بررسی« اقتصاد سرآمد» از ظرفیت‌های گردشگری‌های دریایی ایران

ضرورت ساماندهی اصولی سواحل دریایی

گروه اقتصاد دریایی - مناطق ساحلی از پربارترین و پویاترین مناطق جهان و بستر فعالیت‌های عظیم اقتصادی و اجتماعی در جهان به شمار می‌روند. از طرف دیگر به موازات رشد جمعیت و توسعه فعالیت ها در این عرصه ها طی سالهای گذشته، فشار زیادی بر این مناطق وارد آمده و در معرض انواع آلودگی ها و تخریب قرار گرفته اند. سواحل ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طی سال های گذشته خصوصا در سواحل شمالی کشور در معرض انواع آلودگی و توسعه کاربری های فراتر از توان تحمل این مناطق قرار گرفته و بعضا بسیاری از این عرصه ها توسط بخش های خصوصی و دولتی اشغال شده است که امکان دسترسی را برای عموم مردم غیر ممکن کرده است.
به همین دلیل نیز طی سالهای گذشته تلاش هایی برای اصلاح این روندها و شرایط حاکم بر این عرصه ها آغاز گردید، لیکن به دلایل مختلف این اقدامات راه بجایی نبرده اند و کماکان معضلات عدم دسترسی و آلودگی شدید پهنه های ساحلی همچنان خودنمایی می نمایند. با تصویب ماده 63 قانون برنامه چهارم توسعه در سال 1383 و آیین نامه اجرایی آن در سال 1385 انتظار می رود، با توجه به سازوکارهای اجرایی و وظایفی که برای دستگاههای اجرایی در این آیین نامه پیش بینی شده است، بتوان تاحدودی معضلات کنونی سواحل کشور بطور عام و سواحل شمالی کشور بطور اخص را ساماندهی کرد.
ضرورت ساماندهی اصولی سواحل دریایی
بهزاد علی صفی کارشناس ارشد حوزه دریا با تاکید بر ضرورت ساماندهی اصولی سواحل دریایی در دو بخش شمال و جنوب کشور، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: باید مانند گذشته در ایران فرهنگ دریانوردی نزد ایرانیان پررنگ شود چرا که ایران و ایرانی از دیرباز در عرصه دریا شجاعت‌های زیادی از خود نشان داده‌اند که تاریخ گواه آنها است.
وجود فرصت‌های فراوان برای ایجاد شغل در سواحل کشور 
وی با یادآوری این مطلب که فرصت‌های زیادی در سواحل برای ایجاد شغل برای مجاوران سواحل کشور وجود دارد، افزود: در صنعت گردشگری  دریایی مشاغل مختلف وجود دارد و با توجه به اینکه مشاغل دریایی نیازمند تخصص و مهارتهای خاصی است هر کسی که دانش دریایی نداشته باشد نمی تواند در مشاغل سواحلی و دریایی کار کند. از این رو احساس می شود جوانان شمال کشور باید بسوی فراگیری مهارتهای دریایی و دانش دریانوردی گام بردارند.
او با بیان این مهم که تخصص، تعهد و آرامش به همراه می‌آورد، گفت: بیشتر کسانی که به سواحل خوش اب وهوای دریای شمال می آیند از مردم غیربومی هستند و در پی دریافت خدمات مناسب و سالم، لذا مسئولان این بخش می توانند با همراهی جوانان مستعد در رونق گردشگری ساحلی بکوشند.
صفی یادآور شد: یکی از شاخه‌های گردشگری در ایران، گردشگری ساحلی است؛ به ویژه سواحل شمالی ایران که به دلیل وجود انواع جاذبه های طبیعی نزدیکِ هم (جنگل، دریا، کوه) مسافران زیادی را پذیرا است، این حجم از توریست که به این منطقه وارد می شوند هر چند باعث رونق گردشگری و رشد مثبت اقتصاد مردم بومی می شود اما در کنار مزایای زیادی که دارد با معایبی هم همراه است.
کارشناس ارشد حوزه دریای کشورمان می‌افزاید:برای یک برنامه ریزی صحیح و اصولی در زمینه گردشگری ساحلی مردم و دولت مکمل هم هستند؛ علاوه بر آن با دادن آگاهی های لازم (میزبان و مهمان) در این زمینه می توان هم فرصت های زیادی از لحاظ اقتصادی و اجتماعی ایجاد کرد و هم از پیامدهای منفی آن از جمله آلودگی های بصری، آلودگی بر هوا، آب و خاک
 جلوگیری کرد.
ظرفیت‌های گردشگری‌های ساحلی در ایران
به گفته وی، امروزه در اغلب کشورهای دنیا که بهره‌ای از سواحل دریایی دارند توجه به تورهای دریایی؛ حمل نقل دریایی، ورزش‌ها و تفریحات آبی و سایر سرگرمی‌های مرتبط با ساحل و فراساحل در صدر برنامه‌های گردشگری قرار دارد. سواحل ایران نیز هر ساله تعداد بسیاری از هموطنانمان را با جاذبه‌های فراوانش به سمت خود جلب می‌کند.با این تفاسیر، اما در این میان یک نکته نیز نبایستی مورد غفت قرار گیرد. ﺑﺪون ﺷﮏ «ایمنی» گردشگران در ساحل‌ها و در طی ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ و ﺟﺎﺑﺠﺎﯾﯽ مسافران ﯾﮑﯽ از ارﮐﺎن گردشگری ﻣﻮﻓﻖ در دﻧﯿﺎی ﻣﺪرن اﺳﺖ.در ﻋﯿﻦﺣﺎل ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﯾﺎد ﺷﺪه ﻫﻤﻮاره ﺑﺎ ﺧﻄﺮاﺗﯽ ﻫﻤﺮاه اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺻﻮرتﻋﺪم ﮐﻨﺘﺮل ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﺴﺎرات اﻗﺘﺼﺎدی و اﻧﺴﺎنی قابل ﺗﻮﺟﻬﯽ بیانجامد. در ایران پنج هزار و 400 کیلومتر نوارساحلی وجود دارد که 2 هزار و 237 کیلومتر آن در استان هرمزگان است. استانی که مسئولیت جابجایی 98 درصد از سفرهای دریایی کشور را برعهده دارد و از آن بعنوان مرکز سفرهای دریایی ایران یاد می‌شود. جاذبه‌های طبیعی و امکانات تجاری و گردشگری این جزایر سبب شده است غیر از جابجایی روزانه هزاران نفر از مرکز استان به این مناطق و تردد میلیون‌ها مسافر در سال، وجود حمل و نقلی ایمنبه منظور دستیابی به سواحل در اولویت مسئولان ذیربط قرارگیرد.کشور ما با توجه به موقعيت‌هاي خاص جغرافيايي و دسترسي دو سويه‌اش به دريا از مزيتي نسبي در توسعه‌ی گردشگري دريايي برخوردار است. درياي خزر در شمال ايران و مجاورت با سه استان شمالي گيلان، مازندران و گلستان موقعيت مناسبي را براي دسترسي به دريا فراهم کرده است و هر سال در فصل گرم سال ميليون‌ها مسافر از شهرهاي مختلف به اين مناطق سفر مي‌کنند. اما آنچه در اين منطقه بيشتر مورد توجه است گردشگري ساحلي است که اتفاقا مورد استقبال نی هست.
 ضرورت ساماندهی اصولی سواحل دریایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه