ظرفیت دریا در بوشهر استفاده شود

لزوم تولید شناورهای دانش بنیان

گروه اقتصاد دریا - سیاست‌های استعماری در ۲۰۰ سال گذشته باعث شد یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت اقتصادی ایران که دریا بوده کنار گذاشته و به فراموشی سپرده شود. کم نیستند افرادی که علاقه‌مند فعالیت و سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند اما به دلیل اینکه فرصت فعالیت در حوزه اقتصاد دریا در دولت‌های گذشته به آن‌ها داده نشده سرمایه خود را به کشور‌های دیگر برده‌اند. ما برای سرعت بخشیدن به اقتصاد کشور، مسئله توسعه دریا محور که مدت‌هاست از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سیاست‌های کلی مطرح شده را در جریان تدوین برنامه هفتم توسعه کشور در دستور قرار داده‌ایم. 
وجود دو منبع آبی دریایی در شمال و جنوب نعمت بزرگی برای کشورماست، دریا محور یکی از عناصر قدرت سیاسی و ظرفیت‌‌های رشد اقتصادی ایران محسوب می‌‌شود که در صورت توجه به آن می‌تواند از جمله مهمترین مصداق‌‌های اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.
اقتصاد دریا محور می‌‌تواند افق‌‌های تازه‌‌ای را پیش روی کشور برای برون‌‌رفت از معضلات اقتصاد ایجاد کند.بسیاری از کشورهای بزرگ مانند روسیه که در محاصره خشکی هستند برای دسترسی به دریا راهی جز ازطریق دریای سیاه ندارند و امروزه برای دسترسی به دریا جنگ‌ها صورت می‌گیرد، این در حالیست که ما دریا داریم ولی از آن استفاده نکردیم.کشورهای جنوبی خلیج فارس این فرصت‌ها را احیا کردند و در حال استفاده از آن هستند توسعه دریا محور جز مسائل جدی دولت است تا از منبع عظیم دریا در تولید ثروت و اشتغال استفاده کنیم.
غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهردر دیدار با کارکنان مؤسسه دریایی شهید محلاتی نیروی دریایی سپاه با تاکید بر استفاده از ظرفیت دریا، گفت: تولید محصولات و شناورهای دانش بنیان و استاندارد حمل و نقل دریایی باید حمایت شود اظهار داشت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار مهمی است که دریا یکی از مهمترین ظرفیت‌ها محسوب می‌شود.
وی با تاکید بر لزوم استفاده مناسب از ظرفیت دریا خاطرنشان کرد: دریا نقش مهم و تعیین کننده‌ای در آینده دنیا خواهد داشت و همه کشورها به این اهمیت فوق‌العاده واقف هستند و در تلاش برای استفاده از مواهب آن هستند.
امام جمعه بوشهر با بیان اینکه در طراحی نظم نوین جهان همه کشورهای دنیا طراحی ویژه بر روی مدیریت دریاها کرده‌اند افزود: بخش عظیمی از مدیریت جهان آینده منوط به مدیریت دریاها است.
آیت‌الله صفایی بوشهری مدیریت صحیح دریا را فرصت بسیار خوبی برای یک کشور دانست و ادامه داد: اگر کشوری نتواند آن را مدیریت کند، دریا او را مدیریت خواهد کرد.
وی تولید محصولات و شناورهای دانش بنیان و استاندارد حمل و نقل دریایی را از شاخص‌های مهم در مدیریت دریاها عنوان کرد و افزود: باید در این عرصه به خودکفایی و مرجعیت برسیم.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بیان کرد: در صورتی که در این رابطه خودکفا نباشیم قطعاً یکی از عواملی که بیگانگان ما را در عرصه دریا مدیریت می‌کنند تحریم یا فروش این نوع شناورها به چندین برابر قیمت است که باعث نفوذ در سیستم دریایی ما خواهد شد.وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران نگاه تمدن سازی در ایران را احیا کرد افزود: ما خود می‌توانیم به خودکفایی در عرصه‌های مختلف برسیم، در محصولات توسعه و پیشرفت پیدا کنیم و سپس به مرجعیت برسیم.
راهکارهای رفع تهدیدها در خلیج فارس
 تدوین شود
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با تاکید بر لزوم استفاده از فرصت‌های خلیج فارس گفت: راهکارهای رفع تهدیدها در خلیج فارس تدوین شود.
غلامعلی صفایی بوشهری در نشست با اعضای شورای سیاستگذاری و برگزاری همایش ملی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس اظهار داشت: برگزاری این همایش از اهمیت و ضرورت بسیار زیادی برخوردار است.
وی با اشاره به نقش تاریخی بوشهر در عرصه‌های مختلف خاطرنشان کرد: بوشهر شریان اقتصادی ایران بوده و هست و باید نسبت به تبیین و معرفی دستاوردهای استان بوشهر اقدام شود.
امام جمعه بوشهر با اشاره به سیراف به عنوان نخستین تمدن در حوزه خلیج فارس خاطرنشان کرد: نسبت به معرفی توانمندی این استان در ادوار مختلف تاریخی بی‌توجهی شده است.
وی با بیان اینکه استان بوشهر دارای عالمان، دانشمندان، دریانوردان و نویسندگان بزرگی بوده است ادامه داد: استان بوشهر نقش فوق‌العاده‌ای در خلیج‌فارس دارد.
صفایی بوشهری اضافه کرد: خلیج‌فارس در عرصه‌های نظامی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش ویژه و فوق‌العاده‌ای دارد و مدیریت بر این آبراه یکی از مهمترین برنامه‌های استراتژیک کشورها به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه باید نسبت به شناسایی تهدیدها و ظرفیت‌های خلیج‌فارس و ارائه راهکارهای استفاده از فرصت‌ها و رفع تهدیدها اقدام شود افزود: جهان آینده، عصر دریاها است و هر کشوری بتواند دریاها را مدیریت کند می‌تواند در نظم نوین جهانی دارای قدرت باشد.نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: افزایش اقتدار ایران در حوزه خلیج‌فارس، دریای عمان و مدار هفت درجه را در برگزاری همایش ملی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس مورد تاکید قرار داد.
وی افزایش اقتدار ایران در مدیریت جامعه حوزه خلیج‌فارس و توسعه آن به دریای عمان و مدار ۷ درجه را ضروری دانست و تصریح کرد: در خلیج‌فارس تولیدات در همه عرصه‌ها به‌عنوان یک فرصت باید شناسایی و تدوین شود.
وی بیان کرد: یکی از مهمترین تهدیدهای خلیج‌فارس مسائل زیست محیطی، آلودگی و شرایط سخت زیست آبزیان است که باید راهکار لازم برای رفع این تهدیدها تدوین شود.
 لزوم تولید شناورهای دانش بنیان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه