عضو كميسيون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح كرد

غيرفعال شدن 28 درصد از معادن در سال 1400 نگران‌كننده است

گروه صمت - محمد آيتی - چندی پيش، سيدرضا فاطمی‌امين، وزیر صمت اعلام داشت كه ۲۸ درصد معادن کشور در سال ۱۴۰۰ غیرفعال شدند. به نظر، اکثر اين معادن در شهرهای کوچک و معادن کوچک مقیاس هستند و همچنين گزارشات در اين باره حكايت از اين دارد كه در بخش ماشین آلات و تجهیزات هم مشكل داريم.
در همين رابطه، قاسم ساعدی، نماينده دشت‌آزادگان و هويزه در مجلس يازدهم به اقتصاد سرآمد گفت: اینکه آقای سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت اعلام کرده بود که ۲۸ درصد از معادن کشور در سال ۱۴۰۰ غیرفعال شدند، آمار نگران‌کننده است در حالي كه بنا بر این بود که دولت و مجلس با تعامل و همکاری هم، حوزه معدن را بیش از همیشه راه بیندازند و در همین خصوص، رهبر معظم انقلاب هم چند بار تاکیداتي داشتند.
وي افزود: ضرورت دارد که از این ظرفیت و موهبت الهی به نحو احسن استفاده شود، زیرا کم‌کاری در این بخش، ظلم در حق مردم و اقتصاد کشور است. مجلس همیشه به اهمیت حوزه معدن اشاره داشته است و این موضوع را در بودجه سال ۱۴۰۱ هم دیده بود و متعدداً و مکرراً از دولت به خصوص وزارت صمت خواسته بود تا در این جهت حرکت‌های رو به جلویي را داشته باشند، زیرا موفقیت در این حوزه، کمک به ارزآوری، اشتغال و رونق اقتصادی ايران است.
رييس مجمع نمايندگان استان خوزستان تصريح كرد: استخراج مواد معدنی و در ادامه، فرآوری آن، یعنی تحول در حوزه صنعت؛ موضوعی که در دوران تحریم بسیار حائزاهمیت است و برای اینکه کشور دچار مشکل نشود، مي‌باید در بسیاری از صنایع و تکنولوژی‌ها به خودکفایی برسیم که یکی از این مسیرها، بهره‌گیری از معادن است. 
عضو كميسيون انرژي مجلس اظهار داشت: اینکه آمارهای نگران‌کننده داده می‌شود كه تعدادي از معادن مقیاس کوچک تعطیل شده‌اند، مثل این است که چندین کارگاه کوچک و متوسط رو به تعطیلی رفتند و این یعنی بیکاری بسیاری از افراد. هر کجا با تعطیلی کارگاه‌ها مواجه می‌شویم به تبع آن، افراد زیادی كه نان‌آور خانواده هستند دست‌شان از درآمدزايي كوتاه مي‌شود و این یعنی ضربه به اقتصاد کشور.
پذیرفتنی نیست،وزیری بگوید در واردات
 ماشین آلات مشکل داریم
ساعدي يادآور شد: اینکه گفته شود ما در حوزه معدن با كمبود ماشین آلات مواجه هستیم و يا ماشین ‌آلات‌مان به روز نيست را به هيچ وجه قبول نداريم، زیرا ظرفیت معادن دهه‌هاست بر همگان روشن شده است. ما در بودجه ۱۴۰۱، واردات ماشین‌ آلات را برای وزارتخانه‌های مختلف لحاظ کردیم و پذیرفتنی نیست که اکنون وزیری بگوید ما در این راستا مشکل داریم، زیرا نقشه راه در این بخش کاملاً روشن است و اگر در این رابطه با مشکلاتی مواجه هستند در قالب لایحه، موضوع را به مجلس ارجاع دهند تا با تعامل مجلس و دولت، مشکل حل و فصل شود.
در چشم‌انداز ۲۰ ساله در بسیاری از حوزه‌ها قرار بود قدرت اول منطقه باشیم
وي در پايان خاطرنشان كرد: ما در چشم‌انداز ۲۰ ساله که اکنون در سال‌های پایانی آن قرار گرفته‌ايم قرار بود در بسیاری از حوزه‌ها به قدرت اول منطقه تبدیل شویم که حال، سه سال دیگر به پایان این چشم‌انداز مانده است، اما در برخی از حوزه‌ها، حتي عقب‌گرد هم داشته‌ايم. این مسیر نشان می‌دهد که مدیریت، فشل است. اینکه وزیر آمار نگران‌کننده و ناامیدکننده بدهد را مجلس نمی‌پذیرد و اتفاقاً آقايان باید پاسخگو باشند که چرا به این نقطه رسیده‌ایم و برای برون‌رفت از این چالش چه می‌توانیم بکنیم؟
سيدالبرز حسينی، نماينده ابهر در مصاحبه با رسانه‌ای ديگر گفت: به قدری کار در حوزه معدن کُند پیش رفت که رهبر معظم انقلاب هم در این رابطه تذکراتی را اعلام کردند. در ایران، موهبت‌های الهی بسیار زیاد است که یکی از آن‌ها معادن است. اگر ما در سالیان گذشته، بیش از پیش نخبگان را وارد تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها می‌کردیم، حتماً شرایط‌مان از امروز بهتر بود. یکی از همین کم کاری‌ها به نتیجه نرسیدن طرح جامع معادن بود.
حسینی یادآور شد: ما در کشور در حوزه تامین ماشین ‌آلات معدنی تا حدود زیادی، دانش آن را داریم، اما کار مهندسی و برنامه‌ریزی شده در این بخش در حد قابل ملاحظه‌ای صورت نگرفته است. از این‌رو، معدن‌داران ما نیاز جدی به واردات ماشین ‌آلات دارند و نباید در این رابطه، زمان را بیش از این از دست بدهیم.
وی افزود: پس از گذشت دهه‌ها، ضرورت دارد وزارت صمت جدی‌تر از همیشه به عنوان متولی امر وارد میدان شود. می‌باید ارتباط قوی‌ای بین صنعت و دانشگاه‌ها برقرار کرد. ما نمی‌توانیم به مانند گذشته، دست روی دست بگذاریم و شاهد از بین رفتن این ثروت الهی باشیم.
عضو كميسيون عمران مجلس در پایان خاطر نشان کرد: بسیاری از کشورهای دنیا، آرزو دارند بخشی از معادن کشور ما را در اختیار داشتند و از آن‌جایی که تحریم‌ها، فشار اقتصادی بر کشور تحمیل کرده است، بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها بیش از پیش احساس می‌شود و برای اینکه بتوانیم اقتصادی پویا داشته باشیم که به تبع آن، رفاه نسبی برای مردم ایجاد کنیم، می‌باید حوزه معدن را ویژه‌تر از همیشه ببینیم.
غيرفعال شدن 28 درصد از معادن در سال 1400 نگران‌كننده است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه