نشت ۷ تُن آب آلوده به مواد رادیواکتیو ژاپن به دریا


۷ تُن آب آلوده به مواد رادیواکتیو از یکی از نیروگاه‌های اتمی قدیمی ژاپن به دریا نشت کرد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، خبرگزاری «کیودو» ژاپن اعلام کرد ۷ تُن مواد رادیواکتیو متعلق به یکی از نیروگاه‌های اتمی این کشور به دریا نشت کرده است.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، شرکت «کانسای» گرداننده نیروگاه اتمی «میهاما» ژاپن اعلام کرد،  ۷ تن آب آلوده به مواد رادیواکتیو متعلق به رآکتور سوم این نیروگاه به دریای ژاپن نشت کرده است.
خبرگزاری کیودو با این حال ادعا کرد که نشت این مواد رادیواکتیو هیچ تأثیر منفی بر محیط زیست ندارد. این نیروگاه اتمی با قدمت چهل سال سال گذشته و پس از ده سال تعطیلی شروع به کار کرده بود.نشت این مواد رادیواکتیو در حالی رخ داده که سال گذشته «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین از دولت ژاپن درخواست کرد از تصمیم برای رهاسازی پساب یک نیروگاه اتمی در اقیانوس آرام برگشته و عذرخواهی کند.
«توشیمیتسو موتگی» وزیر امور خارجه ژاپن روز سه‌شنبه با اعتراض به تصویری که لیجیان در حساب توئیتری خود به اشتراک گذاشته بود گفت، توکیو شدیداً نسبت به این اقدام معترض بوده و خواستار حذف این پیام است.لیجیان در این پیام توئیتری، یک نقاشی قدیمی ژاپنی را که چند قایق‌ران را درون دریا نشان می‌دهد، تغییر داده و به‌جای قله معروف ژاپن، رآکتور نیروگاه فوکوشیما را ترسیم کرده است. همچنین شکل امواج آب به شکل جنین‌های ناقص انسان، جمجمه و پنجه و سر کرکس تغییر کرده‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه چین در توضیحی گفت: «این نقاشی درخواست به حق مردم را نشان می‌دهد. این دولت ژاپن است که باید از تصمیم غلط خود بازگشته و عذرخواهی کند. ژاپن کار غلطی انجام داده است و حالا دیگران حتی اجازه ندارند درباره آن صحبت کنند؟». (جزئیات بیشتر)
در پی وقوع زلزله به قدرت ۹ درجه در مقیاس ریشتر و سونامی متعاقب آن در تاریخ ۱۱ ماه مارس ۲۰۱۱ در شمال شرقی ژاپن، گداخت هسته‌ای ۶ رآکتور نیروگاه «دائیچی» در مجاورت شهر فوکوشیما، منجر به انفجار آن شد. به‌طوری که تشعشعات اتمی آن حتی به سواحل روسیه نیز رسید.
دولت ژاپن پیش‌تر اعلام کرده بود، قصد دارد پساب رادیواکتیو این نیروگاه را در یک بازه زمانی دو ساله، تدریجاً به داخل اقیانوس آرام رها کند. مقامات ژاپنی می‌گویند این پساب‌ها تصفیه شده‌اند و با استانداردهای ایمنی بین‌المللی مطابقت دارند.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته اعلام کرد که از طرح ژاپن برای رها سازی پساب نیروگاه فوکوشیما حمایت می‌کند.لیجیان در واکنش به این تصمیم، در نشست خبری خود در پکن علیه تصمیم دولت ژاپن برای ریختن فاضلاب نیروگاه اتمی شهر فوکوشیما گفت: «اقیانوس آرام، فاضلاب ژاپن نیست». وزارت امور خارجه چین اواخر فروردین سفیر ژاپن را فراخوانده و هشدار داد:‌ «این تصمیم احتمالاً قوانین و مقررات بین‌المللی را نیز نقض می‌کند. این اقدام درخور یک کشور مدرن و متمدن نیست. چین نارضایتی عمیق و مخالفت جدی خود را علیه آن، اعلام می‌کند».
ژیانگهائو از ژاپن درخواست کرد در تصمیم خود بازنگری کرده و کمیته‌ای متشکل از کارشناسان بین‌المللی از جمله متخصصان چینی را برای تصمیم‌گیری درباره پساب این نیروگاه تشکیل دهد.
اردیبهشت امسال نیز، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری از ژاپن خواست تصمیم اشتباه خود برای تخلیه آب آلوده به مواد هسته‌ای در دریا را لغو کند.
«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین این اظهارات را در واکنش به اقدام اخیر «شرکت برق توکیو» برای آغازعملیات حفاری زیردریا در یک کیلومتری «نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی» بیان کرد.وانگ ونبین گفت که کشورهای ساحلی اقیانوس آرام از جمله چین به طور جدی نگران تصمیم ژاپن هستند و قاطعانه با چنین اقداماتی مخالف هستند. این دپیلمات چینی افزود، صرف نظر از نگرانی جامعه بین المللی، این شرکت به قول قبلی خود مبنی بر عدم تخلیه آب، وفا نکرده است.
سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «چنین تلاشی برای منتج به یک عمل انجام شده غیرمسئولانه است. دولت ژاپن باید فوراً آن را متوقف کند.»وانگ ونبین گفت تاکنون، دولت ژاپن نتوانسته است توضیح کامل و قانع کننده‌ای در مورد موضوعاتی از مشروعیت این اقدام گرفته تا کارایی سیستم تصفیه وعدم  اثرات محیط زیستی ارائه دهد.
نشت ۷ تُن آب آلوده به مواد رادیواکتیو ژاپن به دریا
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه