کشتی سازی متاثر از رونق سفرهای دریایی« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

میانگین عمر کشتی‌های تجاری و باری به سی سال رسید

 مدت‌هاست سرمایه‌گذاری جدیدی برای نوسازی ناوگان دریایی انجام نشده که یکی از دلایل اصلی آن، به‌صرفه نبودن نوسازی برای شرکت‌های کشتیرانی است. در این زمینه وزیر راه و شهرسازی سابق پیشنهاد راه‌اندازی لیزینگ و اجاره شناور و کشتی را داده بود. اگرچه این پیشنهاد، قابل تامل است اما آنچه در کنار این مسئله نباید فراموش شود، بحث داخلی‌سازی و این موضوع است که چقدر از نیاز کشور قرار است از شناورهای داخلی تامین شود.به گزارش اقتصادسرآمد، تنگناهای مالی یکی از مشکلات اصلی شناورسازان در سال‌های گذشته بوده و مانع از بهره‌برداری کامل از ظرفیت آنها شده است. در کنار کمبودهای مالی، مشکلات داخلی نیز به نوعی تبلیغات منفی برای شناورسازی تبدیل و موجب کاهش سفارش‌ها در این بخش شده است. آنطور که کارشناسان می‌گویند در حالی که توان بالایی در ساخت کشتی و شناور در ایران وجود دارد، همچنان سفارش‌های ساخت به خارج از کشور داده می‌شود و وقتی از سفارش‌دهندگان درباره علت این کار می‌پرسیم، پای تاخیر داخلی‌ها در تحویل سفارش‌ها را بهانه قرار می‌دهند.
با توجه به مواردی که به آن اشاره شد،  به نظر می‌رسد شناورسازی در مشکلاتی اسیر شده که آغاز و انتهایشان مشخص نیست. از سوی دیگر کاهش سفارش‌های داخلی و افزایش سفارش ساخت به خارج، موجب کند شدن روند پر کردن چاله‌های مالی شرکت‌ها و کارگاه‌های کشتی‌سازی داخلی شده است. به این مشکلات باید مسائلی همچون نوسان نرخ ارز، مالیات بر دارایی، مالیات ارزش‌افزوده و تامین دشوار قطعات لازم از خارج را نیز اضافه کنید که موجب شده بخشی از کارخانه‌های شناورسازی با بخشی اندک از ظرفیت خود کار کنند.
کشتی سازی متاثر از رونق سفرهای دریایی
مدیرعامل شرکت کشی سازی مینوبار اروند هرمزگان با بی تاثیر خواندن نقش افزایش سفر ها به بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس در رونق ساخت شناورهای داخلی، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: افزایش سفر به یک یا چند بندر بر تولید شناورهای داخلی که سال‌ها از رکود در ان می‌گذرد اثرگذار نیست و این مساله باید ریشه‌ای درمان شود.
سرازیر شدن سفرها به شارجه با تعطیلی بندر دوحه
حسن حمیداوی به تعمیرات سازه ای بندر دوحه و تعطیلی آن و افزایش سفر به بندر شارجه، افزود: با افزایش تعرفه حمل ونقل دریایی حتی صادرات نیز مقرون به صرفه نیست چه آنکه دخل و خرج سازندگان شناورها با هم در تضاد هستند و تجار نیز در پرداخت کرایه مصوبه به شناورها خودداری می‌کنند.
بانکرینگ ۱۸ میلیون تومانی سوخت برای یک شناور
وی به بانکرینگ هفده تا هجده میلیون تومانی سوخت برای یک شناور اشاره کرد و افزود: دریافت حواله برای هر شناور بین یک صد و هشتاد تا دویست میلیون تمام می شود و لذا حمل بار برای دارنگان شناور مقرون به صرفه نبوده و از سویی شناورهای نو و پیشرفته یک دهه قبل در این مسیر به تدریج در حال فرسوده شدن هستند و نرخ بالای نگهداری این شناورها و بالا رفتن نرخ قطعات یدکی و قطعات مصرفی، بیمه شناورها و بیمه خدمه نیز صدای صاحبان شناورها را درآورده است.حمیداوی تاکید داشت: صاحبان کشتی ها نه می توانند بر نرخ تعرفه های کرایه کشتی اضافه کنند و نه درآمدی تازه از فعالیت های جدید انتظار داشته باشند چه رسد به اینکه بتوانند به نوسازی شناور اقدام کنند، زیرا در منطقه رقابت تنگاتنگی بین حمل کنندگان ایرانی و خارجی وجود دارد و هر افزایش کرایه حمل موجب می شود که شناورهای خارجی بر سهم خود در این بازار بیفزایند.
هزینه تمام شده خدمات در ایران بالاتر از سایر
 کشورهای منطقه است
او با بیان این مهم که، کمتر کسی است که نداند هزینه تمام شده خدمات در ایران بالاتر از سایر کشورهای منطقه است ، گفت: بیش از هفتاد درصد کرایه حمل بار شناورها صرف هزینه های جانبی است و جایی برای هزینه کرد برای تعمیر و یا سفارش ساخت شناور باقی نمی گذارد.این فعال بخش حمل ونقل دریایی با تاکید بر این که ما سال‌ها است که در این حوزه با مشکل مواجه هستیم، گفت: انتظار رونق از بخش کشتی سازی کشور در شرای فعلی که تحریم ها آ ن  را تشدید کرده بی انصافی است.
حدود ۲۵ شناور مسافری فعال در مسیر بندرعباس به جزیره قشم و بندرعباس به جزیره هرمز که سالانه ۳ میلیون سفر دریایی را شامل مردم ساکن در این دو جزیره و همین طور مسافران و گردشگران را بر عهده دارند، این روزها بدلیل عدم همخوانی نرخ بلیت با هزینه‌هایشان که عمدتا ارزی است، بشدت گرفتار مانده‌اند و چند باری نیز برای چند ساعتی دست از کار کشیده‌اند اما چون اصالتی هرمزگانی داشته و هر روز و هر شب چشم در چشم مردم این شهر هستند و گاه خانواده‌های خودشان نیز در میان مسافران قرار دارند، به کار بازگشته و از سر دریادلی خویش است که این مسیر را دچار تعطیلی تردد نمی‌کنند و الا نگاهی به خرج و دخل آنها نشان می‌دهد که هر روز و هر ساعت کار در این مسیر ضرر پشت ضرر است و دیری نخواهد پایید که شناور آنها نیز گرفتار مشکلات تعمیراتی شده و زمین‌گیر شود.
 میانگین عمر کشتی‌های تجاری و باری به سی سال رسید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه