عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد:

سازمان محیط زیست باید پاسخ گوی مدیریت ریزگردها باشد

گروه اقتصادجامعه - یونس اسماعیلی نژاد - ریزگردها که تا چندی قبل، مهمان استان‌های جنوبی و مرکزی کشور بودند، حال به پایتخت هم رسیده و باعث حرف و حدیث‌های کارشناسان و برخی از مسئولان شده است. عده زیادی، کانون این ریزگردها را خارجی و مربوط به کشورهای عراق و عربستان می‌دانند و عده‌ای هم آن را به سدسازی‌های ترکیه ربط داده‌اند و برخی‌ها نیز آن را مربوط به خشکسالی‌های اخیر کشور می‌دانند. آلودگی شدید هوای تهران چندی روزی بود که تداوم داشت و طبق جدول شاخص آلودگی هوا در جهان، این شهر با عدد 142 به عنوان پنجمین شهر آلوده جهان شناخته شد. کیفیت هوای تهران در 19 ایستگاه در شرایط قرمز قرار گرفت و شهرک چشمه در منطقه 22 با عدد 172 آلوده‌ترین نقطه این شهر به حساب آمد. به نظر می‌رسد بیش از هر زمان دیگری باید نگران وضع هوای تهران بود، زیرا گفته می‌شود در روزهای گذشته بیماری ریوی و قلبی زیادی به واسطه این موضوع، راهی بیمارستان شدند.
سازمان محیط زیست مشکل تامین اعتبار برای رفع آلودگی هوا ندارد 
در همین خصوص، محمدحسن آصفری عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: برای مبارزه با ریزگردها، اجازه قیرپاشی به مکان‌هایی که نیاز به این کار دارد، داده شده است. حتی در مناطقی که آلودگی محیط زیست دارند، مالچ پاشی انجام می‌شود. بنابراین بودجه و اعتبار کافی برای مبارزه با ریزگردها در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفته  است. از این‌رو، این سازمان، مشکل تامین اعتبار برای رفع آلودگی هوا ندارد و مشکل اصلی در این خصوص مربوط به اجرای اقدامات مربوطه است.
وی افزود: متاسفانه سازمان محیط زیست، سازمانی شده است که مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند به قدری که نیاز است، بر آن نظارت داشته باشد. بنابراین تا تعیین تکلیف این قضیه دست مجلس برای برخورد با آن، بسته است. برخی‌ها کانون این ریزگردها را خارج از کشور و بعضاً کشورهای عراق و عربستان سعودی می‌دانند؛ اگر واقعاً این مسئله صحیح است، چه کسی این موضوع را بررسی کرده و آیا رییس سازمان محیط زیست جهت بررسی و پیگیری این مشکل، به این کشورها سفر کرده یا درخواست سفر داشته است؟ آیا کارشناسانی به این کشورها فرستاده تا بررسی کنند که واقعاً منشاء آلودگی‌ها، کشورهای خارجی هستند؟ 
اگر مشخص شود که منشاء این آلودگی‌ها، کشورهای خارجی هستند ما بایستی ادعای حقوقی و شکایت بین‌المللی داشته باشیم.
نماینده مردم اراک در مجلس یازدهم به اقتصاد سرآمد تصریح کرد: اگر مشخص شود که منشاء این آلودگی‌ها، کشورهای خارجی هستند ما بایستی ادعای حقوقی و شکایت بین‌المللی داشته باشیم و از کنوانسیون‌ها و دادگاه‌های بین‌المللی این موضوع را پیگیر باشیم. اگر واقعاً منشاء این آلودگی‌ها خارجی هستند، چرا کشور ایران، آلوده‌ترین کشور شده و مثلاً چرا برای کشور عربستان مشکلی ایجاد نشده است. به نظر بنده این موضوع را سازمان محیط زیست باید از طریق بین‌المللی پیگیری کند و گزارش آن را به مردم بدهد و پاسخ دهد که منشاء آلودگی‌ها از کجا است و چه اقدامی را جهت جلوگیری از انتشار آن باید انجام دهد.
هیچ گزارشی از سازمان محیط زیست ندیده‌ایم که به مجلس یا به مردم داده باشند
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور اظهار داشت: سازمان محیط زیست علاوه بر این، باید رایزنی‌های دیپلماسی با کشورهای خارجی را در این خصوص داشته باشد تا اقدامی جهت کاهش این آلودگی‌ها انجام شود، اما ما هیچ گزارشی از سازمان محیط زیست ندیده‌ایم که به مجلس یا به مردم داده باشند که چه اقدامی جهت جلوگیری از آلودگی یا برخورد با عوامل انتشار این آلودگی انجام داده است.
بنده معتقد هستم سازمان محیط زیست باید پاسخگو باشد
آصفری با بیان اینکه در حال حاضر این آلودگی شامل اکثر استان‌های کشور شده است، گفت: بنده معتقد هستم سازمان محیط زیست باید پاسخگو باشد و حتی به مجلس فراخوانده شود و درباره آن پاسخ دهد. ما نمایندگان مجلس نیز از رییس سازمان محیط زیست می‌خواهیم به مجلس بیاید و در این خصوص شفاف سازی کند و توضیح دهد که اگر منشاء این آلودگی‌ها خارجی است چه تدابیر و اقداماتی انجام خواهد داد. نمی‌شود وضع همین طور ادامه پیدا کند و مردم، هم زندگی و هم کسب و کارشان آسیب ببیند.عضو مجمع نمایندگان استان مرکزی با اشاره به سدسازی‌های کشور ترکیه، یادآور شد: متاسفانه دیپلماسی انرژی ما فعال نیست؛ چندین سال است دولت ترکیه 23 سد بزرگ با عنوان طرح گاپ و 19 نیروگاه می‌سازد که آلودگی‌های زیست محیطی آن مشخص شده و ممکن است در آینده مشکل کمبود آب شرب و کشاورزی برای ما ایجاد کند. بنابراین دیپلماسی انرژی ما بایستی در حوزه‌های وزارت خارجه و نیرو در این خصوص فعال باشند و این موضوع را پیگیری کنند، مجلس نیز پیگر این موضوع خواهد بود، چون حل این چالش، مطالبه به حق مردم است.
 سازمان محیط زیست باید پاسخ گوی مدیریت ریزگردها باشد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه