردم امیدوار هستند تا در گام بعدی این اقدام به رونق اشتغال و صنعت گردشگری منجر شود.
استان گیلان ۲۸۶ نوار ساحلی دارد که از آستارا تا چابکسر کشیده شده است و این سواحل زیبا و بکر هرساله مقصد میلیونها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است که تاثیر بسزایی در رونق صنعت گردشگری( ۲۸۵ هتل ، مجتمع اقامتی و تفریحی و مسافر کاشانه ) و اشتغال این استان دارد.
شهرستان بندرانزلی حدود ۴۸ کیلومتر نوار ساحلی دارد که قریب به ۲۲ کیلومتر آن در ساحل غرب، ۱۰ کیلومتر در شهر انزلی و ۱۶ کیلومتر در ساحل شرقی شهرستان واقع شده است و که پیش از دستور رییس جمهور حدود ۱۰ کیلومتر از سواحل آن در حریم ۶۰ متر تحت تصرف دستگاه‌های اجرایی بود.
رئیسی دهم بهمن ماه امسال پس از سفر یکروزه به گیلان سفر دستوری مبنی بر آزاد سازی حریم ۶۰ متر سواحل دریا با تعیین ضرب الاجلی ۲۰ روزه صادر کرد که به مذاق مردم این دیار خوش آمد و این آزاد سازی مقدمه ای برای رونق اشتغال و صنعت گردشگری این استان دانستند .
این تصمیم قاطع و صدور دستور صریح به مسئولان استانی و شهرستانی باعث آزادسازی کامل سواحل تحت تصرف دستگاه های دولتی شهرستان ازلی شد و بار دیگر سواحل این شهرستان را به صاحبان اصلی یعنی عموم مردم بازگرداند.
مردم شهرستان ساحلی انزلی گیلان با استقبال از دستور رییس جمهور در خصوص آزاد سازی حریم دریا بر این باورند که ساحل دریا متعلق به همه مردم گیلان و ایران است و بایستی با برداشته شدن تمامی موانع از این موهبت طبیعی بهره مند شوند .
تنها دل خوشی مردم استفاده از ساحل است
مرد صیادی که خانه اش در حوالی روستای کپورچال از توابع شهرستان انزلی است در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: تنها دل خوشی مردم استفاده از ساحلی است که سالها به دلیل موانع مختلف از جمله فنس کشی های نهادها و ارگانهای مختلف از این نعمت بی بهره بودند.
حجت اسلامی این تصمیم آیت الله رییسی  را مایه رونق گردشگری این شهرستاندانست و افزود: این دستور رئیس جمهور نهادها و سازمانهای دولتی که بخش بزرگی از سواحل را در تصرف خود داشتند وادار به عقب نشینی کرد  حال امیدواریم با ورود مسافر به سواحل گیلان و علی الخصوص انزلی، اشتغال جوانان مان فراهم شود و و رونق به سفره های مردم برگردد.
به گفته وی اکنون که تقریبا سواحل آزاد شده اند برخی می خواهند با خودرو به ساحل بیایند این موضوع خطرات بسیاری را متوجه مردمی خواهد کرد که می خواهند از آرامش کرانه دریا استفاده کنند . 
اسلامی گفت: مسئولان باید قانونی برای ممنوعیت ورود خودرو به سواحل وضع کنند تا از بروز خطرات جانی و مالی برای افراد جلوگیری کنند .
کوچه های منتهی به دریا باید بازگشایی شوند
یکی از مردم ساحل نشین شهر بندرانزلی گفت: رییس جمهور در سفر خود به گیلان دستور به آزاد سازی سواحل دریا در استان گیلان را داد که این آزادسازی در منطقه آزاد انزلی به سرعت انجام شد و این روند برای سواحل داخل شهر انزلی نیز باید اجرا شود
سعید بابایی دستور رییس جمهور را بسیار به جا دانست و افزود: این دستور استفاده از سواحل را در اختیار عموم مردم نهاده است اما لازم است این دستور برای برخی خیابان شهری که در دست املاک خصوصی است نیز اجرا شود.
دستور رییس جمهور بهانه ها برای مسدود سازی ساحل را برچید
یکی از اهالی روستای سنگاچین با تقدیر از این دستور رئیس جمهور که موجب بازگشایی سواحل شده گفت: حال کسی نمی تواند جلوی بقیه را بگیرد که نمی توانی از ساحل استفاده کنی ، ساحل دریا متعلق به همه مردم ایران است و این حق آنهاست که از این موهبت طبیعی بهره مند شوند .
علی اصغری اعتقاد دارد این بازگشایی نباید این توقع را ایجاد کند که برخی با خودرو در ساحل جولان دهند و تاکید کرد: سالهای گذشته حوادث تلخی نظیر زیر گرفتن کودکان و واژگون شدن خودرو در سواحل رقم خورده که اگر جلوی ورود خودرو گرفته نشود شاهد تکرار این گونه حوادث خواهیم بود .
آزاد سازی نوار ساحلی دریای خزر که از دغدغه های مهم مردم دیار سرسبز گیلان بود با دستور فوری و بدون استثناء آیت الله رئیسی که «کلیه دستگاه‌های دولتی موظفند نسبت به آزادسازی، مناطق ساحلی تصرف شده تا مرز قانونی (حداقل ۶۰ متر از ساحل) اقدام کنند.» طبق آخرین گزارش از سوی اداره کل منابع طبیعی استان گیلان به عنوان متولی سواحل، عقب‌نشینی کامل دستگاههای دولتی از حریم قانونی سواحل استان صد درصد محقق شد.
آزاد سازی سواحل نماد فساد ستیزی 
در همین رابطه نشست بررسی آخرین اقدامات و راهکارهای بهره‌مندی مردم از سواحل با حضور رئیس دفتر بازرسی نهاد ریاست جمهوری و استانداران گیلان و مازندران در رامسر برگزار شد.
رئیس دفتر بازرسی نهاد ریاست جمهوری با تأکید بر لزوم توجه به اهمیت آزادسازی سواحل در کشور گفت: دستور رئیس جمهور مبنی بر آزاد سازی سواحل نماد حرکت انقلابی و تحقق عدالت محوری، فسادستیزی، مردمی بودن و اقدام جهادی بوده است. 
حجت الاسلام حسن درویشیان با تأکید بر لزوم توجه به اهمیت آزادسازی سواحل در کشور گفت: تصور مردم آماده بودن سواحل جهت بهره‌برداری است که باید اقدامات جهت رونق گردشگری و اقتصاد در سواحل عملیاتی شود.
نماینده عالی دولت در گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه سواحل این استان بعد از آزادسازی در اختیار مردم قرار گرفته است، اظهار کرد: بعد از آزادسازی ساحل گیلان، کارگروه هایی در شهرستان‌های ساحلی به ریاست فرمانداران و در مرکز استان گیلان به ریاست استاندار، برای ایجاد و مهیا کردن فضای مطلوب و  درست برای دسترسی راحت، بهره مندی همه مردم از مواهب ساحل  و پیشگیری از استفاده غیرقانونی دستگاه ها و بخش خصوصی از ساحل تشکیل شده است.
اسدالله عباسی با اشاره به اثرات مثبت نشست مشترک رئیس دفتر بازرسی نهاد ریاست جمهوری و استانداران و مسئولان استان های گیلان و مازندران در رامسر گفت: هم اندیشی مشترک را ادامه می دهیم تا با هم فکری و استفاده از نظرات متخصصین بخش ساحل و دریا، فضایی فراهم شود تا مردم به نحو مطلوب از ساحل استفاده کنند و اقتصاد دریامحور هم فعال شود و توسعه یابد.
وی نقش رسانه در تشریح اقدام دولت در چند ماه گذشته را بسیار مؤثر دانست و بیان کرد: صدا و سیما نیز ساحل تحت تصرف خود در زیباکنار گیلان را با اقدامات خود سازمان آزاد کرد.
آزادسازی سواحل خزر؛ مقدمه رونق اشتغال و گردشگری مردم 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه