امضای توافقنامه صادرات غلات اوکراین و روسیه

ایجاد گذرگاه امن برای صادرات غلات از دریای سیاه طی هفته‌های آتی

پایگاه خبری اسپوتنیک روسیه به نقل از یک مقام آگاه اعلام کرد که گذرگاه امن برای صادرات غلات از دریای سیاه طی هفته‌های آتی ایجاد می‌شود و کشتی‌های حامل غلات تحت نظارت بین المللی و با ضمانت روسیه و اوکراین عبور خواهند کرد.به گزارش اقتصاد سرآمد، یک مقام آگاه از مذاکرات مربوط به تخلیه غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه امروز جمعه خبر داد که گذرگاه امن برای عبور کشتی‌های حمل غلات در دریای سیاه در هفته های آینده آغاز به کار خواهد کرد.
این منبع در گفت‌وگو با اسپوتنیک در پاسخ به سوالی درباره زمان مورد انتظار برای شروع به کار گذرگاه امن گفت: امیدوارم در هفته‌های آینده این اتفاق بیفتد. ترکیه تضمین‌هایی را از طرفین مذاکرات مسئله غلات دریافت کرده است مبنی بر اینکه از صادرات غلات اوکراین برای اهداف نظامی استفاده نخواهد شد.این منبع افزود: قضیه رعایت قوانین امنیتی توسط یک گروه نظارتی تحت نظارت سازمان ملل در استانبول که آماده اقدام است، نظارت خواهد شد.وی با هشدار درباره اینکه نقض توافقنامه مسئله غلات منجر به فاجعه می‌شود، تاکید کرد که طرف‌های درگیر در روند مذاکرات این را درک می‌کنند.
هفته گذشته استانبول میزبان مذاکراتی بین نمایندگان نظامی ترکیه، روسیه و اوکراین به همراه هیئتی از سازمان ملل بود تا در مورد صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه گفت‌وگو کنند.به گفته یک منبع آگاه از روند این مذاکرات، سازمان ملل طرحی را برای حل بحران صادرات غلات از طریق دریای سیاه ارائه کرده است که شامل برچیدن مین‌ها از سواحل آن به منظور امکان حمل و نقل محموله‌ها توسط کشتی‌های غلات است این منبع همچنین تاکید کرد که ترکیه آماده کمک در این زمینه است.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پیشتر گفته بود که روسیه مانع صادرات غلات از اوکراین نمی‌شود و در صورت برچیدن مین‌ها توسط کی اف، کشتی‌های حامل غلات بدون هیچ مشکلی می‌توانند آنجا را ترک کنند.
سازمان ملل بارها درباره بحران غذایی به دلیل کمبود غلات هشدار داده است و غرب روسیه را به ممانعت از عرضه غلات اوکراین به بازارهای جهانی متهم کرده است و مسکو قاطعانه چنین اتهاماتی را رد کرده است. مقامات کی اف  نیز خود موانع زیادی برای صادرات غلات ایجاد کرده‌اند، علاوه بر اینکه محموله‌ای از غلات را به طور عمد در بندر ماریوپول آتش زدند و نیروهای اوکراینی هم مین‌هایی را در دریای سیاه مستقر کردند که اجازه نمی‌دهد غلات به جهان منتقل شود.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار دو روز پیش خود با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در حاشیه اجلاس سه جانبه آستانه در تهران، از تلاش‌های اردوغان برای میانجیگری در تخلیه غلات از طریق دریای سیاه و مشکلات تامین مواد غذایی تقدیر و تشکر کرد.
وی با اشاره به مشکل خروج غلات از اوکراین گفت: از تلاش‌های میانجی‌گری اردوغان، به خاطر فراهم کردن بستر در ترکیه برای مذاکرات در مورد مسائل غذایی و صادرات غلات از طریق دریای سیاه، متشکریم. با وساطت آنکارا پیشرفت کردیم. هنوز همه مسائل حل نشده است، اما پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.
توافقنامه صادرات غلات اوکراین امضا شد
وزیر دفاع روسیه روز جمعه توافقنامه صادرات غلات را در استانبول و با حضور دبیر کل سازمان ملل متحد امضا کرد.«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه عصر روز جمعه توافقنامه صادرات غلات اوکراین را با همتای ترکیه‌ای خود و تحت نظارت دبیر کل سازمان ملل متحد امضا کرد. این توافق توسط وزیر زیرساخت‌های اوکراین، وزیر دفاع ترکیه و دبیرکل سازمان ملل امضا شده بود.«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد هفته گذشته حصول توافق بین روسیه و اوکراین با میانجی‌گری ترکیه برای صادرات غلات را مهم توصیف کرد.گوترش طی نشست خبری در این‌باره گفت: «توافق بر سر صادرات غلات [از بنادر اوکراینی] مهم است، اما هنوز راه زیادی تا رسیدن به توافق صلح روسیه و اوکراین وجود دارد».«دیمترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین نیز اعلام کرده بود، کشورش در دو قدمی رسیدن به توافق با روسیه برای تردد کشتی‌های حامل غلات قرار دارد.
کشورهای غربی بارها مسکو را برای بستن بنادر اوکراین و عدم امکان ارسال غلات اوکراین سرزنش کرده اند. مسکو نیز پاسخ داده است، اگر کی‌یف بنادر خود را از مین پاک کند، عبور امن محموله های غلات را تضمین خواهد کرد.
اوکراین یکی از تولیدکنندگان عمده محصولات کشاورزی است که از زمان درگیری با روسیه نمی تواند غلات خود را صادر کند و حدود ۲۲ تا ۲۵ میلیون تن غله در حال حاضر در بنادر این کشور گیر کرده است.اوایل خرداد ماه،  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفت و گوی تلفنی با رهبران فرانسه و آلمان در روز شنبه گفت: «روسیه مایل است تا  در مورد راه هایی امکان پذیر ساختن ازسرگیری ارسال محموله های غلات اوکراین از بنادر واقع در دریای سیاه گفت و گو کند».روسیه و اوکراین تقریباً تأمین یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند، درحالی که روسیه صادرکننده اصلی کود شیمیایی و اوکراین صادرکننده بزرگ ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند.
  ایجاد گذرگاه امن برای صادرات غلات از دریای سیاه طی هفته‌های آتی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه