الزام حمایت سرمایه‌گذاران برای توسعه زیرساخت‌ها

رونق صادرات نامرئی مازندران روی امواج خزر

گروه اقتصاد دریایی - مازندران به دلیل برخورداری از موهبت الهی یعنی دریا، از فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری برخوردار است اما نیازمند توسعه زیرساخت‌های در این بخش است این نکته تنها با حمایت از صاحبان سرمایه در این بخش محقق خواهد شد.مازندران با وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های فراوان برای همه شناخته شده است و با بهره‌مندی از شرایط آب‌وهوایی و موقعیت جغرافیایی مناسب موجب جذب مسافران و گردشگران زیادی به طور سالانه به خود اختصاص می‌دهد به گونه‌ای که در ایام تعطیلات رتبه نخست ورود مسافران را بدست می‌آورد. استانی که با وجود مناطق جنگلی، جلگه‌ای، کوهستانی و ییلاقی دارای 370 کیلومتر سواحل زیبای دریای خزر است که در جایگاه قطب صنعت گردشگری قرار می‌گیرد و شاهد مثال آن هم حجم بسیار بالای ورود گردشگران در ایام تعطلات بخصوص در فصل تابستان است.  
به گزارش اقتصاد سرآمد، امکاناتی که در استان‌های ساحلی جنوب کشور بهره‌مند است اما در استان مازندران علی‌رغم تمامی پتانسیل‌های موجود خبری از این امکانات نیست و این موجب نارضایتی گردشگران از این استان مهمانپذیر و مردم خونگرم می‌شود، چون تقاضای بالا در کنار کمبود امکانات منجر به کاهش کیفیت ارایه خدمات شده است.
در این گزارش تسنیم آمده است:این درحالی است که اگرچه  سال‌ها پیش طرح‌های زیرساختی گردشگری در این زمینه مطرح و اقداماتی هم انجام شده ولی در 15 سال اخیر بارها از سوی مسئولان مختلف ادامه و تکمیل طحر مورد تاکید قرار گرفت و با تلاشی بر جذب سرمایه‌گذار و بخش خصوصی از سوی صنعت گردشگری مازندران  وعده‌هایی کوتاه‌مدتی مثل  ورود کشتی‌های کروز به آب‌های استان مطرح شد اما تاکنون هنوز خبری از توسعه صادرات نامرئی استان مازندران روی امواج خزر نیست.
به طوری که در دوره قبل مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران مطابق ماده 100 برنامه ششم توسعه در اجرای تسهیل ایجاد اسکله‌های تفریحی و گردشگری بر احداث اسکله تفریحی در 134 نقطه از ساحل مصوب شد که تا کنون این مصوبه تنها روی کاغذ مانده و هنوز در عمل اتفاقی نیافتاده است.
اما به گفته کارشناسان اجرای طرح گردشگری دریایی سواحل مازندران مطمئنا می‌تواند فرصت‌های خوبی در امر اشتغالزایی و درآمدزایی و مهم‌تر رونق اقتصادی استان مازندران باشد و امسال نیز در اجرای طرح آزادسازی حریم 60 متری سواحل با دستور جدی ریاست جمهور و انجام 90 درصدی آن در سواحل این استان، اجرای طرح گردشگری دریایی موجب تقویت صنعت گردشگری و رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.
سواحلی که به منظور جذابیت‌های گردشگری دریایی نیاز به فعالیت‌های تفریحی آبی چون غواصی، سفرهای دریایی، اسکی روی آب، جت اسکی، آکواریوم دریایی، ماهی‌گیری در آب‌های عمیق است.
و مسئله مهمی دیگر از بخش صنعت گردشگری با آغاز طرح سالم‌سازی دریا بر به کارگیری تعداد ناجیان غریق است که به دلیل عدم حمایت حقوقی و نبود تجهیزات پیشرفته در سواحل مازندران استفاده از این ناجیان به سختی صورت می‌گیرد.
کمبود امکانات در سواحل مازندران برای مسافران و گردشگران
رئیس شورای اسلامی استان مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگارما با بیان اینکه شوراها به دلیل ناظر بودن هیچ نقشی در مدیریت سواحل ندارند، اظهار کرد: تدابیری اندیشیده شود تا شوراها بتوانند نقش نظارتی خود را در سواحل نیز ایفا کنند.
باقر بهادری با اشاره به اینکه شهرداران شهرهای ساحلی امکان مدیریت سواحل را دارند، افزود: مصوبات مدیریت سواحل به سمتی برود تا شهرداران توانمندی خود را در این بخش نشان بدهند و در این صورت شورا می‌تواند برای نظارت بر عملکرد شهرداری در سواحل ورود کند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اجرای طرح گردشگری دریایی سواحل این استان عنوان کرد: این طرح تعریف بر اجرای آن در مراکز مختلف ساحلی و گردشگری است که شامل احداث اسکله، شناورهای تفریحی، ایجاد رستوران در دریا، ایجاد مناطق اقامتی در دریا، مراکز آفتابگیری، مبلمان ساحلی می‌شود. 
مهدی ایزدی با بیان اینکه تاکنون در اجرای این طرح به طور پراکنده دستور کار قرار گرفته، تصریح کرد: از بین طرح‌های متعدد فعلا پنج طرح جدی دستور کار قرار گرفته که اسکله کیدو رامسر با تمام امکانات به بهره‌برداری رسیده و پروژه اسکله نوشهر نیز در حال اجرایی است.
وی ادامه داد: همچنین سه طرح دیگر از سوی بخش‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران در سه شهر ساحلی استان انعقاد قرارداد آن حتمی دستور کار است.
رونق صادرات نامرئی مازندران روی امواج خزر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه