سرمدی‌واله، نماینده مجلس در گفت و گو با «اقتصاد سرآمد» می گوید

مجلس مراقب است آیین‌نامه واردات خودرو به ضرر ملت نباشد

گروه صمت - تولید خودروهای داخلی با توجه به شرایط انحصار تولید و نفوذ رانت و فساد منجر به بروز مشکلات بسیاری در این کالای مصرفی شده است، هر چند این کالا در کشور ما به دلیل قیمت‌های بی‌ثبات و افزایش چندماه یک بار تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای هم شده است. یکی از موانع کیفیت مناسب خودروهای داخلی، به دلیل انحصار آن است که در دست دو شرکت بزرگ تولیدکننده خودرو قرار گرفته است که کارشناسان معتقدند با واردات خودرو البته با قوانینی مناسب، بخش زیادی از این مشکلات، برطرف می‌شود. کیومرث سرمدی‌واله، نماینده اسدآباد در همین خصوص به خبرنگار اقتصاد سرآمد گفت: صنعت خودروی کشور ما دچار چندین مشکل و چالش بزرگ است، به حدی این مشکلات زیاد است که مقام معظم رهبری نیز در این باره به خودروسازها درباره بی‌کیفیت بودن خودروهای تولیدی، تذکر داده‌اند.
خودروهای داخلی هم بی‌کیفیت و هم بی‌حساب
 و کتاب گران شدند
وی افزود: متاسفانه خودروهای داخلی علاوه بر اینکه بی‌کیفیت هستند، بی‌حساب و کتاب نیز گران شدند. همچنین مشکلاتی در خدمات پس از فروش خودروها وجود دارد. علاوه بر ناایمن بودن خودروهای تولید داخل، بحث وجود رانت و فساد در این صنعت مطرح است.
مجلس به قضیه خودرو ورود پیدا کرده و جدی
 پی گیر موضوع است
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات صنعت خودروسازی کشور بحث انحصار دو شرکت خودروسازی است که همه این موارد دست به دست همدیگر داده تا مشکلات بسیاری به وجود بیاید، از این‌رو، مجلس به این قضیه ورود پیدا کرده و جدی پیگیر موضوع است.
سرمدی اظهار داشت: به خاطر چالش‌های پیش‌رو، مجلس مصوبه آزادسازی خودرو را با اصرار و تلاش فراوان به ثمر نشاند، هر چند مشکلاتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان در این خصوص وجود داشت که با پیگیری‌های جدی، این مسائل برطرف و با واردات خودرو موافقت شد.
مجلس مراقب است تا آیین نامه مصوبه ساماندهی صنعت خودرو به ضرر ملت نباشد 
این عضو مجمع نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مقررات آیین نامه مصوبه ساماندهی صنعت خودرو، گفت: مجلس روی این بحث به شدت حساسیت دارد و مراقب است تا قوانین مربوطه به ضرر ملت نباشد. اگر آیین نامه مقررات واردات خودرو به شکلی تنظیم شود که واردات در انحصار دو خودروساز فعلی یا شرکت‌های آن‌چنانی باشد و مجدد زمینه نفوذ رانت و فساد ایجاد شود، عملاً واردات، مشکلی از صنعت خودرو را حل نمی‌کند و چه بسا باعث مشکلات بیشتر برای مردم شود. وی افزود: نمایندگان مجلس حتماً از جایگاه نظارتی خود در بحث تدوین مقررات آیین نامه واردات  خودرو استفاده خواهند کرد، حال چه در غالب سوال از وزیر یا حتی استیضاح یا شکایاتی که ممکن است کمیسیون اصل 90 مجلس پیگیری کند تا بهترین نتیجه از این مصوبه حاصل شود.
اگر آیین نامه با مشکلات و اهداف خاص نوشته نشود، واردات خودرو می‌تواند باعث افزایش کیفیت خودروهای داخلی شود
سرمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واردات خودرو چقدر در افزایش کیفیت خودروهای داخلی می‌تواند اثرگذار باشد، به اقتصاد سرآمد گفت: اگر مقررات آیین نامه این مصوبه با مشکلات و اهداف خاص نوشته نشود، مطمئناً واردات خودرو می‌تواند باعث افزایش کیفیت خودروهای داخلی و متناسب شدن قیمت آن‌ها شود. همچنین می‌تواند منجر به اصلاح خدمات پس از فروش خودروهای داخلی شود. با این حال به نظر بنده اگر واردات خودرو در قالب یک قانون مدون و حساب شده باشد، می‌تواند به صنعت خودروسازی داخلی نیز کمک کند و باعث افزایش رضایت‌مندی مشتریان شود.
در همین رابطه، لطف‌ا... سیاهکلی نماینده قزوین در گفت‌وگویی بیان کرده بود: حوزه خودرو دارای جاذبه و درآمد زیادی می‌باشد که مخصوصاً در سال‌های اخیر این موضوع، شدت پیدا کرده است. پس اگر بحث تعارض منافع برای عده‌ای در این حوزه وجود داشته باشد که مردم هم حرفش را می‌زنند، دور از انتظار نیست.
به رسانه‌ها نقد دارم
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با گلایه از رسانه‌ها گفت: من از مدت‌ها پیش، موضوع ساماندهی صنعت و بازار خودرو را دنبال کردم که اجازه واردات خودرو هم جزئی از این قضیه بود. اما نقد من به رسانه‌ها این است که چرا وقتی شورای عالی نظارت با واردات خودرو مخالفت کرد در حالی که همه موافق بودند و تنها نماینده واردکنندگان خودرو مخالف بود، موضوع را پیگیری نکردند. مگر می‌شود نماینده واردکنندگان خودرو که باید خوشحال باشد، مسیر مخالفت را در پیش بگیرد؟ این رویکرد ریشه در چه داشت؟
من به جد دنبال استیضاح وزیر صمت هستم و اعتقاد دارم آقای فاطمی‌امین نمی‌تواند کار را پیش ببرد
وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفم که اکنون مردم کشورم باید برای ماشین‌های خیلی بی‌کیفیت و یا ساده ۲۰۰، ۳۰۰، ۴۰۰ میلیون و حتی بیشتر پول پرداخت کنند. من به جد دنبال استیضاح وزیر صمت هستم و اعتقاد دارم آقای فاطمی‌امین نمی‌تواند کار را پیش ببرد. از وقتی ایشان آمده، خودرو‌ها ۱۰۰ میلیون گران شده است.
مجلس مراقب است آیین‌نامه واردات خودرو به ضرر ملت نباشد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه