بررسی« اقتصاد سرآمد» از عوامل موثر بر بازار نفت در آشفتگی جنگ روسیه

جولان چین درالتهاب وضعیت خاورمیانه نفت‌خیز

گروه نفت و انرژی - بر اساس اعلام تحلیل‌گران، با وجود نگرانی‌ها از بالا رفتن قیمت سوخت، که به‌طور معمول منجر به کاهش تقاضا می‌شود، اطلاعات نرم‌افزارهای مسیریابی از جمله «تام‌تام» و «گوگل» حاکی از آن است که در هفته‌های اخیر سفرهای جاده‌ای در مناطقی از جهان همچون ایالات متحده، افزایش داشته است. قرنطینه در چین به‌عنوان بزرگ ترین واردکننده نفت خام، تولید صنعتی و غول ساخت و ساز منجر به سرکوب خروجی صنعت، ساخت و ساز، همچنین محرک اقدام‌هایی برای حمایت از اقتصاد شد؛ از جمله آنکه جمعه گذشته نرخ بهره بیشتر از حد انتظار کاهش یافت.قیمت نفت در بازارهای جهانی بعد از افت ارزش دلار، افزایش تقاضا برای سوخت در آمریکا و اعلام آمادگی شانگهای برای بازگشایی بازارها پس از دو ماه قرنطینه به دلیل شیوع کرونا افزایش یافت. بر این اساس معاملات بازارهای جهانی شاخص نفت آمریکا، وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با یک دلار و ۲۷ سنت افزایش به ۱۱۱ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه رسید؛ همچنین قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال نیز با یک دلار و ۴۰ سنت افزایش در مرز ۱۱۴ دلار یعنی ۱۱۳ دلار و ۹۵ سنت برای هر بشکه قرار گرفت. استفان اینس، تحلیلگر مؤسسه مدیریت دارایی SPI با اشاره به تقویت بهای نفت در بازارهای جهانی گفته است: با توجه به نزدیک شدن فصل سفرهای جاده‌ای در آمریکا و افزایش بهای نفت، بازار بنزین آمریکا همچنان با کمبود عرضه مواجه است. پالایشگاه‌ها برای رفع عطش بی‌پایان رانندگان آمریکایی برای سوخت، تحت فشار هستند. اگرچه شانگهای اعلام کرده که از یکم ماه ژوئن (۱۱ خردادماه) قصد دارد بازارهایش را بازگشایی کند، اما نگرانی‌ها از شکست تلاش شانگهای برای مهار کرونا، منجر به محدود شدن افزایش بهای نفت شد. اگرچه ناتوانی اتحادیه اروپا برای دستیابی به توافقی به‌منظور ممنوعیت واردات نفت روسیه به‌دلیل تهاجم به اوکراین که از سوی مسکو عملیات ویژه نامگذاری شده است، منجر به توقف رشد بیشتر بهای نفت تا حد انتظارها شده است.
عوامل موثر بر بازار نفت در آشفتگی جنگ روسیه و جولان چین
علی محمدنژاد کارشناس اقتصاد انرژی و دپیلماسی منطقه‌ای در اینباره به روزنامه اقتصادسرآدم، گفت: هر عاملی که موجب بروز اختلال در عرضه یا تقاضا در بازار نفت شود، به‌ویژه در حالتی که این عامل پیش‌بینی‌ناپذیر بوده و در کوتاه‌مدت قابل تعدیل نباشد، به‌عنوان شوک (تکانه) بر بازار نفت شناخته می‌شود. در بیشتر موارد این اختلالات به تغییر قیمت نفت منتهی می‌شود. شوک‌های نفتی با توجه به جایگاه مهم نفت در صنایع گوناگون، اغلب موجب بروز بحران‌هایی در اقتصاد کشورهای واردکننده نفت می‌شود و همچنین به‌دلیل تغییر شدیدی که در درآمدهای ارزی کشورهای صادرکننده نفت ایجاد می‌کند، تأثیر قابل‌توجهی نیز بر اقتصاد این کشورها دارد.
جایگاه متزلزل امریکا در بازار جهانی انرژی 
کارشناس اقتصادانرژی کشورمان تصریح می‌کند: در حال حاضر آمریکا به مدد رونق تولید میادین شیل این کشور، نقش پررنگ‌تری در عرضه ایفا می‌کند؛ بنابراین اگر کشورهای تولیدکننده بزرگ، نفت زیادی تولید کنند میزان عرضه بالا خواهد رفت. از سوی دیگر تقاضا با میزان نیازی که برای مصرف نفت وجود دارد، مشخص می‌شود. این نیاز اغلب برای مواردی مانند گرمایش، برق و حمل و نقل است. هرچه منطقه‌ای رشد اقتصادی بیشتری داشته باشد، تقاضای بیشتری برای نفت وجود خواهد داشت.
وقتی وضعیت در خاورمیانه نفت‌خیز
 ملتهب می‌شود
وی با اشاره به این مهم که رشد اقتصادهای سراسر جهان از زمان بحران مالی بهبود یافته و به حدی قوت پیدا کرده که مردم انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، افزود: از آنجا که عرضه از سوی کشورهای تولیدکننده بزرگ نفت تعیین می‌شود، تنش در یکی از این کشورها مشکلات عمده‌ای را ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین اگر جنگ یا منازعه‌ای در یک منطقه تولیدکننده نفت روی دهد، ذخایر نفت ممکن است تهدید شوند و این مسئله بر قیمت نفت تأثیر خواهد گذاشت. مسائل ژئوپلیتیکی همواره یک عامل تأثیرگذار بر قیمت نفت بوده‌اند. به‌خصوص زمانی که وضعیت در خاورمیانه یا سایر مناطق نفت‌خیز ملتهب می‌شود، معمولاً قیمت نفت سیر صعودی پیدا می‌کند. اتفاقی که  چند ماهی است که بین روسیه و اوکراین شکل گرفته و بر اقتصاد کلی جهان اثر سوء خود را برجای گذاشته و پایان آن نیز معلوم نیست.
تنش‌های سیاسی مؤثر بر قیمت نفت
محمدنژاد تاکید داشت: یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر قیمت نفت، تنش‌های سیاسی، جنگ‌ها و درگیری‌های داخلی در کشورهای اوپک است.
افزون بر عرضه جهانی نفت و همچنین تقاضای جهانی کالاهای صنعتی برای نفت، عامل مؤثر دیگری بر قیمت جهانی نفت وجود دارد که عبارت است از تقاضای مختص بازار نفت که ماهیت آن متناظر با تقاضای احتیاطی برای نفت است. تقاضای احتیاطی می‌تواند به‌دلیل بی‌اطمینانی ناشی از نقصان در عرضه مورد انتظار به تقاضای مورد انتظار باشد. این تقاضا نشان‌دهنده سهولت ناشی از دسترسی به ذخایر نفت است که می‌تواند امنیت عرضه انرژی را هنگام وقوع اخلال در عرضه‌های نفتی تأمین کند.انواع شوک‌های نفتی می‌تواند تأثیرات بسیار متفاوتی بر قیمت واقعی نفت داشته باشد؛ برای مثال افزایش تقاضای احتیاطی برای نفت خام سبب افزایش آنی، پایدار و زیاد قیمت واقعی نفت خام می‌شود. افزایش تقاضای کل برای تمامی کالاهای صنعتی نیز به افزایش با تأخیر، ولی پایدار در قیمت واقعی نفت می‌انجامد که باید مدنظر قرار بگیرد. اخلال در تولید نفت خام سبب افزایش اندک و زودگذر قیمت واقعی نفت در سال نخست می‌شود. تحلیل تاریخی نوسانات قیمت واقعی نفت نشان می‌دهد شوک‌های وارده به قیمت نفت، برخلاف باور عمومی بیش از آنکه ناشی از شوک عرضه نفت باشند، ناشی از ترکیب شوک تقاضای کل جهانی و شوک ناشی از تقاضای احتیاطی بوده‌اند.
جولان چین درالتهاب وضعیت خاورمیانه نفت‌خیز
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه