خیز چین برای رهبری میراث فرهنگی دریایی در آسیا

سیاست قانون و کارکرد حفاظت از میراث دریایی

گروه دانش دریا - رامین ادیبی - دانشگاه دریایی دالیان، چین با همکاری و حمایت ابتکار عمل دهه علوم اقیانوسی سازمان ملل متحد برای توسعه پایدار(2021 – 2030/ UN Decade For Ocean Sciences)، میزبان اولین کارگاه آموزشی منطقه ای آسیا در خصوص حفاظت از میراث فرهنگی دریایی در تاریخ 2 تا 3 دسامبر 2021 بود. یکصد و بیست مقام بلندپایه دولتی، سیاست گذاران برجسته، متخصص، افراد دانشگاهی و دانشجو از 21 حوزه قضایی از سراسر منطقه گرد هم آمدند تا اطلاعاتی را در مورد نحوه‎ی رسیدگی هر یک از کشورهای آسیایی در راستای پاسخ به نیازهایشان درحوزه‎ی  حفاظت از میراث فرهنگی دریایی از طریق قوانین، سیاست و عمل به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند. 
به دنبال دو سخنرانی افتتاحیه، چهار سخنرانی اصلی و 16 گزارش از حوزه‎های قضایی ارائه شد، همچنین  شرکت‌کنندگان چالش‌های کلیدی برای حفاظت از میراث فرهنگی دریایی در منطقه آسیا را شناسایی و در مورد آن بحث کردند و بسیاری از اقدامات عملی را برای بهبود این چالش پیشنهاد دادند، از جمله راهبرد آسیایی برای حراست از میراث فرهنگی دریایی؛ اعلامیه آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی دریایی؛ یک برنامه همکاری منطقه ای، به رهبری چین، و تشکیل یک گروه کاری منطقه ای برای ارزیابی و امکان سنجی پیشنهادات و اجرای آن. در انتها شرکت کنندگان در خصوص دوام پذیری منطقه‎ای کنوانسیون یونسکو 2001 آن در مورد حفاظت از میراث فرهنگی دریایی بحث و گفتگو کردند.
مقدمه
هیچ تعریف مشخصی برای میراث فرهنگی زیرآب وجود ندارد و قانون در اینباره سکوت کرده است
سین هیوک –دانشجوی دکتری حقوق دانشگاه دریایی دالیان چین، به طور رسا و شیوا در خصوص قوانین تصویب شده در حوزه میراث فرهنگی (خشکی) صحبت کرد. با این وجود، هیچ تعریف مشخصی برای میراث فرهنگی زیرآب یا شناورهای غرق شده تاریخی وجود ندارد و قانون در مورد حفاظت از مواریث فوق الذکر سکوت کرده.
یک مورد عجیب در مورد اندونزی
 دکتر MG ENDANG Sumiani، -استاد حقوق در دانشگاه آتما جایا اندونزی- در مورد وضعیت حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب در اندونزی سخنان خوبی ارائه کرد. اما، او از ذکر چالش‌های مرتبط با قانون جدید ایجاد شغل (2020/ قانون ملی کار جمهوری اندونزی / Law of the Republic of Indonesia) با هدف افزایش اشتغال از طریق اصلاح مقررات سرمایه‌گذاری غافل شد. پیچیدگی‎های قانون در بسیاری از  بخش های این کشور  مسیری برای بهره برداری تجاری از میراث فرهنگی ایجاد کرده است؛ دکتر نیا نائل الحسنه ریدوان (Nia Naelul Hasanah Ridwan) مدیر جلسه آسیای جنوب شرقی کارگاه آموزشی و رئیس موسسه تحقیقات منابع ساحلی و آسیب پذیری وزارت دریانوردی و شیلات اندونزی، افزود،این قانون مستقیماً با قوانین میراث فرهنگی در تضاد است. کمتر از یک هفته قبل از برگزاری کارگاه آموزشی، در 25 نوامبر 2021، انوار وسمان رئیس دادگاه قانون اساسی اندونزی حکم داد که کشور باید این قانون را ظرف دو سال اصلاح کند در غیر این صورت این قانون خلاف قانون اساسی تلقی می شود.
نیاز به رویکردهای جدید
علیرغم چندین نشانه امیدوارکننده از پیشرفت در جاهای دیگر، همه کشورهای شرکت کننده به جز یک کشور از تصویب آن خودداری کرده‌اند و گزارش‌هایی در مورد اثرات ماهیگیری، غارت غواصان، باستان‌شناسی غیراستاندارد، بهره‌برداری تجاری، نجات بخشی غیر قانونی قسمت های فلزی، سوء استفاده از بقایای انسانی و مدیریت ناکارآمد بقایای شناورهای تاریخی غرق شده همچنان ادامه دارد. بنابراین، باید به دنبال رویکردها و راه حل های جایگزین برای مشکل میراث فرهنگی زیرآب بود حفاظتی که منحصراً متکی به دولت-ملت ها نیست، بلکه مکمل چارچوب‌های قانونی و نظارتی موجود است.
نتایج و مراحل بعدی
نخستین کارگاه آموزشی آسیایی در مورد میراث فرهنگی زیرآب به هدف خود برای تولید داده های پایه در مورد حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب در منطقه (گزارش وضعیت منطقه ای) دست یافت و پنج هدف محقق شده:
1. درک چارچوب های قانونی فعلی در مورد میراث فرهنگی زیرآب در کشورهای آسیایی.
2. بررسی اولویت های ملی (تاثیر بر حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب).
3. در نظر گرفتن مسائل مهم در مورد حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب در آسیا .
4. بحث در مورد برنامه های آینده (برای کشورها و به طور کلی منطقه). 
5. بررسی توجیه تصویب یا عدم تصویب کنوانسیون 2001 .
شرکت کنندگان در این کارگاه آموزشی متعهد شدند که در کارگاه آموزشی دوم، که تاریخ 21 تا 22 جولای 2022 برنامه ریزی شده ؛ شرکت کنند؛ کارگاه دوم بر روی بررسی مسائل ذکر شده متمرکز خواهد بود. موضوعات مورد بحث در کارگاه دوم شامل: « سیاست‎های دریایی فراملی و پاسخ های عملی، از جمله استراتژی آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب، اعلامیه آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب، یک برنامه همکاری منطقه ای برای حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب؛ به رهبری چین، و تشکیل یک کارگروه منطقه ای برای ارزیابی امکان سنجی این پیشنهادات و ارائه توصیه های قابل اجرا. نتایج نخستین کارگاه آموزش منطقه ای آسیایی در حوزه میراث فرهنگی زیرآب دارای پیامدهای سیاست دریایی بزرگی است که شامل اصلاح قوانین حفاظت و مدیریت میراث فرهنگی زیرآب، بهبود عملکرد باستان شناسی و تنظیم حاکمیت اقیانوس ها می شود.
منبع : 
Sarah Ward, Mingfei Ma,Protection of the Underwater Cultural Heritage in Asia: Policy, law and practice,Marine Policy,Volume 143,2022, 105193 ISSN 0308-597X,https://doi.org/10.1016/j.marpol.2022.105193.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308597X22002408
سیاست قانون و کارکرد حفاظت از  میراث دریایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه