گزارش « اقتصاد سرآمد» از افزایش قیمت نفت و رشد درآمدهای مستقیم ایران

مردم شیرینی رشد درآمدهای نفتی را می چشند؟

گروه نفت و انرژی - بر مبنای تازه‌ترین گزارش اوپک، ایران در ماه مارس ۲۰۲۲ حدود ۲ میلیون و ۵۴۶ هزار بشکه در روز نفت خام تولید کرده، این درحالی است که در ابتدای دولت، رقم اعلامی منابع ثانویه برای تولید نفت ایران حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز بوده است. به این ترتیب، میزان تولید نفت ایران بر مبنای گزارش منابع ثانویه، در دولت سیزدهم نزدیک به ۴۰ درصد افزایش داشته است. از سویی گزارش منتشر شده از سوی منابع ثانویه هم میزان صادرات ایران را ۱.۲ میلیون بشکه در روز اعلام می‌کنند. 
به گزارش افتصادسرآمد، در این میان سخنگوی وزارت امور خارجه نیز به تازگی اعلام کرده که کل نفت خام تخصیص‌یافته به بخش صادرات در بازارهای جهانی فروخته می‌شود و درآمدهای نفتی نیز وصول می‌شود. تولید نفت ایران بر اساس اظهارات مقامات کشور اکنون ۴۰ درصد بیشتر از ابتدای دولت سیزدهم است و صادرات نفت نیز از مرز یک میلیون بشکه در روز عبور کرده است. این اعداد، تنها آمار رسمی وزارت نفت از میزان تولید و صادرات نفت ایران است که نشان می‌دهد در این مدت، شرایط فروش نفت کشور بهبود یافته است.
در این بین احتمال می رود که میزان صادرات نفت ایران به یک میلیون ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. اگر این افزایش تحقق پیدا کند و قیمت هم حدود ۱۰۰ دلار باشد، شاهد افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی درآمدهای نفتی نسبت به پیش بینی بودجه ۱۴۰۱ خواهیم بود. بهبود وضعیت فروش نفت میزان درآمد ارزی کشور را تا حد زیادی بهبود بخشیده است. به طوری که جواد اوجی وزیر نفت گفته که درآمد نفتی کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۲.۵ برابر درآمدهای نفتی سال ۱۳۹۹ بود. در این میان بسیاری از کارشناسان از احتمال رشد درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت از رقم پیش بینی شده در بودجه ۱۴۰۱ خبر می دهند.
بودجه اضافی نفت و خطر افزایش واردات کالاهای خارجی
علیرضا پایدار در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، می‌گوید: در لایحه بودجه امسال قیمت نفت ۶۰ دلار در هر بشکه و میزان صادرات نفت هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برآورد شده است. بر اساس اعلام گفته های مسئولین میزان تولید نفت ایران به مقدار قبل از تحریم ها رسیده و صادرات نفت هم از یک میلیون بشکه فراتر رفته است.
مقایسه نرخ نفت ایران و دریای شمال در افزایش قیمت‌ها 
او در ادامه اظهار داشت: به صورت کلی میانگین تفاوت قیمت نفت ایران با نفت برنت دریای شمال یا وست تگزاس یا بورس دبی بین ۵ تا ۸ دلار است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که قیمت نفت ایران بین ۹۰ تا ۱۱۰ دلار باشد.
افزایش قیمت نفت و افزایش درآمدهای
 مستقیم ایران 
وی با بیان این که افزایش بیشتر قیمت نفت می تواند مستقیما درآمدهای ایران را افزایش دهد و به صورت غیر مستقیم منجر به رشد بخش های صنعت و معدن و خدمات خواهد شد، افزود: به صورت کلی میانگین تفاوت قیمت نفت ایران با نفت برنت دریای شمال یا وست تگزاس یا بورس دبی بین ۵ تا ۸ دلار است. به همین دلیل پیش بینی می شود که قیمت نفت ایران بین ۹۰ تا ۱۱۰ دلار باشد.
امید که مردم هم از شیرینی رشد 
درآمدهای نفتی بچشند
پایدار تاکید می‌کند که باید مراقب باشیم به دنبال رشد درآمدهای نفتی ایران دوباره به دروازه ورود کالاهای خارجی تبدیل نشده و اقتصاد دولتی ایران فربه تر نشود. دولت باید به گونه‌ای رفتار کند که مردم هم از شیرینی رشد درآمدهای نفتی بچشند. هرچند که آمارهای مسئولین از بهبود وضعیت فروش نفت در ماه‌های گذشته حکایت می‌کند اما مردم اثر این بهبود را در زندگی و معیشت خود احساس نمی‌کنند.
این فعال اقتصادی همچنین با اشاره به پیش بینی های صورت گرفته از سوی مسئولین، گفت: احتمال می رود که میزان صادرات نفت ایران به یک میلیون ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. اگر این افزایش تحقق پیدا کند و قیمت هم حدود ۱۰۰ دلار باشد، شاهد افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی درآمدهای نفتی نسبت به پیش بینی بودجه ۱۴۰۱ خواهیم بود.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم توسعه صنعت نفت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. این در حالی بود که تغییری در شرایط تحریمی ایران به وجود نیامده بود با این حال آنگونه که رئیس دولت سیزدهم نیز بر آن تاکید کرده، صادرات نفت بیش از ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد. افزایش صادرات نفت، افزایش درآمدهای نفتی را به دنبال داشت و آنگونه وزیر نفت اعلام کرده باعث شده تا وزارت نفت بیش از تعهدات خود در بودجه سال گذشته، منابع مالی به دولت تزریق کند.
افزایش درآمدهای نفتی البته به معنای تزریق پول نفت در بودجه عمومی نیست. بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، کل سهم دولت از صادرات نفت ۳.۸ میلیون میلیارد ریال پیش بینی شده است. با توجه به اینکه منابع بودجه عمومی دولت برای سال آینده ۱۵ میلیون میلیارد ریال اعلام شده، سهم درآمدهای نفتی از این بخش معادل ۲۵ درصد است. این در حالی است که در قانون بودجه سال جاری درآمد پیش بینی شده از محل فروش نفت ۳.۵ میلیون میلیارد ریال بوده که با توجه به منابع بودجه عمومی در سال ۱۴۰۰ که ۱۳.۷ میلیون میلیارد ریال است، سهمی ۲۵.۵ درصدی را نشان می دهد و این بدان معنا است که دولت تلاش کرده با وجود مشکلات اقتصادی، سهم نفت در بودجه را کاهش دهد.
 مردم شیرینی رشد درآمدهای نفتی را می چشند؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه