چرا در برخی شهرها رشد قیمت مسکن بیشتر است؟

محمد مولوی 
بررسی اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران پیرامون روند رشد قیمت نقطه‌ای مسکن در مراکز استان‌های کشور طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که قم، مشهد، زنجان و سمنان، در اکثر قریب به اتفاق موارد، جزو رتبه‌های بالا بودند و کرج، رشت، شیراز و اراک جایگاه‌ بسیاری پایین‌تری دارند.
عوامل مختلفی در تفاوت میزان رشد قیمت مسکن در شهرهای مختلف دخیل هستند که سطح درآمد از جمله آن‌هاست. هرچه شهر بزرگ‌تر و به پایتخت نزدیک‌تر باشد معمولا درآمدش بیشتر است.
عامل مهم دیگر، مهاجرپذیری می‌باشد. شهرهایی مانند قم و مشهد مهاجرپذیر مذهبی هستند که باعث می‌شود گردش مالی مناسبی داشته باشند و افزایش قیمت بیشتر در حوزه املاک.
از سوی دیگر، شهرهایی را داریم که رشد قیمت مسکن در آن‌ها به نسبت کمتر بوده است. در همین رابطه یک احتمال قوی وجود دارد؛ اینکه شهرهایی که طی سه سال گذشته با افزایش چشمگیر قیمت مسکن همراه نبودند، پتانسیل بیشتری برای رشد قیمت در سال‌های آینده دارند. 
همچنین بررسی نتایجی که در چند مقاله به آن اشاره شده است نشان می‌دهد که متغیرهای زیست محیطی مانند میزان آلودگی هوا برحسب شاخص استاندارد آلودگی و سرانه فضای سبز نیز بر قیمت مسکن اثرگذار هستند. در نتیجه شاید بتوان گفت که از بین شهرهای مورد اشاره در رتبه‌های پایین افزایش قیمت مسکن، رشت (و به طور کلی شهرهای شمالی کشور) طی سال‌های آینده به خصوص با تغییرات زیست محیطی که پیش رو داریم، روند رشد سریع‌تری در قیمت مسکن را تجربه خواهد کرد. این رشد به خصوص در روستاهای اطراف این شهرها که دارای پتانسیل گردشگری مناسبی هستند، چشمگیرتر خواهد بود.
*کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
چرا در برخی شهرها رشد قیمت مسکن بیشتر است؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه