حبیب‌ا... دهمرده، نماینده زابل در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

مشکل حوزه معدن، نبود راهبرد و حضور مدیران ضعیف است

گروه صمت- محمد آیتی-با وجود هفت درصد ذخایر معدنی دنیا که در ایران واقع شده است و علیرغم تاکیدات رهبر انقلاب به استفاده از ظرفیت‌های معدنی و حتی اینکه قرار بود، درآمدهای معدنی به مرور جایگزین درآمدهای نفتی شود، اما همچنان شاهد پیشرفت خاص‌تری در این حوزه نسبت به گذشته نیستیم.
در همین رابطه حبیب الله دهمرده، نماینده زابل به اقتصاد سرآمد گفت: برای پیشبرد اهداف اقتصادی، نیاز به برنامه‌ریزی در سه زمان کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت هستیم و برای موفقیت در این عرصه می‌باید آدم‌های بزرگ و کننده کار را در راس امور قرار داد.
من بر این باور هستم که بسیاری از مشکلات کشور به خاطر کمبود نظارت است
وی افزود: من بر این باور هستم که بسیاری از مشکلات کشور به خاطر کمبود نظارت است. یعنی افرادی باید بالای سر کار باشند که دائماً پیشبرد اهداف را رصد کنند و هر جا انحرافی رخداد داد، قاطعانه و بدون رودربایسی وارد کار شوند و برخورد کنند.
عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: پیش از آن که کاری شروع شود، باید برنامه‌ریزی لازم روی آن صورت بگیرد و البته برنامه می‌باید شفاف به زیرمجموعه اعلام شود، یعنی همه باید از نقشه راه باخبر باشند.
وقتی راهبردی در حوزه معدن وجود ندارد، چگونه درآمدهای معدنی، جایگزین درآمدهای نفتی می شود
نماینده زابل اظهار داشت: وقتی راهبردی در حوزه معدن وجود ندارد، چگونه می‌خواهیم درآمدهای معدنی را جایگزین درآمدهای نفتی مخصوصاً در دوران تحریم کنیم؟ معادن زیاد و متنوعی در کشور وجود دارد که همه این معادن می‌تواند فضای اقتصادی کشور را پویاتر از گذشته کند. همچنین به واسطه آن می‌توانیم اشتغال‌زایی و ارزآوری برای ایران داشته باشیم، اما برنامه باید مشخص باشد. به طور مثال ما باید در حوزه معدن معین کنیم که در سه سال آینده می‌خواهیم از چه نقطه‌ای به چه نقطه ای برسیم. این‌دست تفکرات است که می‌تواند آینده بهتری را برای ما رقم بزند.
یکی از مشکلات اساسی در حوزه معدن این است که کار به کاردان سپرده نمی‌شود
دهمرده یادآور شد: یکی از مشکلات اساسی در حوزه معدن این است که کار به کاردان سپرده نمی‌شود. یعنی برای یک چنین کار مهمی ما باید افرادی را بر سر کار بیاوریم که وقت لازم را بگذارند. باید شرایطی در همه بخش‌ها ایجاد شود که اهلیت افراد و مجموعه‌ها ثابت و سپس کار را به آن‌ها واگذار کرد؛ موضوعی که در حوزه معدن تا حد زیادی تا امروز مغفول واقع شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز در کشور نه تنها در حوزه معدن، بلکه در بسیاری از بخش‌ها، هم ظرفیت داریم و هم زیرساخت‌ها صورت گرفته است، اما خلاء در نبود راهبرد و روی کار بودن مدیران ضعیف است. وقتی کارِ گماردن افراد و برنامه‌ریزی‌ها از یک رویه اصولی و عقلانی پیروی نمی‌کند، خروجی کارها ملموس نمی‌شود.
متاسفانه سازمان‌های محیط زیست، منابع طبیعی، انرژی اتمی، پدافند غیرعامل و... کارِ معادن را با چالش روبرو کردند
چندی پیش، شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد گفته بود: در موضوع مهم و حیاتی معادن، همه مسئولان باید هماهنگ باشند و این‌طور نیست که نگاه‌ها تنها به وزارت صمت معطوف شود. متاسفانه سازمان‌های محیط زیست، منابع طبیعی، انرژی اتمی، پدافند غیرعامل و... هر کدام به نوعی، کارِ معادن را با چالش روبرو کردند. فضا به گونه‌ای است که انگار همه دست به دست هم دادند تا معدنی راه‌اندازی نشود. مگر می‌شود کشوری با غنی‌ترین معادن دنیا، مردمش فقیر باشند؟
وی اظهار داشت: بایستی معادن را فعال کرد و برای این کار، نیاز است بخش خصوصی کارآمد و دارای اهلیت پای کار بیایند. اینکه کار، دست رانت‌خوارها و کسانی باشد که دنبال دست به دست کردن معادن و فکر دلالی داشته خود باشند، پسرفت مطلق است.
 دولت باید زیرساخت کار در حوزه معدن را ایجاد کند
این عضو مجمع نمایندگان استان کرمان به اقتصاد سرآمد یادآور شده بود: وقتی بخش خصوصی فعال وارد گود شود، آنگاه در کنار اکتشاف و استخراج، فرآوری هم رخ خواهد داد. دولت باید زیرساخت کار در حوزه معدن را ایجاد کند و سپس با چتر حمایتی خود، کارِ نظارت بر بخش خصوصی را با دقت‌نظر و بدون مسامحه پیش ببرد.
به گفته حسن‌پور گاهی تا قرار است کاری اتفاق بیفتد، وزارت نیرو می‌گوید معدن‌دار آب و برق را خودش تامین کند. به جای این رویکرد گفته شود نمی‌خواهیم کاری کنیم، بهتر است.
نماینده سیرجان تصریح کرد: ما در کشور، مشکل سرمایه‌گذاری در اکتشاف نداریم. به اندازه کافی در ایران، پول و سرمایه‌گذار است، اما به خاطر ناهماهنگی‌ها، سوءمدیریت‌ها، نبود انسان‌های جسور، تصمیم‌ساز، مدیر، جهادی و دلسوز، کار قفل شده است.حسن‌پور در پاسخ به اینکه آیا قانون اصلاح معادن که در مراحل پایانی قرار دارد، چاره کار است؟ گفت: این طرح باید خیلی پخته‌تر شود و هنوز جای کار دارد. یادمان باشد برای موفقیت در حوزه معدن باید نگاه‌ها تغییر جدی پیدا کند. باید معدن در ایران یک اصل پذیرفته شود و بس.
 مشکل حوزه معدن، نبود راهبرد و حضور مدیران ضعیف است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه