گزارش« اقتصاد سرآمد» از درس عبرتی که از خرید ملک ترکیه نمی‌گیرند

اقامت در ترکیه همچنان سراب

گروه راه و شهرسازی - ایرانیان در نخستین ماه سال جدید میلادی، همچنان صدرنشین خرید مسکن در ترکیه بودند. این در حالی است که اقتصاد این کشور با چالش تورم و کاهش ارزش پول ملی مواجه بوده. در این شرایط آیا سرمایه‌گذاری در بازار مسکن ترکیه صرفه اقتصادی دارد؟ خریداران به چه نکاتی باید توجه کنند؟ آمار‌ها می‌گویند در ماه ژانویه سال ۲۰۲۲، شهروندان ایرانی رتبه نخست خرید مسکن در ترکیه را در میان اتباع خارجی به خود اختصاص دادند. به گزارش اقتصاسرآمد، آنگونه که خبرگزاری آناتولی گزارش داده است، ایرنیان در دو سال گذشته نیز در این زمینه صدرنشین بودند. آن‌ها ظاهرا همین روند را در نخستین ماه سال میلادی جدید، با خرید ۷۶۱ واحد مسکونی ادامه داده‌اند. این در حالی است که ترکیه در ماه‌های گذشته، با مشکلاتی، چون تورم و سقوط ارزش لیر مواجه بوده. به نظر می‌رسد، نه این موضوع و نه مواردی، چون هزینه‌های جانبی خرید ملک و مالیات بر عایدی سرمایه، نتوانسته است برخی سرمایه‌گذاران ایرانی را از خرید ملک در ترکیه منصرف کند. در سال های اخیر خرید خانه و ملک توسط ایرانیان در ترکیه افزایش پیدا کرده است. نزدیکی ترکیه به ایران و فاصله پروازی ۳ ساعته ایران و ترکیه بسیاری از افراد را علاقه مند به خرید ملک در این کشور کرده است. با توجه به قیمت بسیار مناسب خانه در ترکیه نسبت به ایران خرید خانه برای حفظ ارزش پول و همچنین گذراندن اوقات تفریحی گزینه بسیار مناسبی به نظر می رسد. همچنین با خرید خانه در ترکیه اقامت این کشور را برای خود و خانواده دریافت می کنید و حتی می توانید تحت شرایطی که در ادامه توضیح می دهیم شهروندی ترکیه را نیز اخذ نمایید. مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز چندی پیش این موضوع را تایید کرده بود. او روند خروج سرمایه از کشور را خطرناک دانسته و گفته بود: با وجود کاهش ارزش لیر و چالش‌های اقتصاد ترکیه، همچنان ایرانی‌ها بیشترین آمار خرید خانه را به خود اختصاص داده‌اند که این موضوع نیاز به آسیب‌شناسی دارد. برخی کارشناسان، گرانی بیش از حد مسکن در ایران، کاهش امنیت سرمایه‌گذاری، تحریم و سیاست سرکوب نرخ ارز را از جمله عوامل این شرایط می‌دانند. 
ایرانیان از خرید ملک در ترکیه درس
 عبرت نمی‌گیرند
ایمان حقی کارشناس اقتصادبین‌الملل مسکن با بیان این مهم که اکنون ریسک‌های زیادی اقتصاد ترکیه را تهدید می‌کند. به ویژه که جنگ روسیه و اوکراین نیز می‌تواند از طریق کاهش تعداد گردشگران، این خطر‌ها را افزایش دهد، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: در ادامه خرید ملک ایرانیان به رغم تمامی کارشکنی‌های دولت ترکیه، هر فردی که قصد خرید ملک در ترکیه را دارد، باید به ریسک‌های اقتصادی و رتبه اعتباری این کشور در سرمایه‌گذاری توجه کند. در مدت اخیر، مورد نخست افزایش و شاخص دوم کاهش یافته است.
خروج سرمایه از کشور، بدون شک به زیان اقتصاد ایران است
وی در عین حال می‌افزاید: خروج سرمایه از کشور، بدون شک به زیان اقتصاد ایران است. با وجود این، با توجه به شرایط داخلی نمی‌توان از افراد برای چنین اقدامی انتقاد کرد. با وجود چالش‌های موجود در اقتصاد ایران، هر کسی باید با دید باز و مطالعه کافی برای سرمایه‌گذاری در ترکیه تصمیم‌گیری کند.
ایرانیان در دام کلاهبرداران ترک
وی در پاسخ به این سوال که افراد باید پیش از اقدام به خرید ملک در ترکیه چه نکاتی را در نظر بگیرند؟ می‌گوید: خریدارانی که با این هدف وارد بازار ملک ترکیه می‌شوند، باید به ویژه در شهر‌های بزرگ، مراقب کلاهبرداری شرکت‌ها و واسطه‌ها باشند. ارزش واقعی ملکی که آن‌ها انتخاب می‌کنند باید حداقل ۲۵۰ هزار دلار باشد. ارزش ملک را کارشناس دولتی پس از معامله بررسی می‌کند و ماز طریق اجاره ملک در ترکیه می شود اقامت ترکیه گرفت؟
سراب اقامت در ترکیه
حقی تاکید دارد: افرادی که اقدام به اجاره ملک در ترکیه می کنند باید بدانند که به آنها اقامت توریستی یک ساله اعطا می شود بدین معنا که با این نوع اقامت شما حق تحصیل و یا کار ندارید و برای این دو کار باید نوع اقامت خود را تغییر دهید، همچنین در گذشته شما می توانستید با تمدید سالانه به مدت پنج سال اقامت توریستی خود اخذ اقامت ترکیه کنید اما با توجه به قوانین جدید خرید ملک در ترکیه 2021 این امکان دیگر وجود ندارد و شما تنها یک سال اقامت توریستی ترکیه دریافت می کنید و قابل تمدید نیست مگر آنکه از آخرین روز اقامت توریستی شما یک سال گذشته باشد.مکن است ارزیابی را بسیار کمتر از مبلغ پرداختی انجام دهد.
چیزی که این روزه‌ها در شبکه های خارجی فارسی زبان و فضای مجازی زیاد مشاهده می ‌شود تبلیغاتی با موضوع خرید یا اجاره ملک ارزان در کشورهای همسایه به ویژه ترکیه و امارات (دبی) است. مواردی که افراد را ترغیب به این امر می‌کند تفاوت پایین قیمت ملک در ایران و ترکیه است؛ البته با توجه به اینکه با داشتن ملک در ترکیه صاحب پاسپورت ترکیه هم می‌شوند، عده ای که رویای مهاجرت را در سر دارند با توجه به شرایط فعلی کشور، داشتن پاسپورت ترکیه را میانبری برای مهاجرت قلمداد می‌کنند.
افراد به امید گرفتن اقامت تمام ترکیه و یا کشورهای اروپایی به دارای خود که حاصل سال ها تلاش آنها است چوب حراج می زنند تا بتوانند در ترکیه خانه بخرند بی خبر از آنکه گرفتن اقامت رویایی بیش نیست. اخیرا بسیاری از ایرانیانی که در ترکیه اقدام به خرید ملک کرده اند با مشکلات زیادی روبه رو شده اند. طبق قوانینی که کشور ترکیه وضع کرده است، ایرانیان باید ملک خود را به خود ترک ها و ۴۰ تا ۶۰ درصد ارزان تر از قیمت خریداری شده ملک، بفروشند و خبری هم از اقامت نیست. این اتفاقات مدام در حال تکرار شدن است و خریداران ایرانی به عکس سرمایه‌گذاران دیگر کشورها درس عبرت نگرفته و اصرار به ادامه کار غلطی دارند که راه به ناکجا آباد می برد.
اقامت در ترکیه همچنان سراب
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه