بررسی اقتصاد سرآمد از سرنوشت مبهم سامانه هوشمند

چرا سهم دانش بنیان‌ها در حوزه دریا به فراموشی سپرده شد

 گروه شعار سال - اعظم زندیه - امروزه دو بازوی اصلی صنعت حمل‌ونقل دریایی یعنی بنادر و کشتیرانی‌ها و صنایع وابسته به آن‌ها، به‌طور مستمر در حال به‌روزرسانی و هوشمند سازی می‌باشند. زیرساخت‌های صنایع مذکور (مانند کشتی‌ها و بنادر) به فناوری‌های جدید و هوشمند مجهز شده و متناسب با آن مهارت‌های کارکنان در مشاغل مربوطه به‌طور مستمر از طریق آموزش‌های موردنیاز افزایش می‌یابد. بي‌شک بهره‌وری هر بخش صنعت ازجمله صنایع دریایی از سه فاکتور اصلی کیفیت خدمات، سرعت خدمات و نیز هزینه‌های تمام‌شده متأثر است. این عوامل سهم عمده‌ای در رقابت‌پذیری دارند که در تجارت پررقابت امروز به‌طورقطع وابستگی به هوشمند سازی حیاتی به نظر می‌رسد.
به گزارش اقتصادسرآمد؛ با نگاهی اجمالی به امکانات، تجهیزات و نیروی‌ انسانی شاغل در کشتی‌ها، بنادر و صنایع کشتی‌سازی در 40 سال گذشته و مقایسه آن با کشتی‌ها، بنادر و صنایع امروزی، تفاوت عظیم و بي‌بازگشتی را شاهد هستیم. این تفاوت‌ها عمدتاً در افزایش حجم و سرعت فعالیت‌ها، دقت و کیفیت فعالیت‌ها، افزایش ایمنی، کاهش نیروی انسانی، افزایش مهارت‌های پرسنل و به‌کارگیری فناوری‌های نوین، کاملاً مشهود است. به‌کارگیری و پیاده‌سازی فناوری‌های جدید، سبب‌ساز این‌همه تغییرات بوده است. تكنولوژي‌هاي فناوری اطلاعات و الکترونیک نقش اصلی را در این تحولات عظیم داشته است. ماهیت فعالیت‌های دریایی در حوزه کار بر روی کشتی و بنادر درگذشته به‌طورکلی فرد محور (دستی) بوده است. به همین دلیل نیازمند نیروی انسانی فراوان، جهت انجام فیزیکی عملیات بود.به همین دلل تغییر رویکرد از سوی صاحبان صنعت دریانوردی با جدیت دنبال شد.
کشورما نیز با برخورداری از دو دریا در شمال و جنوب خود بیش از گذشته به هوشمند کردن حمل ونقل دریایی توجه داشته است به گونه‌ای که، پشتیبانی و اعتماد به توانمندی کارکنان سازمان و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و رفع موانع و فراهم‌آوری زمینه شکوفایی دانش و تخصص آنان، برگ زرینی دیگری را به وجود آورد تا شکست هرچه بیشتر تحریم‌های ظالمانه نمود پیدا کند و نیازهای صنعت نفت به دست متخصصین داخلی مرتفع شود.
سرنوشت مبهم سامانه هوشمند کنترل ترافیک دریا - ساحل
مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان اتصال صنعت، به عنوان اولین تولید کننده سامانه هوشمند کنترل ترافیک دریا - ساحل، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: این محصول سامانه‌ای است که موقعیت مکانی شناورها، مصرف سوخت شناورها، مسیر حرکت، میزان بار شناورها را به کمک نرم افزار موجود در اتاق کنترل اسکله، پایش و محاسبه و ذخیره‌سازی می‌کند. 
آیا  دخل و تصرف در سوخت به حداقل کاهش می‌یابد
محمد جابری در ادامه با بیان این مهم که، با رصد خودکار و دقیق هر شناور، امکان دخل و تصرف در سوخت به حداقل کاهش می‌یابد، افزود: سامانه‌ای برای پایش لحظه به لحظه شناورها و سیستم هوشمند مدیریت مصرف انرژی، مبتنی بر اینترنت اشیا عرضه کرده‌ایم که طرح پایلوت آن چندی پیش در بندر هرمزگان با موفقیت انجام شد اما از فراگیر شدن آن اطلاعی در دست نیست.
چرا سهم دانش بینیان‌ها در رصد شناورها
 به فراموشی سپرده شد
او با اشاره به این نکته که بخشی از هدف ما  در ساخت سامانه هوشمند کنترل ترافیک دریا - ساحل کنترل قچاق سوخت بود و مورد استقبال مسئولان دریایی  قرار گرفت، گفت: پروژه در محدوده لافت به اجرا گذاشته و مقرر شد تا در تمامی سطوح دریایی اجرا شود اما به هر دلیلی از ادامه همه گیری‌ آن به منظور بهره‌گیری در تمامی شناروها اطلاعی در دست نیست.
وی سیستم هوشمند مدیریت مصرف را یک زیرساخت سخت‌افزاری دانست که امکان تبادل دو طرفه اطلاعات را بین دستگاه‌ها و مرکز کنترل و با استفاده از اینترنت اشیاء محقق می‌کند و ادامه داد:  ماژول BMS مبتنی بر اینترنت اشیا سیستمی است که از طریق اجزای خودکنترل قسمت‌های مختلف ساختمان و نمایش خروجی‌های مناسب را برای کاربر امکان‌پذیر کرده است.
جابری تصریح کرد: هوشمند سازی بنادر با استفاده از استاندارد‌هاي GS1 و انواع فناوری ازجمله فناوری اطلاعات موجب افزايش سرعت، ایمنی و دقت عملیات به‌صورت گسترده‌ای شده است. براي نمونه دیجیتالی کردن بسیاری از گزارش‌های کشتی‌ها که ضمن افزایش دقت و ماندگاری، سهولت ورود اطلاعات را ضمن افزایش حجم آن به دنبال داشته و درعین‌حال سبب‌ساز کاهش کارکنان در بخش‌های مربوطه شده است.
وی با یادآوری این مهم که، بايد در کنار هوشمند سازی که جهان را متحیر خویش ساخته است،به سایر مقولات نیز توجه شود، گفت: هوشمند سازی اگرچه تغییر و تحول، دگرگونی، نوآوری و افزایش سرعت کار و غیره را در پی دارد، شاید خطری برای نیروی انسانی کاردریایی نیز محسوب شود. بايد در کنار هوشمند سازی که جهان را متحیر خویش ساخته است.
فناوری‌های هوشمند تحول اثربخش زیادی در حوزه صنعت حمل‌ونقل دریایی به وجود آورده است. با استفاده از فناوری‌هایی نظیر دوربین، رادار، سونار، جی.پی.اس و بسیاری از حسگرها طی سال‌های گذشته، راهبری و هدایت کشتی برای دریانوردان ساده‌تر شده است. انتظار مي‌رود در آینده نزدیک حتی وظیفه ناوبری و هدایت کشتی به‌طور کامل به سیستم‌های هوشمند واگذار شود. در این میان اما هدف سازندگان کشتی‌های هوشمند ارائه خدمات و سیستم‌های جدید است و ادعای سازندگان کشتی‌های هوشمند، سطح ایمنی بالا، حذف خطاهای انسانی، حذف هزینه‌های مربوط به نیروی کار، آموزش، حقوق و مسائل بهداشتی کارکنان و غیره است. ضمن اینکه عملیات و کنترل دقیق‌تر شده و با افزایش راندمان در حوزه‌های پرهزینه مانند مصرف سوخت مواجه خواهیم بود. اما اقدامات ایران در این زمینه به کجا رسیده است؟
چرا سهم دانش بنیان‌ها در حوزه دریا به فراموشی سپرده شد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه