جراحی اقتصادی باید با ملاحظه  مردم باشد

محمدرضا مبلغی
بیش از یک سال از پیروزی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری می‌گذرد و پیام روشن مردم در 28 خرداد سال گذشته، روی کار آمدن دولتی بود که با مجلس و قوه قضاییه هماهنگ باشد.
وقتی فضای همفکری و تعامل بیشتر شود، کارها بهتر هدایت می‌شود و از این‌رو، انتظارات از دولت آقای رئیسی زیاد بوده و هست و همچنان که انتظار می‌رفته، اکنون انتظار است مشکلات اساسی کشور حل شود و مخصوصاً گشایش‌های خوب و قابل ذکری در حوزه معیشتی مردم رخ دهد.
تاکنون که حدود یک سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، این اتفاق مبارک که باعث دلگرمی مردم شود، به وقوع نپیوسته است و به تبع افزایش تورمی که مدام اتفاق می‌افتد، مشکلات و اتفاقاتی پیش آمده که باید و حتماً زنگ هشداری برای دولتمردان باشد.
دولتمردان باید بیش از پیش به وضع موجود توجه داشته باشند و با برنامه‌ریزی دقیق و اصولی که برآمده از خردجمعی است، آینده کشور را رقم بزنند تا ان‌شاا... رضایت عمومی را در جامعه شاهد باشیم.
کارهای بزرگ، نیازمند آدم‌های بزرگ و کاربلد است. معتقدم افرادی باید در راس امور قرار بگیرند که سواد، تجربه و جسارت لازم را داشته باشند. اگر فردی حتی با توانایی متوسط، مدیریت یک مجموعه را به عهده بگیرد، با وضع اقتصادی که شاهد آن هستیم، حتماً به چالش برخواهد خورد و این به ضرر مردم و کشور است.
دولت برای اداره بهتر کشور، اراده دارد، اما گاهی شاهد این هستیم که در خلال کار و در مصادیق، کارش با مشکلاتی توام می‌شود. از این‌رو، دولت و مجلس باید در کنار هم باشند و با تعامل و انتقاد سازنده، روند قانون‌گذاری، نظارت و اجرا را به بهترین شکل پیش ببرند. 
یکی از مهمترین وظایف مجلس از گذشته تا امروز، دقت در انتخاب وزرا بوده و هست. نمایندگان هیچ‌گاه نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت یا کم‌تفاوت باشند، چون آینده یک ملت به این‌دست انتخاب‌ها گره خورده است. هم رییس جمهور و هم نمایندگان باید به این موضوع توجه کنند که فردی باید وزیر شود که در آن حوزه، جزو بهترین‌ها باشد.
به اندازه کافی، در کشور افراد نخبه، کاربلد و پاک‌دست وجود دارند که در حوزه کاری خود، خبره هستند. چاره‌ای جز این که کار دست افراد کاردان باشد، نیست. انتظار مردم هم، خروجی مثبت تصمیمات است و این روند با افراد نخبه و با وجاهت شدنی است.
در این سال‌ها، اولویت اول کشور، اقتصاد بوده است. معیشت توده‌های مردم با چالش روبرو شده است و مردم از مسئولان، تغییر وضع موجود را طلب کردند. حال، اقتصاد ایران با درد مزمنی روبروست و انصاف نیست که در این شرایط، همه تقصیرها را گردن دولت سیزدهم بیاندازیم، ولی باید توجه داشت که در حال حاضر، ابتکار عمل به دست دولت آقای رئیسی است و این این افراد با علم به این موضوعات وارد میدان عمل شدند.
اگر اقتصاد ایران را به مریض بد حال تشبیه کنیم، دولت سیزدهم را هم می‌توانیم به پزشکی که باید به کمک بیمار بیاید، تشبیه کرد. پزشک در چنین شرایطی نمی‌تواند سریع و بی‌برنامه روی به جراحی بیمار بیاورد و ضرورت دارد پیش از شروع کار با دریافت اطلاعات درست از حال مریض، بسترهای لازم پیش از عمل را مهیا کند.یادمان باشد که هیچ پزشکی، هر اقدامی را روی هر مریضی اعمال نمی‌کند. به هر تقدیر، دولت‌های قبل می‌بایست یک‌سری کارهای اصولی را انجام می‌دادند که به هر کیفیتی بود، صورت نگرفت و دولت سیزدهم با جسارت قابل تحسین، کار جراحی اقتصاد را شروع کرده است.
در جراحی اقتصادی آن هم در وضع فعلی اقتصاد ایران، یک نکته حائزاهمیت است «ملاحظه مردم». جراحی اقتصادی باید با شناخت همه جوانب و آرام‌آرام باشد تا باعث نارضایتی و رنجش مردم نشود، هرچند که باید قبول کنیم که جراحی همیشه توام با دردهایی است که نیاز به تحمل و سعه صدر دارد تا ان‌شا‌ا... در آینده اثرات مثبت آن را ببینیم.
امید داریم با تجدیدنظرهای آتی دولت و البته همکاری و همراهی مجلس، شاهد خدمات صادقانه‌ای به مردم عزیز ایران باشیم. کمتر از سه سال دیگر تا افق 1404 که ترسیم کرده بودیم، باقی نمانده است و باید تلاشی مضاعف کنیم تا به آن اهداف برسیم. 
*نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس 
جراحی اقتصادی باید با ملاحظه  مردم باشد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه