ایجاد منطقه آزاد در اوج نگرانی مردم بومی، « اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

ظرفیت مغفول بندر بوشهر در منطقه آزاد!

گروه اقتصاد دریا - منطقه آزاد در هر استانی که ایجاد می‌شود مزایای زیادی برای آن استان دارد حال که امتیاز منطقه آزاد برای استان بوشهر در هیئت دولت به تصویب رسیده است، انتظار مردم این است که این محدوده به گونه ای جانمایی شود تا مزایایش شامل حال همه مردم استان شود. گفته می‌شود تصویب منطقه آزاد برای استان بوشهر یکی از آرزوهای دیرینه مردم استان بوده است و هر چند هم اکنون محدوده این منطقه مشخص نشده است ولی تصویب قرار گرفتن این منطقه در استان بوشهر باعث خوشحالی مردم شده است. ولی بخشی از مردم براین عقیده هستند که فقط افراد محدود و مطرود و ثروتمندی از مزایای این منطقه بهره‌مند می‌شوند، چرا که این منطقه فقط به نفع یک جمعیت کمتر از یک درصد است که پراشتها هستند و منافع خود را دنبال می‌کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، یکی از مهم ترین موضوعی که باید مسئولان قبل از تصویب منطقه آزاد به آن توجه می‌کردند، توسعه حمل و نقل است که متأسفانه همچنان پروژه خطر ریلی استان بوشهر ناکام است. این طرح بسیار حساس حوزه اقتصادی که قرار است ارتباط بین ایران و کشورهای همسایه ایجاد کند و استان بوشهر پایلوت برای مبادلات است، بدون اتصال استان به خط ریلی توسط برخی از نمایندگان اصلاح طلب در مجلس دهم پی گیری و امروز با همان مسیر و چهارچوب تصویب شده است. باید منتظر ماند افرادی که در پست‌های کلان استان و کشور به منطقه آزاد بوشهر خوش بین هستند، کی مشکلات زیرساختی را رفع خواهند کرد.
منطقه آزاد بوشهر در مساحتی به وسعت حدود ۲۶هزار و ۱۶۰ هکتار به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسید و پس از آن برای تطبیق با سیاست‌های کلی نظام به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و به عنوان یکی از مناطق آزاد کشور تصویب و معرفی شد. منطقه آزاد بوشهر خارج از محدوده شهری و در حوزه بخش مرکزی بوشهر و از منطقه ویژه و اراضی بالادستی آن شروع می‌شود و هیچ ربطی به گرانی‌ها ندارد، ممکن است افراد فرصت طلبی باشند که بخواهند از این شرایط سوء استفاده کنند که این افراد حتی اگر هیچ منطقه آزادی نیز وجود نداشته باشد باز هم این کار را انجام می‌دهند که باید در این شرایط با قوت جلوی این افراد گرفته شود.
ایجاد منطقه آزاد بدون توجه
 به خواست مردم بومی
عبدالرضا رضایی از فعالان اقتصادی صنعت بوشهر، دراین باره به روزنامه اقتصاسرآمد، گفت: چندین دهه است که مدیران ارشد استان بوشهر به دنبال ایجاد بندر آزاد هستند و البته هیچگاه به مردم نگفتند که چه منافع و ضررهایی در بر دارد. چراکه بندر آزاد بوشهر، واردات‌محور شود قطعا به ضرر مردم است و البته اگر به جایگاهی برای کمک به اشتغال و تولید تبدیل شود می‌توان به این طرح امیدوار بود.
وی  اظهار داشت: در بوشهر ظرفیت‌ها حول محور صنایع پایین دستی نفت و گاز و پتروشیمی است و در حوزه شیلات و خرما نیز صنایع تبدیلی و بسته بندی برای این عرصه‌ها فراهم می‌شود.
جذب سرمایه گذار مستلزم افزایش معافیت‌هاست
او با بیان اینکه سرمایه گذاری مستلزم معافیت‌هاست، تصریح کرد: بدون تردید اگر نتوانیم معافیت‌ها و مشوق‌ها را توسعه دهیم، سرمایه‌گذاران کمتری جذب می‌شوند و به هر میزان که معافیت‌ها بیشتر شوند شاهد هجوم سرمایه‌گذاران بیشتری نیز خواهیم بود.
رضایی با انتقاد از وضع مالیات بر ارزش افزوده در مجلس بیان کرد: مالیات ارزش افزوده را دارند برای ۱۴۰۱ مصوب می‌کنند که کار درستی نیست و قانون مالیات ارزش افزوده ابهامات زیادی برای مناطق آزاد دارد و این قانون باید تجدید نظر شود چون باعث اخلال در کار تولیدکننده‌ها می‌شود.
مردم منتظر تحقق وعده‌ها و ایجاد اشتغال
او تاکید داشت: بیشترین نگرانی مردم، افزایش قیمت مسکن است که متخصصان امر، این مساله را تکذیب کرده‌اند و اطمینان داده‌اند که این منطقه صادرات‌محور است و مشکلی برای تولیدکنندگان ندارد و قیمت مسکن نیز در محدوده منطقه آزاد افزایشی نخواهد داشت.به نظر می‌رسد، ایجاد بندر آزاد علی رغم نگرانی‌هایی که برای مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه به وجود آورده، اگر در مسیر و ریل صحیح خود حرکت کند و به سمت صادرات و تولید و فرآوری و ایجاد اشتغال حرکت کند، در درازمدت می‌تواند رضایت‌مندی مردم را فراهم کند. در سال های قبل چند بار زمزمه و شایعه تصویب منطقه آزاد مطرح بوده که هر بار منجر به جهشی در قیمت املاک در این بندر شده است  حال با تصویب نهایی و تبدیل بندر بوشهر به منطقه آزاد بوشهر باید منتظر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بود تا با تدابیر دولت جدید اجرایی شدن کامل این منطقه آزاد را نظاره گر باشیم و ببینیم در این منطقه چه تدابیری اندیشیده خواهد شد تا ضمن رونق کار و تجارت ؛ آسیب های دیگر مناطق آزاد کشور را نداشته باشیم .
در شرایطی که منطقه آزاد مصوب برای بوشهر صرفا صنعتی است و محدوده آن نیز شامل منطقه ویژه اقتصادی و اراضی مقابل آن مثل جزایر عباسک، نگین و صدرا هستند ، از این رو توقعات درباره فعالیت های تجاری ناشی از آن،  حداقل در کوتاه مدت واقعی نیست.
 ظرفیت مغفول بندر بوشهر در منطقه آزاد!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه