توهم حذف ایران از کریدور جنوب - شمال،« اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

آیا مساله ایران وارمنستان تنها نوسازی جاده‌ها است

گروه راه و ساختمان - درحالی قاسمی وزیر راه و شهرسازی از مذاکرات دوجانبه با وزیر مدیریت منطقه ای و زیرساخت ارمنستان خبر می‌دهد که از نظر حمل و نقل جاده ای محدودیت‌های برای افزایش تعداد  کامیونهای ایرانی وجود دارد که امیدواریم این مشکلات حل شود چرا که وزیر راه در این رابطه گفته است، مذاکرات خوبی درباره تعرفه‌ها داشته‌ایم. قاسمی درباره جزئیات توافق دو جانبه با این کشور گفته است: گرچه تزانزیت جاده ای با ارمنستان خیلی زیاد نیست اما امیدواریم با توافقات صورت گرفته بتوانیم حجم تزانزیت دو کشور را افزایش دهیم. چرا که اگر ایران وارمنستان در منطقه همکاری خوبی با یکدیگر بکند می تواند گام های بزرگی در راستای توسعه تزانزیت در کریدورهای شرق و غرب و شمال و جنوب داشته باشد. به گزارش اقتصادسرآمد؛ خوشبختانه کشور ما به لحاظ وسعت و مسیرهای بسیار متنوع، هیچگاه با محدودیت برای صادرات و واردات روبرو نیست و در معرض تحریم و یا محدود شدن از یک مسیر قرار ندارد چرا که مسیرهای جایگزین داریم و حتی مسیری که در مرزهای شمالی مشکلاتی برای آن ایجاد شده است موانع آن در حال مرتفع شدن هست و مشکل آن ادامه دار نیست. در نشستی که یا مقامات گمرگی بلاروس و ارمنستان و مسئولان ایرانی برگزار شد آنها از عضویت کامل ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا حمایت کردند اما در عمل این ارمنستان است که برای برقراری تردد بین ایران و کشور خود مانع تراشی می‌کند. چندین ماه هست که اتفاقات و تنش ها بین ایران و ارمنستان دامن گیر کامیون‌های ایرانی شده و همین موضوع باعث شده است که کشور آذربایجان در ابتدا مانع ورود و حرکت کامیون‌های ایرانی شود و پس از مدتی تنها با اخذ عوارض‌های سنگین اجازه تردد به آن‌ها دهد. همین اخذ عوارض از کامیون داران باعث ناراحتی و‌ اعتراض رانندگان و صاحبان کالا شده که در نهایت منجر به سفر هیئتی از ایران به ارمنستان برای بازدید از مسیر شد. اما این پایان کار نبود و با ورود وزیر امور خارجه ارمنستان به ایران دو طرف برای حل برخی از مسائل و مشکلات رایزنی کردند.
ارمنستان و توهم حذف ایران از کریدور جنوب - شمال
محمد کرمی کارشناس ارشد ترانزیت و حمل ونقل جاده‌ای در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: در حالی که باکو توهم حذف ایران از کریدور جنوب -شمال را دارد و به گمان خود می‌تواند ایران را از مسیر تجاری به اروپا متوقف کند و بر سر راه ترانزیت و تجارت ایران مانع ایجاد کند، هیئتی فنی و مهندسی از ایران به سرپرستی خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربنا‌های کشور وارد ارمنستان شد تا در مشارکت تکمیل جاده تاتو، مسیر دیگری جایگزین جاده گوریس – قاپان شود.
آیا مساله ایران وارمنستان تنها نوسازی 
جاده‌ها است
او با تاکید بر اینکه گفت‌وگوها با صلاحدید وزیر راه و شهرسازی و بر اساس نظر دولت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است، افزود: با برنامه زمانبندی که دو کشور ایران و ارمنستان تهیه کردند، مقرر شد تا روسازی جاده جایگزین (جاده تاتو) که مورد نظر مقامات کشور ارمنستان است به اتمام برسد، همچنین، حداکثر تا پایان سال جاری، گردنه‌ها و نقاط حادثه‌خیز که در محور جایگزین به واسطه جاده فرعی بوده برطرف خواهد شد، همزمان جاده اصلی جایگزین دیگری که به عنوان قطعه ۴ کریدور شمال- جنوب در کشور ارمنستان است (جاده سمت نوردوز به ایروان و از ایروان به مرز گرجستان) در حال عملیات اجرایی است.
ارمنستان مانع دستیابی ایران به جاده‌های اروپایی
وی با بیان اینکه ارمنستان در یک مسیر ۴۰۰ کیلومتری که بین کشور ایران و مرکز کشور ارمنستان که ایراوان است، قرار دارد گفت: این مسیر ۴۰۰ کیلومتری یک جاده ترانزیتی است که در ادامه به شمال کریدور برای اتصال مرکز گرجستان و سپس به اروپا ادامه پیدا می‌کند و با توجه به ویژگی‌های بسیار موثری که دارد برای ایران یک کریدور بسیار حیاتی محسوب می‌شود.
منافع امنیتی، سیاسی و اقتصادی ایران در تضاد با ارمنستان
کرمی معتقد است: سیر تحولات پس از پایان جنگ ۴۴ روزه ارمنستان و آذربایجان و نحوه نقش آفرینی برخی کشورهای همسایه به خصوص ترکیه، روسیه و رژیم صهیونیستی نشان می دهد همه این کشورها برای تامین منافع خود طرح های بلندمدتی را در دست اجرا دارند که برخی از آنها با منافع امنیتی، سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران تضاد جدی داشته و برای کشور مشکلات طولانی مدتی را ایجاد خواهند کرد.
جمهوری آذربایجان در شرایطی برای اثبات مالکیت خود بر این جاده به اسناد تقسیمات کشوری داخلی و اداری شوروی سابق متوسل می شود که ملاک قرار دادن همین اسناد دوره شوروی سابق را برای تعیین رژیم حقوقی دریایی کاسپین را رد می کند تا به منافع بیشتری دست یافته و از سهم ایران در این دریاچه بکاهد. لذا مقامات باکو تمایلی به اتکا به روش های مسالمت آمیز در عرصه حقوق بین الملل ندارند. این عدم وحدت رویه مقامات جمهوری آذربایجان چندان مورد توجه مقامات کشورهایی همچون ایران، روسیه و ارمنستان قرار نگرفته است. 
علاوه بر اختلال در ارتباط ترانزیتی ایران با ارمنستان و سپس گرجستان و کشورهای اروپایی، این کشور بر ایجاد کریدوری بین نخجوان و آذربایجان از طریق خاک ارمنستان نیز اصرار دارد. بدیهی است که ایران با ایجاد چنین کریدوری مخالف است، زیرا در صورت تحقق این هدف ارتباط این دو منطقه بدون نیاز به ایران ممکن بوده و این امر علاوه بر مضرات اقتصادی باعث از بین رفتن اشراف امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در منطقه و تسهیل فعالیت های دشمنان قسم خورده ایران همچون صهیونیست ها می شود.
  آیا مساله ایران وارمنستان تنها نوسازی جاده‌ها است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه