نابرابری بر مدار ثروت

ادامه از صفحه اول
با سایر کشورها، ایران وضعیت متعادلی از توزیع ثروت دارد و مقدار عددی شاخص ضریب جینی ثروت ایران در بازه ۷۰ تا ۷۵ قرار دارد. کشورهای قرمزرنگ وضعیت بدتری دارند و هرچه قرمز پررنگ‌تر شود، وضع نابرابری در آن کشورها بدتر شده و شکاف ثروت عمیق‌تر می‌شود.
آنچه مشخص است مسئله ثروت نقشی اساسی در اندازه‌گیری نابرابری در جامعه دارد و عدم لحاظ مسئله ثروت، جایابی خانوارها در دهک‌های رفاهی را مخدوش نماید.
بر این اساس است که هر نوع دهک بندی اقتصادی می‌بایست عنصر ثروت را نیز در خود لحاظ نماید اما متأسفانه این مهم در دهک‌بندی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان برای پرداخت یارانه‌های بعد از حذف ارز ترجیحی مدنظر قرار نگرفت و دولت در طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، مالکیت مسکن (به عنوان یکی از مهم ترین جلوه های ثروت) را در نظر نگرفته است. این در حالی است که براساس آمارها، در شهرهای بزرگ نزدیک به نیمی از درآمد خانواده‌ها صرف تأمین مسکن می‌شود و در چنین شرایطی مالکیت یا عدم مالکیت مسکن نقشی بسیار تعیین‌کننده در کیفیت زندگی خانواده‌ها و دهک بندی آن‌ها دارد.
به‌طور مثال چنانچه یک خانوار درآمد ماهانه بالایی داشته باشد، اما فاقد مسکن باشد، به‌طورقطع بخش زیادی از درآمد خود را صرف اجاره مسکن می‌کند و ازاین‌جهت به‌هیچ‌وجه با یک خانواده که درآمد مشابهی دارد اما صاحب مسکن است قابل‌مقایسه نیست.
حسب این نقش مهم ثروت در دهک بندی خانوارها و به‌تبع سیاست‌گذاری رفاهی برای خانوارها، ضرورت دارد پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان داده‌های ثروت ایرانیان را نیز در بررسی و دهک بندی وضعیت رفاهی خانوارها لحاظ نماید و الا اطلاعات به‌دست‌آمده از پایگاه چندان قابلیت استناد نخواهد داشت. 
* پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)
نابرابری بر مدار ثروت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه