نماینده مشکین‌شهر در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

اداره کشور بر پایه تفکر دانش‌بنیانی نیست

گروه اقتصادجامعه - محمد آیتی - چند سالی است که بحث ظهور و بروز شرکت‌های دانش بنیان داغ شده است و مرتباً بر ضرورت حمایت از این شرکت‌ها، شعار سر داده شده است. از این‌رو، رهبر انقلاب سال 1401 را به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی مزین کردند تا موضوع دانش بنیان، بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.
از طرفی، تحریم‌های سخت و بی‌سابقه اقتصادی علیه ایران، کار اقتصاد را در دست‌انداز انداخته است و به نظر می‌رسد یکی از راه‌های خروج از این پیچ تاریخی، بهره‌گیری حداکثری از شرکت‌های دانش بنیان باشد.
در همین رابطه، محمود عباس‌زاده، نماینده مشکین‌شهر در مجلس یازدهم به اقتصاد سرآمد گفت: موضوع راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از آن‌ها، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. اگر بنا داریم ارتباط صنعت با نیازهای جامعه را برطرف کنیم، باید بیش از پیش به شرکت‌های دانش بنیان و جوانان نخبه در آن، بها دهیم.
وی افزود: در حال حاضر ضرورت‌های زیادی در جامعه وجود دارد که باید با کمک تولید علم به خواسته‌ها پاسخ داد. وقتی ارتباط دانشگاه و جامعه نخبگان با بخش تولید قطع باشد، نیازهای کشور مغفول و بر زمین می‌ماند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: تولید علم به ثروت، ضرورتی غیرقابل انکار است و کشورهایی که به این موضوع بیشتر توجه داشتند، روند موفقیت را سریع‌تر طی کردند. به کارگیری علم در تولید، تکنولوژی، صنعت، کشاورزی و اساساً اقتصاد را نباید نادیده گرفت. از طرفی هم نمی‌توان گفت از شرکت‌های دانش بنیان بهره بردیم، بدون اینکه خروجی آن بر همگان روشن شود.
عباس‌زاده اظهار داشت: از سالیان پیش، موضوع شرکت‌های دانش بنیان جدی شده است و ما هم اعتقاد داریم این یک مسیر اساسی برای تحول در اقتصاد است. مجلس یازدهم با همین باور، قانون جهش تولید دانش بنیان را تصویب کرد و شکر خدا برخلاف برخی که روند در پیش گرفته شده را ناموفق می‌دانند، معتقدم روند رو به جلو و امیدوارکننده بوده و امیدوارم این مسیر، سرعت بیشتری به خود بگیرد.
وی یادآور شد: ایران کشوری با انبوهی از دانشگاه، دانشجو و جوانان با انگیزه است و حتماً باید از این ظرفیت‌های بی‌بدیل به نحو احسن استفاده کند تا سامانه اقتصادی کشور، قوی‌تر، تولید بیشتر و در نهایت نیازهای مردم رفع شود.
نماینده مشکین‌شهر تصریح کرد: در اصلاح می‌گویند یک موضوع را اول راه بنداز تا به مرور جا بیفتد. ما بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان را با حساسیت‌های خود راه انداختیم و امیدوارم دولت هم با حمایت‌هایش این پتانسیل را فعال‌تر از همیشه کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه بیان کرد: اقتصاد ایران به گونه‌ای است که باید سریع‌تر وارد میدان عمل شد. گرفتن خروجی مثبت از شرکت‌های دانش بنیان نیاز به مهیا کردن زیرساخت‌های قانونی، مالی و البته فرهنگی دارد. هر کدام از این بخش‌ها، کلی تلاش و کار تیمی را می‌طلبد که می‌باید بخش عمده آن را در سال جاری که به نام دانش بنیان نام‌گذاری شده است، عملی کرد.
وی با اشاره به اینکه بخشی از تحول اقتصادی در گرو حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است، گفت: رفع همه مشکلات در دست شرکت‌های دانش بنیان نیست و آن‌ها، قسمتی از این پازل هستند. در حال حاضر شرایط اقتصادی مملکت به گونه‌ای رقم خورده است که ما چاره‌ای جز اتکا به علم و مدیریت هوشمندانه مخصوصاً در بزنگاه‌ها نداریم و اگر در این بخش‌ها قوی بودیم، هیچ‌گاه در دوران تحریم با آسیب‌های جدی روبرو نمی‌شدیم.
عباس‌زاده اظهار داشت: کاش مدیران ارشد کشور زودتر به فکر بسترسازی برای شرکت‌های دانش بنیان می‌افتادند که متاسفانه وابستگی شدید به نفت و تنبلی که به واسطه آن به کشور تحمیل شد، ما را از این هدف دور کرد.
نماینده مشکین‌شهر یادآور شد: پایان دوران تحریم مشخص نیست و اگر پایه علمی کشور قوی شود که در نهایت به تولید محصول منجر گردد، به نوعی فشارهای تحریم کم‌اثرتر خواهد شد و این یعنی رونق اقتصادی و بهبود اوضاع و احوال معیشتی مردم.
عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت کشور باید بر پایه دانش بنیان باشد، یعنی باید سیاست ما هم دانش بنیانی باشد تا تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها در همه حوزه‌ها علمی و آزموده باشد. به باور من، مدیریت کشور دانش بنیانی نیست که البته این اظهارنظر بنده، نسبی است. مدیریت کشور براساس تحقق اراده‌هاست نه حرف و شعارها.
به گزارش اقتصاد سرآمد، شرکت دانش ‌بنیان یا شرکت متمرکز بر دانش به شرکت‌هایی گفته می‌شود که دانش و فناوری، جزئی جدایی‌ناپذیر از دارایی آن‌ها باشد. دانش‌بنیان در ایران شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش، کاربرد نوآوری و تجاری‌سازی نتایج حاصل از تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر، با ارزش افزوده فراوان و براساس معیارهای موردنظر قانون تایید می‌شود. بنابر قانون ایران، شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و نیز شرکت‌ها و موسساتی که بیش از ۵0 درصد از مالکیت آن‌ها متعلق به شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی باشد، مشمول حمایت‌های این قانون نیستند.
 اداره کشور بر پایه تفکر دانش‌بنیانی نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه