بلوغ خریداران مسکن و ساخت شهرهای جدید « اقتصادسرآمد» بررسی می کند

تلاش دولت برای تحقق وعده مسکنی

گروه راه و ساختمان - اگر چه ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید در مجاورت شهرهای پر جمعیت راهبردی مورد توجه در تمامی دنیا است و اظهارات اخیر رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ساخت ۴۰ شهر جدید در ۱۴ استان کشور را باید به فال نیک گرفت اما سوال این است که آیا صرف ساختن مسکن می تواند مفید و به نفع کشور باشد؟ این روزها شرکت عمران شهرهای جدید با برنامه ساخت شهرک های خصوصی قصد دارد پا را فراتر گذاشته و در کنار ساخت شهرهای جدید برنامه ای همانند ساخت شهرک اکباتان در تهران را پیاده کند.این شرکت بر آن شده است تا افرادی که زمین های ۱۰ هکتاری دارند را تشویق به سرمایه گذاری و مشارکت در ساخت شهرک های خصوصی کند. 
به گزارش اقتصادسرآمد، وزیر راه و شهرسازی در حالی از ساخت ۴۰ شهر جدید در ۱۴ استان کشور خبر می دهد که کارشناسان و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید ساخت صرف مسکن را اشتباه می دانند. برنامه ای که وزارت راه و شهرسازی قصد دارد آنرا پیاده و اجرا کند ساخت ۴۰ شهر جدید در ۱۴ استان است . اینکه منابع مالی این شهرهای جدید از کجا تامین خواهد شد سوالی است که قطعا در آینده رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به آن پاسخ خواهد داد اما کارشناسان بر این باور هستند که به منظور اجرای موفق ساخت شهرهای جدید لازم است شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و شهرهای مختلف مدنظر قرار بگیرد و استانداردها و ضوابط به درستی اجرا شود.
کارشناسان شهری معتقد هستند که برای موفقیت ایجاد شهرهای جدید و شهرک ها نیاز است که ابتدا این شهرها مکان یابی خوبی داشته باشند و در نهایت خدمات زیربنایی و روبنایی آن به خوبی مهیا شود تا رغبت برای ساکن شدن در این شهرها افزایش یابد. نه اینکه همانند اکثر شهرهای کنونی تنها به یک خوابگاه تبدیل شوند.
بلوغ خریداران مسکن و ساخت صِرف شهرهای جدید 
سامان نوین کارشناس و فعال حوزه مسکن با اشاره به این نکته که اولویت این است که فقط نباید صِرف ساخت مسکن در شهرهای جدید حاکم شود، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: باید زمینه هایی ایجاد کنیم که ضمن توزیع متناسب و متوازن جمعیت در مکانهایی که قابلیت عملکرد شهر مطلوب را داشته باشند، بتوانیم با استفاده از این مدیریت توزیع جمعیت، ظرفیتهایی به وجود بیاوریم که هموطنان از زندگی در آن محل سکونت احساس شادی داشته باشند.
مدیریت توزیع جمعیت در آمایش سرزمینی کشور درگرو ساخت شهرهای کارشناسی شده
او با تاکید بر اینکه هدف اول از ایجاد شهرهای جدید مدیریت توزیع جمعیت در آمایش سرزمینی کشور مهیا و فراهم باشد، می گوید: آنچه که برای ما مهم است ایجاد زمینه با کیفیت برای زیست متناسب با فرهنگ و مبانی مکتبی ما است که این زیست فرهنگی و مکتبی به عنوان سر فصل زیست اسلامی مطرح می شود و ما باید زمینه هایی ایجاد کنیم که ضمن توزیع متناسب و متوازن جمعیت در مکانهایی که قابلیت عملکرد شهر مطلوب را داشته باشند بتوانیم با استفاده از این مدیریت توزیع جمعیت، ظرفیتهایی به وجود بیاوریم که هموطنان از زندگی در آن محل سکونت احساس رضایت داشته باشند.
تلاش برای تحقق وعده و تکلیف
 دولت سیزدهم
فعال ساختمانی کشورمان معتقد است که در نگاه شهرسازی تکلیف صرف تولید مسکن برای ما مسئولیت ندارد و در نگاه شهرسازی ایجاد یک شهر مطلوب اهمیت دارد. ایجاد شهر مطلوب، مسکن به عنوان یک ابزار کالبدی بسیار مهم است لذا آنچه که در دستور کار شهرهای جدید قرار دارد تلاش برای تحقق وعده و تکلیفی که در دولت سیزدهم در خصوص بحث تامین مسکن اقشار کم درآمد و سایر اقشار کشور برای جوانان است.
نوین بهترین روش و مسیر برای توسعه شهرهای جدید در کنار ساخت مسکن، توجه و مدیریت بهره وری زمین و مکان یابی و مطالعات آمایش سرزمین دانست و گفت: چنانچه قرار باشد تعداد شهرهای جدید بیشتر از تعداد کنونی شود باید در نظر داشت اگر می خواهیم شهرهایی با ترکیب جمعیتی مناسب داشته باشیم باید در این شهرها حس تعلق به محل زندگی نیز ایجاد کنیم.
رشد سریع شهرها به ویژه شهرهای بزرگ با ویژگی‌هایی همچون تمرکز بالای جمعیت و حجم زیاد فعالیت‌های اقتصادی، تأثیر منفی بر وضعیت محیط شهری گذاشته است. شهرهای جدید با توجه به تنوع اجتماعی اقشار وارد شده به آن که عمدتاً ناشی از بافت اجتماعی درهم تنیده مادر شهر خود است، دارای ویژگی‌های متفاوتی نسبت به شهرهای دیگر است؛ در این میان، تأثیرات ناشی از ویژگی‌های فردی همچون سن، میزان تحصیلات، مدت زمان سکونت و سطح درآمد در ادراک آن‌ها از کیفیت محیط زندگی خود قابل چشم‌پوشی نیست.
شهرهای جدید برای توسعه یکپارچه و متوازن با مادر شهر خود باید به صورت یک ارگانیسم سالم و خودکفا توسعه یابند و به شهروندان خود امکان اشتغال، مسکن و آرامش دهند و به عنوان یک عضو از مجموعه شهری خود، نیاز قسمت‌های مختلف خود را درک کنند و نیازهایش در همه مراحل توسعه مشخص شوند. اما باید توجه داشت با رشد و بلوغ خریداران برای شهرهای جدید تنها جذب جمعیت کافی نیست، بلکه حفظ مهاجران در این شهرها اهمیت فراوانی دارد که در این میان قصد و تمایل ماندگاری در شهر و میزان احساس رضایت از وضعیت موجود شهر جدید حائز اهمیت است.
 تلاش دولت برای تحقق وعده مسکنی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه