بندر خرمشهر در مسیر توسعه

بندر خرمشهر با موقعیت استراتژیک خود و نزدیکی به بازار کشور‌های عراق و کویت یکی از مهمترین بنادر تجاری ایران در زمینه صادرات به کشور‌های حاشیه خلیج فارس به شمار می‌رود.
به گزارش اقتصادسرآمد، این بندر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره مندی از سیستم حمل‌و‌نقل چند‌وجهی و اتصال به کریدور بندرامام خمینی به عنوان سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیج فارس شناخته می‌شود.
بندر خرمشهر سابقه طولانی در امر تجارت دریایی داشته که ساخت و بهره برداری از اسکله‌های ویژه پذیرش کشتی‌های اقیانوس پیما در آن به سال ۱۳۰۰ شمسی بر‌می گردد. در سالهای قبل از انقلاب اسلامی بندر خرمشهر با داشتن  ۲۰ پست اسکله یکی از بزرگترین بنادر کشور محسوب می‌شد که در سال ۱۳۵۶ رقمی معادل چهار میلیون تن کالا از طریق آن وارد کشور شد.
هر چند با آغاز جنگ تحمیلی بخش زیادی از زیرساخت‌ها و تأسیسات این بندر آسیب دید اما پس از جنگ روند بازسازی در این بندر مهم تجاری با شتاب آغاز شد و کلیۀ زیرساخت‌های آن از جمله اسکله‌ها، انبارها و محوطه‌ها با هدف ارتقاء و بهبود خدمات بندری و دریایی بازسازی شد.
بندر خرمشهر که در دوران جنگ تحمیلی به دلیل آسیب دیدن زیر‌ساخت‌ها امکان فعالیت تجارت دریایی نداشت با پایان جنگ تحمیلی با شتاب مسیر بازسازی را طی کرد اما آنچه که فعالیت‌های این بندر تجاری را بیشتر برجسته می‌کند روند شتاب آمیز تأمین و توسعه زیر‌ساخت‌های بندری و تجاری همچنین جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در طول سالهای اخیر در این بندر می‌باشد به طوری‌که با نیم نگاهی به اخبار منتشر شده از فعالیت های اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر در ماه‌های اخیر می توان فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در بندر خرمشهر  را ارزیابی کرد.
آغاز عملیات اجرایی ۱۰ طرح عمرانی در بندر خرمشهر‌،  آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری ۷۱۶ میلیارد ریالی در این بندر، برقراری سفر دریایی بین بندر خرمشهر و کویت، افزایش ۶ درصدی بارگیری کالای فله در بندر خرمشهر در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱، تخلیه و بارگیری بیش از سه میلیون تن کالا در بندر خرمشهر در سال ۱۴۰۰ و اعلام آمادگی بندر خرمشهر برای تردد دریایی هواداران فوتبال جام جهانی قطر تنها بخشی از فعالیت‌های صورت گرفته در این بندر تجاری در ماه های اخیر بوده که اطلاع رسانی شده است.
پیگیری راه‌اندازی خط کشتیرانی خرمشهر - بندر ابوفلوس
در این راستا مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با تشریح برخی اقدامات صورت گرفته در این بندر تجاری از مذاکره برای راه‌اندازی خط کشتیرانی بین بندر خرمشهر و بندر ابوفلوس خبر داد و گفت:  اخیراً در قالب هیئتی برای انجام مذاکرات با طرف عراقی برای ارتباط بندر خرمشهر و بنادر عراق، به این کشور سفر و برهمین اساس برای ایجاد یک خط کشتیرانی بین خرمشهر و بندر ابوفلوس عراق مذاکراتی صورت گرفته است.
 نورالله اسعدی اظهار داشت: فاصله بندر خرمشهر تا بندر ابوفلوس عراق حدود ۹ مایل دریایی است و اگر یک خط کشتیرانی بین این دو بندر ایجاد شود، می‌توان از آن در طول سال برای جابه‌جایی مسافر و زائر استفاده  کرد.
وی بیان کرد: در ایام اربعین حسینی خیل عظیمی از زائران و مشتاقان برای زیارت عتبات عالیات از سراسر کشور و همچنین خارج از کشور در خرمشهر حضور پیدا می‌کنند، که با راه‌اندازی این خط کشتیرانی، می‌توان برای جابه‌جایی زائران به صورت دریایی خدمت‌رسانی نمود. 
اسعدی بیان کرد: طرف عراقی را برای ایجاد این خط کشتیرانی متقاعد کردیم و به منظور تامین زیرساخت مناسب از جمله سالن مسافری طرف عراقی یک ساختمان از قبل آماده را برای همین منظور اختصاص داد.
برقراری سفر دریایی بین خرمشهر - کویت
 مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر همچنین با اعلام از سرگیری سفر دریایی بین بندر خرمشهر و کشور کویت گفت: در حال حاضر به صورت هفتگی دو سفر دریایی بین خرمشهر و کویت انجام می‌شود.
به گفته اسعدی فعالیت خط مسافری دریایی بندر خرمشهر به کویت پیش از شیوع ویروس کرونا به صورت مستمر و هفتگی  انجام می‌شد.
وی اظهار داشت: بر اساس توافق و برنامه‌ریزی‌ انجام شده بین بندر خرمشهر و کویت این سفر دریایی به وسیله کشتی مسافری برلیان به صورت منظم و هفتگی در ‌روزهای شنبه و چهارشنبه به سمت کویت و روزهای یکشنبه و پنجشنبه به سمت بندر خرمشهر انجام می شود.
 به گفته وی پایانه مسافری دریایی خلیج‌فارس در خرمشهر به عنوان یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین پایانه‌های دریایی کشور و منطقه با مساحت ۶ هزار مترمربع دارای دو پست اسکله و ظرفیت جابه‌جایی روزانه یک هزار و ۲۰۰ نفر است.
 افزایش ۱۰۰ درصدی سفرهای دریایی در بندر خرمشهر 
وی همچنین با بیان اینکه فعالیت خط مسافری دریایی بین بندر خرمشهر و کویت پس از دو سال وقفه از فروردین ماه امسال از سر گرفته شد، گفت: در این مدت تردد مسافری در بندر خرمشهر به رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است.
به گفته اسعدی پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا، با پیگیری‌ سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت کشتیرانی والفجر و همکاری وزارت امور خارجه، خط مسافری دریایی بین بندر خرمشهر و کویت مجدداً فعال شد. 
وی افزود: این سفر دریایی به صورت هفتگی و منظم با هماهنگی بندر خرمشهر و کویت با کشتی برلیان انجام می‌شود، این کشتی روزهای شنبه و چهارشنبه از بندر خرمشهر راهی کویت می شود و روزهای یکشنبه و پنجشنبه به مقصد بندر خرمشهر به حرکت درمی‌آید. 
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: با توجه به فعالیت بی وقفه بندر در تمام حوزه‌های عملکردی اکنون شاهد ترافیک و افزایش چشمگیر تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر هستیم و در همین مدت بندر خرمشهر رشد ۶۹درصدی عملیات تخلیه کالای کانتینری از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده است.
وی با اشاره به  وجود زیر‌ساخت‌های مناسب و ترمینال کانتینری پیشرفته در بندر خرمشهر برای ارتباط تجاری با کشورهای منطقه در خصوص حمل‌و‌نقل کانتینری افزود: از ابتدای امسال تاکنون تردد شناورهای کانتینری بالای هزار و زیر هزار تن در بندر خرمشهر نسبت به سال قبل رشد ۶ درصدی را نشان می‌دهد.
اسعدی در ادامه از تردد بیش از ۷۰ فروند شناور غیرکانتینری بالای هزار و زیر هزار تن در فروردین ماه امسال به بندر خرمشهر خبر داد و اظهار داشت: در مقایسه با همین مدت در سال گذشته بندر خرمشهر رشد ۶۱ درصدی را تجربه کرده است.
آمادگی بندر خرمشهر برای تردد دریایی هواداران فوتبال جام جهانی قطر
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر همچنین با بیان اینکه برای تردد و جا‌به‌جایی هواداران فوتبال جام جهانی قطر از مسیر دریایی‌، بندر خرمشهر آمادگی کامل دارد اظهار داشت: با توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های مناسب پایانه مسافری دریایی خلیج فارس بندر خرمشهر شرایط لازم برای تردد و جابه‌جایی ایمن هواداران تیم‌های فوتبال جام جهانی قطر از این مسیر دریایی مهیا است.
وی افزود: به منظور ارائه خدمات بهتر به گردشگران و هواداران مسابقات فوتبال، ۱۶۰ میلیارد ریال برای بهسازی و ساماندهی ‌پروژه‌های پایانه مسافری دریایی خلیج‌فارس بندر خرمشهر بر اساس استانداردهای مبادی ورودی و خروجی اختصاص داده شده است.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر همچنین با بیان اینکه پایانۀ مسافری دریایی بندر خرمشهر قابلیت و امکان برقراری سفرهای دریایی به دیگر کشورهای حوزۀ خلیج فارس را دارد بیان داشت: این پایانه مسافری که بزرگترین و زیباترین پایانه مسافری استاندارد در حوزه خلیج فارس است با داشتن دو  پست اسکله، ظرفیت پهلودهی همزمان دو کشتی کاتاماران را دارد.
ادامه دارد
بندر خرمشهر در مسیر توسعه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه