گزارش« اقتصاد سرآمد» از خونسردی بیش از پیش متقاضیان مسکن

ریزش چشمگیرتورم پنهان مسکن

گروه راه و ساختمان - فعالان بازار املاک از کاهش نسبی معاملات در ۱۰ روز ابتدای اسفندماه خبر می‌دهند و معتقدند پس از نیمه اسفندماه کمتر کسی اقدام به خرید و فروش ملک خواهد کرد. هر دو طرف عرضه و تقاضا نیز با توجه به نیمه تعطیل بودن فروردین، اقدام برای انجام معامله را به اردیبهشت ماه سال آینده موکول می‌کنند. تجربه نشان داده معمولا ماههای اردیبهشت و خرداد، معاملات مسکن افزایش پیدا می‌کند.برخلاف انتظارات، معاملات مسکن در بهمن ماه کاهش یافت و آنطور که واسطه‌های ملکی می‌گویند در اسفندماه نیز بازار چنگی به دل نمی‌زند؛ به نظر می‌رسد اغلب خریداران و فروشندگان اقدام برای انجام معامله را به اردیبهشت یا زمان مشخص شدن نتایج مذاکرات وین موکول کرده‌اند.
به گزارش اقتصادسرآمد، بازار مسکن شهر تهران در بهمن ماه مطابق پیش‌بینی‌ها وضعیت آرامی را به لحاظ قیمت و تعداد معاملات سپری کرد. معاملات حتی نسبت به دی ماه ۱۳ درصد کاهش یافت. این در حالی است که معمولا در ماههای بهمن و اسفند سالهای قبل شاهد افزایش قراردادهای خرید و فروش بودیم. فعالان بازار مسکن می‌گویند که این بازار هنوز در انتظار مشخص شدن نتیجه مذاکرات وین است و تا قبل از نهایی شدن توافق، صرفا از اخبار خوب و بد تاثیر فوری می‌گیرد. اما در کلیت بازار اتفاق خاصی نمی‌افتد.
نتایج تغییرات بازار مسکن پایتخت در بهمن ماه ۱۴۰۰ مشخص کرد که فضای سردرگمی و انتظار هنوز بر بازار حاکم است. قیمت هر متر خانه با رشد ماهیانه اندک ۰.۴ درصد به ۳۳ میلیون و ۵۶ هزار تومان رسید. معاملات نیز ۸۵۳۲ فقره بود که در مقایسه با ماه قبل ۱۳ درصد کاهش یافت. به طور کلی بازار در رکود نسبی به سر می‌برد که از دلایل مختلفی همچون نبود تقاضای موثر، کاهش توان متقاضیان، غلبه متغیرهای سیاسی، رشد تدریجی قیمت نهاده‌های ساختمانی، کاهش ساخت و ساز و نبود چشم‌انداز روشن از بازده سرمایه در این بازار نشأت می‌گیرد.
ریزش مشهود تورم پنهان مسکن
محمود عباسی کارشناس حوزه راه و مسکن در اینباره به روزنامه اقتصاد سرآمد، گفت: سقوط تورم پنهان مسکن موجب ایست قیمت مسکن در ماه میانی زمستان شد.
ایست قیمت مسکن ناشی از آهنگ 
خروج از بازار
او افزود: ایست قیمت مسکن ناشی از آهنگ خروج از بازار است که در روزهای اخیر تحت تاثیر اخبار مثبت حول وضعیت متغیر برون‌‌زای موثر بر بازار مسکن یعنی مذاکرات رفع تحریم‌ها، توسط متقاضیان مسکن نواخته می‌شود.
وی با بیان این نکنه که در ماهی که گذشت بازدهی در بازارهای سکه، ارز و بورس نیز منفی بود، به اقتصاد سرآمد،تصریح کرد: با توجه به حساسیت بالای بازار مسکن به این متغیر برون‌‌زا فروشنده‌‌تر شدن فروشند‌‌ه‌ها از یکسو و خونسردی بیش از پیش متقاضیان مسکن از سوی دیگر دور از ذهن نبود.
مسکن چند سالی است که دوران ناخوشایند رکود را تجربه می کند
عباسی معتقد است: با توجه به اینکه بخش مسکن چند سالی است که دوران ناخوشایند رکود را تجربه می کند تمایل به سرمایه گذاری و فعالیت در این بخش توسط انبوه سازان بسیار کمتر شده و لذا ضریب رشد این بخش را کاهش داده است. اما این مساله یکی از دلایل رشد منفی مسکن در سالهای اخیر می باشد. باید گفت که اشتباهات صورت گرفته در دولت سابق باعث شد پیمانکاران داخلی بهره ای زیادی از رشد مسکن در سالهای رونق نیز نداشته باشند .
او به اقتصادسرآمد می‌گوید: طولانی شدن رکود و ناتوانی از خروج از آن ریشه در سیاست های غلط دولت سابق دارد که حاصل آن رد منفی مسکن در سالهای اخیر است. ازجمله ی این سیاست های ناصحیح می توان به پروژه ی عظیم مسکن مهر اشاره کرد که با ایجاد اختلال در بازار و به حاشیه راندن مردم نقش موثری در رشد منفی مسکن و ادامه ی رکود در سال های اخیر دارد.
به نظر می رسد میراث پر اشتباهی که در بخش مسکن توسط دولت سابق بجا گذاشته شده به راحتی قابل رفع و رجوع نمی باشد و تاثیرات سو آن تا سالهای زیادی بر بخش مسکن باقی خواهد ماند و با داشتن چنین مسائلی نمی توان انتظاری جز رشد منفی مسکن از این بخش داشت. اگر واقع بین باشیم لذا ریشه رشد منفی خرید مسکن در زمستان سال جاری را نیر باید در کذشته جستجو کرد .
گر توافق هسته‌ای نشود به مراتب اوضاع بدتری از سه سال گذشته خواهیم داشت. هرچقدر دلار بالا برود، دارایی‌هایی مثل طلا، ارز، مسکن و خودرو با رشد قیمت مواجه می شوند.
اسفندماه دومین ماه پیاپی است که قیمت مسکن کاهشی شده است و فعالان بازار با اشاره به این تحولات در بازار مسکن نسبت به کاهش قیمت در ماه‌های آینده امیدوار هستند. قیمت مسکن از سال 97 و با بازگشت تحریم و خروج امریکا از برجام و تحت تأثیر افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا، اوج گرفت و در سه سال قیمت آن صددرصد رشد پیدا کرد. کارشناسان اقتصادی در ارزیابی تحولات بازار مسکن می‌گویند با توجه به تأثیر‌پذیری این بازار از تحولات سیاسی و اقتصادی، خبرهای مثبت در فضای سیاسی و اقتصادی موجب ثبات و کاهش تدریجی قیمت مسکن می‌شود.
ریزش چشمگیرتورم پنهان مسکن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه