احمد دنیامالی به «اقتصاد سرآمد» می گوید: نسبت به موضوع کالابرگ معیشتی بی‌تفاوت نیستیم

امنیت غذایی دهک‌های پایین جامعه با کالابرگ تضمین می‌شود

گروه جامعه اقتصاد - محمد آیتی - بنا بود دولت کالابرگ الکترونیکی را در اختیار مردم بگذارد تا خانواده‌ها بتوانند به واسطه آن، اقلام اساسی خود را تامین کنند که این موضوع برای دهک‌های پایین جامعه بسیار حائزاهمیت بود که تاکنون اتفاق نیفتاده است. از این‌رو، دولت سه ماهی است که یارانه 300 تا 400 هزار تومانی را به برخی از خانواده‌ها پرداخت کرده تا زیرساخت‌های ارائه کالابرگ الکترونیکی مهیا شود. به نظر تاخیر دولت در این باره زیاد شده است و باید دید مجلس چه پیگیری را در این خصوص انجام خواهد داد.احمد دنیامالی، نماینده انزلی در این باره به اقتصاد سرآمد گفت: مجلس با دولت در کمیسیون تلفیق بودجه 1401 قرار گذاشت که کالابرگ الکترونیکی را به مردم ارائه دهند، آن هم براساس قیمت‌های شهریور 1400، اما این اتفاق رخ نداد.وی افزود: بحث‌های زیادی در این باره در کمیسیون شد و حتی وزرای اقتصاد، جهادکشاورزی و کار آمدند و قول‌هایی هم دادند و همچنان امیدواریم این اتفاق مبارک سریع‌تر بیفتد. عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: برای ما مهم است که یارانه‌ها را ببریم به سمتی که کالاهای ضروری مردم تامین شود. مجلس و دولت، هم‌نظر بودند که یارانه نباید به صورت نقدی باشد و باید در قالب کالابرگ صورت بگیرد که هم تورم کنترل شود و هم توزیع عادلانه اقلام اساسی در همه کشور اتفاق بیفتد. اینکه کالایی در جایی از کشور باشد و استانی دیگر از داشتن آن کالا محروم گردد، یکی از دغدغه‌های اصلی ما است که ان‌شاا... با ارائه کالابرگ الکترونیکی این مشکل را شاهد نباشیم.دنیامالی با اشاره به اینکه سابقه هشت سال جنگ تحمیلی و ارائه کوپن، تجربه خوب و ذی قیمت است، گفت: امروز به لطف و مدد پیشرفت تکنولوژی و مهیا شدن زیرساخت‌های حوزه آی‌تی، کار راحت‌تر به سرانجام خواهد رسید و ما در مجلس پیگر موضوع هستیم و از قرار معلوم و براساس گزارشاتی که به دست ما رسیده، دولت هم در حال تلاش برای تحقق این مهم است.
خارج از تورم، امنیت غذایی دهک‌های پایین جامعه برای ما بسیار مهم است
عضو مجمع نمایندگان استان گیلان یادآور شد: خارج از تورم، امنیت غذایی دهک‌های پایین جامعه برای ما بسیار مهم است و می‌خواهیم روندی در پیش گرفته شود که کالاهای اساسی به دست مصرف‌کننده برسد.
مردم بدانند که نسبت به موضوع کالابرگ معیشتی بی‌تفاوت نخواهیم بود 
وی در پایان خاطرنشان کرد: با قول‌ها و اظهارنظرهایی که از سمت دولت داده شده باید تا امروز شاهد ارائه کالابرگ الکترونیکی به مردم می‌بودیم، ولی مردم بدانند که نسبت به موضوع بی‌تفاوت نخواهیم بود و حتی کارت زردی که وزیر جهادکشاورزی از مجلس گرفت، بی‌ارتباط به موضوع نبود.
چندی پیش، معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار به اقتصاد سرآمد گفت: قرار بود از طریق همین کالابرگ با سهمیه مشخص، دولت کالابرگ‌ها را تعریف کند، اما اتفاقی که الان افتاده این است که سرانه گوشت قرمز از 12 کیلوگرم به حدود چهار کیلوگرم رسیده است و حتی در زمان جنگ هم ما چنین شرایطی روبرو نبودیم. از این‌رو، آنچه که مشخص است ضمن تاکید بر اصل مردمی‌سازی یارانه معتقدیم راهکاری که دولت انجام داد و در آن به جای کالابرگ یارانه نقدی و معیشتی 300 و 400 هزار تومانی به مردم داد تنها باعث افزایش‌های پولی و تورم شد. با کالابرگ حداقل پایه نیازهای اساسی دهک‌های پایین جامعه تامین می‌شد تا شاهد ایجاد نگرانی در بین مردم نباشیم. 
این عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان یادآور شد: در حال حاضر در برخی کالاهای اساسی مثل روغن شاهد افزایش 360 درصدی هستیم که این اتفاق بسیار نگران‌کننده است و امنیت غذایی مردم به طور جدی تهدید شده است. وی گفت: عمده کسانی که نگران شرایط معیشتی هستند هیچ کدام‌شان جزو معاندین نیستند، بلکه انسان‌هایی هستند که سفره‌شان روز به روز در حال کوچک‌تر شدن است. پس از دولتی که شاخصه اصلی آن مردمی بودنش است انتظار می‌رود که برای رفاه حال مردم کاری بکند.
اینکه آقایان می‌گویند تاثیر افزایش قیمت چهار قلم کالا در بقیه کالاها فقط 10 درصد بوده، شوخی است
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه بیان کرد: اینکه آقایان می‌گویند تاثیر افزایش قیمت چهار قلم کالای اساسی در بقیه کالاها فقط 10 درصد بوده، شبیه یک شوخی است. در علم اقتصاد وقتی قیمت کالای اساسی تا 300 و 400 درصد افزایش می‌یابد آیا ممکن است که افزایش قیمت در حوزه حمل و نقل و اجاره و بهای خدمات فقط 10 درصد باشد؟ اصلاً شدنی نیست و بازار هم که فقط تابع دستور نیست که بتوان با این رویکرد، اقتصاد مملکت را اداره کرد.سعیدی در پایان خاطر نشان کرد: پس وظیفه ما نمایندگان است که پیگیر چیزی باشیم که مصوبه مجلس است. به ما گفته بودند که احتمالاً تا شهریور امسال، کالابرگ اجرا می‌شود، ولی الان حرف‌شان این است که ما هنوز ظرفیت‌های لازم در این خصوص را نداریم.
 امنیت غذایی دهک‌های پایین جامعه  با کالابرگ تضمین می‌شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه