چرا فلسفه ایجاد بنادر خشک عقیم است؟ « اقتصاد سرآمد » بررسی می کند

مخالفت با ایجاد بنادر خشک توجیه منطقی ندارد

گروه اقتصاد دریایی - توسعه ارتباطات و نیاز به برون‌سپاری فعالیت‌های بنادرموجب شده است تا امروزه تبادلات بین‌المللی نقش مهمی در اقتصاد و بازرگانی کشورها داشته باشد؛ اما وجود محدودیت‌هایی باعث شده است تا کشورهایی مانند ایران، به سراغ الگوی جدیدی به نام بندر خشک بروند. بندرخشک بندری است که کنار آب نیست و بر همین اساس به آن بندرخشک می‌گویند در حال حاضر در زمینه حمل بار باید ساماندهی‌های بسیار دقیقی انجام گیرد و راه‌اندازی بندرخشک می‌تواند علاوه بر این ساماندهی خوشه‌ای صنعتی و اثرگذار هم فراهم کند و به لحاظ اقتصادی شرایط خوبی را فراهم آورد و از آنجایی که اقتصاد تهران بر روی اقتصاد  کشور اثرگذار است تصمیم در زمینه راه‌اندازی بندرخشک بسیار حائز اهمیت است. 
به گزارش اقتصادسرآمد، از عمده ترین چالش های صنعت حمل و نقل دریایی می توان به محدودیت های بنادر دریایی و ساحلی اشاره نمود. محدودیت هایی نظیر کم بودن فضای کافی برای تخلیه بار، ناکافی بودن امکانات برای انبار کالا، عدم امکانات مناسب برای بار فله، عدم دسترسی سریع و کامل به مقاصد بار و پوشش ناکافی بیمه باربری. در تصویر شماره 1، محدودیت در زمینه فضای نگهداری کانتینر ها در یک بندر دریایی مشاهده می گردد.
جریان انتقال کالا با وجود چنین محدودیت هایی همواره در میان بنادر و مقاصد نهایی کالا صورت گرفته است. باربری جاده ای بخش عمده ای از این چالش ها را به دوش کشیده و باعث شده است جریان حمل و نقل کالا خصوصا حمل و نقل بین المللی کالا از حرکت باز نایستد. اما در این میان راهکارهایی می بایست اتخاذ گردد تا بخشی از مشکلات صنعت حمل و نقل دریایی و حمل و نقل بین المللی کاهش پیدا کند. در تعریف بندر خشک آمده است؛ یک بندر درون سرزمینی چند منظوره است که به طور مستقیم توسط جاده یا راه آهن به بندردریایی وصل می شود و مرکزی برای انتقال کالاها به مقصد های داخلی می باشد.
مخالفت با ایجاد بنادر خشک توجیه
 منطقی ندارد
مهدی شریفیان عضوکمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: به طور معمول در ایجاد بندر خشک مخالفت‌هایی صورت می‌گیرد که پایه و اساس منطقی ندارد.
بنادر خشک حد فاصل مبداء و مقصد 
وی افزود: گسترش به کار گیری کانتینر در حمل ونقل دریایی و رشد قابل توجه کشتی های بسیار بزرگ حمل کننده کانتینر عاملی برای افزایش میزان کالا در بنادر و در نتیجه تراکم تردد در آنجا بوده است. از دیگر سو توسعه کارخانجات و صنایع جدید و افزایش حجم محصولات عرضه شده و لزوم نگهداری محصولات در انبار های میانی، نیاز صنعت حمل و نقل به بنادر خشک را به طور روزافزونی بیشتر نمود. مشخصات بندرهای جدید می تواند به این صورت باشد که با توجه به ارزش زمین، مرکزیت بندر، نزدیک بودن به کارخانه جات تولیدی بزرگ و میزان دسترسی به شبکه های بزرگ حمل و نقل داخلی و خارجی ارزش گذاری شوند.
نقش بنادرخشک در توسعه صنعت حمل و نقل کالا از بنادر
وی در ادامه  تصریح کرد: در روزگار کنونی کشورهای زیادی دارای بنادر خشک است. نقش این بنادر در توسعه صنعت حمل و نقل کالا و به ویژه حمل و نقل کانتینری کالا برای این کشورها بسیار برجسته بوده و هست. بر اساس آیین نامه اجرایی تاسیس بنادر خشک مصوبه ای مربوط به سال1393 داشته است. مناطقی که به عنوان کاندیدا برای ایجاد و توسعه بندر خشک در ایران در نظر گرفته شده اند که سیستان و بلوچستان، فرودگاه امام خمینی، بندر خشک آپرین تهران، یزد، اصفهان و کرمان از جمله این استان ها هستند.
فلسفه ایجاد بنادر خشک عقیم است
شریفیان یادآور شد: اما این تعریف همه آنچه را که فلسفه ایجاد بندر خشک به حساب می آید را در بر نمی گیرد. اگرچه بندر خشک داخلی می تواند حمل و نقل کالا بین کشتی ها و شبکه های بزرگ حمل و نقل داخلی را تسهیل کند و یک مرکز توزیع کالا در درون سرزمین ایجاد نماید، و از طرفی نی  صادرات کالا در این بنادر تسهیل و تسریع می شود، همچنین بندر خشک می تواند تنها به منظور حل مشکلات حمل و نقل داخلی شکل گرفته و باری از دوش صنایع بزرگ تولیدی بردارد. ایجاد بندرخشک با افزایش رونق تولید ناخالص ملی، کاهش درصد بالای نرخ بیکاری و توسعه حمل‌ و نقل بین‌المللی در دنیای امروز یکی از عوامل رشد هر کشوری است اما وعده‌های احداث آن در نصف‌ جهان سالیان درازی در حد شعار باقی مانده است. بنابراین به گفته کارشناسان اقتصادی که بندر خشک، عبور از بحران بیکاری است. مروری مجدد بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان اصفهان از منابع انسانی گرفته تا معادن و کارخانجات نشان دهنده این است که با کمی تدبیر می‌توان فرصت‌ اشتغال را برای بخش عمده‌ای از جمعیت بیکار استان با ضرورت پیگیری مشاغل بدون وابستگی به آب همچون طرح بندر خشک بیش از گذشته در منطقه شرق اصفهان فراهم کرد. بندر خشک نوع جدیدی از بندرها است که در کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی درحال‌توسعه است و حداقل با دو روش حمل‌ونقل به بندرها ساحلی متصل می‌شود. کشور ایران به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیایی از اهمیت بالایی در سطح بین‌المللی برای ترانزیت کالا برخوردار است.
مخالفت با ایجاد بنادر خشک توجیه منطقی ندارد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه