عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس به «اقتصاد سرآمد» می گوید: تنبلی باعث خام‌فروشی مواد معدنی شده است

75 درصد مشکلات حوزه معدن به خاطر ضعف‌ مدیریتی است

گروه صمت - محمد آیتی - ایران، کشوری با ذخایر بالای معدنی است، اما این ظرفیت هیچ‌وقت آن‌طور که باید و شاید به کمک اقتصاد کشور و معیشت مردم نیامد. از سال‌ها پیش بنا بود به که وابستگی به نفت، کم شود و حتی رهبر انقلاب هم از پتانسیل معادن در کشور نام بردند، ولی همچنان این ظرفیت ارزشمند و موهبت الهی ویژه دیده نشده است.
رجب رحمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره به خبرنگار اقتصاد سرآمد گفت: ما در قانون اصلاح معادن اهداف بزرگی مثل حقوق دولتی، عمران و آبادانی مناطق معدنی، مسائل مربوط به محیط زیست و... را بررسی کردیم و البته این تلاش‌ها در کمیسیون صنایع و معادن همچنان ادامه دارد.
وی افزود: باید درآمدهای معدنی را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم و بهره‌برداری حداکثری از معادن امروز تبدیل به یک مطالبه شده است.
نماینده تاکستان تصریح کرد: برای موفقیت در حوزه معدن و کسب درآمد باید جلوی فرار مالیاتی گرفته شود که این موضوع هم آفت بزرگی برای اقتصاد است.
رحمانی اظهار داشت: بنده وقتی نماینده مجلس چهارم بودم، رهبر معظم انقلاب اعلام کردند که باید وابستگی به درآمدهای نفتی، روز به روز کمتر شود. یعنی ایشان سه دهه پیش، این روزها را می‌دیدند و از این‌رو، صندوق توسعه ملی با اشاره و فرامین رهبر انقلاب، سالی سه درصد از درآمدهای نفتی را در خود جای داد. اینکه نفت بفروشیم و خرج امور جاری کشور کنیم، هیچ سنخیتی به اداره عالمانه مملکت ندارد.عضو مجمع نمایندگان استان قزوین یادآور شد: باید برای تحول اقتصادی در کشور، منابع و درآمدهای جدید که باعث ثروت شود، ایجاد کرد. این کار، نیاز به فعالیت شبانه‌روزی و حضور گسترده مسئولان دارد. با حرف کاری پیش نمی‌رود باید تن به کار اجرایی و جهادی داد و یکی از این ظرفیت‌ها، معادن است.
بیش از 75 درصد ضعف‌ها در حوزه معدن به خاطر ضعف‌ مدیریتی است و کمتر از 25 درصد، اثرات تحریم می‌باشد
وی در پاسخ به اینکه آیا تحریم‌ها باعث کُند پیش رفتن حوزه معدن شده است؟ گفت: چندی پیش، مرکز پژوهش‌های مجلس که محلی قوی با مطالعات بالاست که تا حد زیادی می‌توان به نتایج آن اعتماد کرد به ما اعلام داشتند که بیش از 75 درصد ضعف‌ها نه فقط در حوزه معدن، بلکه همه قسمت‌ها به خاطر ضعف‌های مدیریتی است و کمتر از 25 درصد، اثرات تحریم می‌باشد که کار را در دست‌انداز انداخته است. پس اینکه همه چیز را گردن تحریم بیاندازیم یک فرافکنی است. ما دچار خودتحریمی شدیم و باید برای این موضوع، فکری جدی برداشت.
برای اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی، زیرساخت‌های لازم وجود دارد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: برای اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی، زیرساخت‌های لازم وجود دارد و اراده، انگیزه، شجاعت و شهامت چاره کار است. افراد تصمیم‌گیر و اجرایی باید پای کار باشند تا ظرفیت معادن به منصه ظهور برسد. سال‌هاست که تنبلی باعث شده خام‌فروشی در دستور کار قرار بگیرد.
رحمانی در پایان خاطرنشان کرد: امید است دولت سیزدهم حوزه معدن را ویژه‌تر از همه دولت‌ها ببیند و این دولت، دارنده همه نقاط مثبت دولت‌های قبل باشد تا کارها همراه با خروجی و رضایت مردم شود.
در همین رابطه و در گفت‌وگو با رسانه ها، عضو مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی گفت: استان ما، سومین استان پهناور کشور است که دارای معادن و صنایع بسیاری است. اکنون ۳۵ درصد از کارِ انتقال آب خلیج فارس هم صورت گرفته که پیش‌بینی می‌کنم در دو، سه سال آینده این کار بزرگ به اتمام برسد. اما با وجود مطالب ذکرشده، استان خراسان جنوبی، ۲۸امین استان محروم کشور است. واقعاً چه معنی دارد استانی که معادنی مثل طلا و مس و مجتمع فولاد قائنات که تولیدکننده آهن اسفنجی است را دارد، کارش به این روز بیفتد.
اسحاقی اظهار داشت: یکی از خواهش‌های ما از آقای رئیسی در روز‌های ابتدایی که دولت سیزدهم بر سر کار آمد این بود که کارگروهی تشکیل دهند که فقط سرمایه‌گذاران را مجاب کنند روی معادن ایران، سرمایه‌گذاری علمی داشته باشند.
وی در ادامه بیان کرد: صنایع، معادن و کشاورزی ایران، می‌تواند کشور را از بحران تحریم‌ها به سلامت عبور دهد، اما بخش عمده‌ای از این مسئولیت‌ها که متوجه وزارت صمت است، به خوبی پیگیری نشده است. وزارت صمت مخصوصاً در حوزه معدن از انسجام و همبستگی خاصی برخوردار نیست و اساساً سرمایه‌گذاری در این بخش، مغفول واقع شده است. از وزارت صمت می‌خواهم که گزارش دهد چند درصد از سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن و صنایع تشویق کرده است و این بسته‌های تشویقی چه بوده است؟ اگر فقط به سمت احیای معادن و صنایعی که از ظرفیت بالایی برخوردارند برویم، سیر بیکاری در کشور نزولی و روند توسعه افزایش
می‌شود.
 75 درصد مشکلات حوزه معدن به خاطر ضعف‌ مدیریتی است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه