بررسی مخاطرات آب شیرین کن‌ها برای دریا،« اقتصاد سرآمد» می دهد

آب شیرین کن ها دریا و سواحل را آلوده می کنند؟

گروه انرژی - گرم شدن کره زمین و رشد سریع جمعیت در نیم قرن گذشته، تقاضای آب را در دنیا به شدت افزایش داده است. این درحالی است که در دهه های گذشته، منابع آب شیرین در دنیا افزوده نشده است. افزونی تقاضا به منابع آب شیرین منجر به بروز کم آبی در بسیاری از مناطق کره زمین شده است. در کشور ما نیز ناحیه کویر مرکزی که شهرهایی مثل اصفهان، یزد و کرمان را شامل می شود و سواحل خلیج فارس از معظل کم آبی رنج می برند که یکی از دلایل اصلی آن عدم تناسب میان پراکندگی تقاضای آب با توزیع بارندگی ها در دهه های گذشته است. به طوریکه اغلب بارشها در سواحل دریای خزر، غرب و جنوب غربی کشور رخ داده و کمبود بارشها در ناحیه کویر مرکزی منجر به پیشی گرفتن تقاضای آب از تجدید منابع آب شیرین شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد؛ از طرف دیگر برداشت ناصحیح آب از منابع آب زیرزمینی برای جبران شکاف میان عرضه و تقاضای آب، کاهش قابل توجه سطح آبهای زیر زمینی را در مناطق مرکزی به دنبال داشته است. امروزه شیرین سازی آب دریا به عنوان راهکارِ اصلی جبران کم آبی در دنیا خصوصاً جهت مصارف شرب و صنعتی مطرح است. اقیانوس ها و دریاها 70 درصد سطح کره زمین را پوشانده اند و 96 درصد از کل موجودی آب کره زمین را در خود جای داده اند.
بهره گیری از ظرفیت وسیع آب شورِ اقیانوس ها و دریاها به عنوان یک منبع بالقوه و ماندگار، قادر است که کمبود آب شیرین را در نقاط کم برخوردار جبران کند. بهره برداری از این ظرفیت سبب شده است که در حال حاضر نزدیک به 100 میلیون متر مکعب از آبهای شور رودخانه ها، دریاها و اقیانوس ها برای مصارف مختلف به صورت روزانه در دنیا شیرین سازی شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، درباره نصب و راه اندازی  آب شیرین‌کن‌ها به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: چنانچه نظارتی بر استقرار آب شیرین‌کن‌ها نباشد، رها کردن شورابه حاصل از آن به محیط دریا، موجب می‌شود بخشی از آبزیان منقرض شوند.
روبرت بگلریان در بخش دیگری از سخنان خو با اشاره به مسائل پیش آمده ناشی از کم‌آبی در برخی استان‌ها و ضرورت استفاده از دستگاه‌های آب شیرین‌کن‌، افزود: در چند سال اخیر منابع آب تجدیدپذیر کشور به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و در حال حاضر در تعدادی از استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یزد و خراسان جنوبی با مشکلات ناشی از کم‌آبی مواجه هستیم.
وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به وضع موجود، علاوه‌بر برنامه‌ریزی و مدیریت منابع زیرزمینی، باید به سمت استفاده از فناوری‌های نوین برویم تا کمبود منابع آب تجدیدپذیر جبران شود.

آب ‌شیرین‌کن‌ها از عوامل آلاینده دریا و سواحل هستند
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: ایران با داشتن ۴۹۰۰ کیلومتر خط ساحلی در سواحل جنوبی، از پتانسیل بسیار خوبی برای نمک‌زدایی آب دریا برخوردار است که نباید از آن غفلت کرد اما برای استفاده از آب شیرین‌کن‌ها باید آثار زیست‌محیطی آن مورد بررسی قرار بگیرد چرا که آب ‌شیرین‌کن‌ها از عوامل آلاینده دریا و سواحل هستند و شدت آلایندگی به میزان خطرناک بودن آلاینده‌ها و اینکه در چه محیطی ریخته می‌شوند، بستگی دارد.
او به اهتمام نمایندگان مردم در ایجاد فضای مطلوب به منظور دستیابی به آب شرب سالم در اقصی نقاط کشور، گفت: در این میان اما نگرانی مجلس برای محیط‌های بسته‌ مانند دریای خزر جدی است چون شوری آب در این دریا محبوس می‌شود اما دریای عمان به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد از نصب آب شیرین‌کن‌ها نسبت به خلیج فارس آسیب کمتری خواهد دید.
 بگلریان با اشاره به وجود مشكل شوري آب در شهرهاي جنوبي كشور و حاشيه خليج‌فارس و مناطق كويري گفت: در حال حاضر سياست شركت مهندسي آب و فاضلاب در جهت تامين آب از حوزه‌هاي آبرساني است كه اين طرح سرمايه ‌كمتري را نياز دارد.
به عقیده کارشناسان هرچند که مدیریت منابع ناشی از بارندگی و مدیریت مصرف (صرفه جویی) لازم و اصلاح روند انتقال و توزیع آب به بخش های مختلف واجب است، اما از آنجایی که چنین رویه ای به تنهایی نمی تواند کشور را در عبور از چالش آب یاری کند، باید در فکر خلق منابع تامین آب جدید هم باشیم. یکی از این راه ها استفاده از آب دریا به عنوان منبع مصرفی آب کشور است. روشی متداول که اغلب کشورهای حاشیه خلیج فارس از آن برای تامین آب مورد نیاز خود استفاده می کنند.
با احداث نیروگاه در کنار نوارهای ساحلی می توان از حرارت تولید شده توسط نیروگاه برای ایجاد حرارت جهت تبخیر آب در روند شیرین سازی استفاده کرد. که به این روش، شیرین سازی به طریق حرارتی گفته می شود. در روش غشایی نیز آب شور از یک غشا نانومتری عبور داده شده و نمک آن جدا می شود. روش هیبریدی نیز ترکیبی از این دو روش است. اما در این بین استفاده از انرژی هسته ای ( نیروگاه های هسته ای) برای احداث واحد آب شیرین کن یکی از بهترین روش هاست. چرا که علاوه بر اینکه از انرژی پاک استفاده می شود و کمترین آلودگی را دارد، می توان از هر دو روش غشایی و حرارتی در روش شیرین سازی آب استفاده کرد.
 آب شیرین کن ها دریا و سواحل را آلوده می کنند؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه