« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد،در برخورداری از دانش بنیان‌ها،عقب هستیم

بی مهری به ظرفیت دانش بنیان‌ها در تولید انرژی دریایی

گروه انرژی - فاطمه کریمی - گفته می شود دستگاه یونی ویو ۲۰۰ آزمون‌های دریایی برای تولید انرژی از امواج آب را در کینگ ایلند استرالیا با موفقیت پشت سر گذارده است. این دستگاه با بهره گرفتن از موج و مکش دریا، انرژی تولید می‌کند. ظاهرا نتایج به دست آمده از عملکرد این دستگاه پس از یک سال آزمایش و استفاده مؤثر و امیدبخش بوده است. این سکو یک دستگاه شناور است که می‌تواند به هر مکان ساحلی منتقل شده و به شبکه انرژی محلی متصل شود. با دستیابی به این تکنولوژی امید ها به تولید سوخت پاک دریایی روز افزون شده است. اما آیا شرکت های دانش بنیان ایرانی نیزاز حمایت دولت برای پراختن به این قبیل موضوعات برخوردار خواهند شد؟ این دستگاه توسط مؤسسه ویو سوئل انرژی تولید شده یک سکوی دریایی است که از حفره‌های ایجاد شده برای تغییرات در فشار هوا، به حرکت درآوردن یک توربین و تولید و بازگرداندن انرژی به ساحل استفاده می‌کند. می توان با این فناوری در ایران موفقیت های بزرگی در تبدیل انرژی امواج به دست آورد مشروط بر این که شعار دولتمردان در هدفمند کردن بهره گیری از توان شرکت های دانش بنیان به عمل بدل شود. به گزارش اقتصادسرآمد، طراحی دستگاهی که به آن اشاره شد به گونه‌ای است که موج‌های مکرر، آب را وارد یک محفظه بتنی ویژه کرده، هوای داخل محفظه را تحت فشار قرار می‌دهد و سپس با عقب نشینی آب، خلاء قدرتمندی تولید می‌کند که هوا را از طریق یک توربین در بالا می‌مکد و برق تولید می‌کند که این انرژی از طریق یک کابل به شبکه تغذیه متصل به محل مورد استفاده منتقل می‌شود. در ایران متاسفانه به علت تکیه دولتمردان و مردم به انرژی ارزان فسیلی تلاشی برای تامین انرژی تجدیدپذیر به صورت مکفی صورت نگرفته و این مشکلی است که در آینده نه چندان دور گریبانگیر حوزه انرژی کشورمان خواهد شد.
کشورهای دیگر یک گام جلوتر از ایران در برخورداری از دانش بنیان‌ها
علی پاشایی، پژوهشگر حوزه صنایع خلاق به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: نیاز کشور به گذار از سوخت های فعلی به انرژی تجدید پذیر حاصل از قدرت دریا در ایرانی که دریای وسیعی را در اختیار دارد غیرقابل انکار است اما چرا به انرژی حاصل از دریا در کشورمان کمتر پرداخته شده شاید کسری بودجه و یا کم توجهی به دستاوردهای دانش بنیان باشد.
بی مهری به ظرفیت دانش بنیان‌ها
 در تولید انرژی دریایی
وی با اشاره به دیده شدن تولید انرژی از دریا در بودجه سال جاری توسط دولت، افزود: قانون جهش تولید دانش بنیان ماده۱۶، به این مهم اذعان دارد که در راستای توسعه صنایع دانش­بنیان مرتبط با انرژی­های تجدیدپذیر و توسعه بازار برای این صنایع و تولید برق پاک در محل مصرف، صنایع با قدرت مصرف بیشتر از یک مگاوات موظفند معادل یک درصد از برق مورد نیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاههای تجدیدپذیر تأمین کنند و این میزان در پایان سال پنجم حداقل به پنج درصد برسد.
وی با بیان این که در غیر این صورت وزارت نیرو موظف است درصد ذکر شده از برق مصرفی این صنایع را با تعرفه برق تجدیدپذیر محاسبه و از صنایع أخذ کند، گفت: مبالغ فوق ضمن تفکیک از قبوض برق، به میزان پنجاه درصد با رعایت اصل پنجاه و سوم  قانون اساسی مستقیماً صرف خرید تضمینی برق تجدیدپذیر می شود.
پاشایی در بخش دیگری ازسخنان خود به این موضوع پردخت که از این میزان به میزان بیست و پنج درصد  پس از واریز به حساب خزانه داری کل کشور به حساب معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور واریز می شود تا صرف حمایت از شرکت های دانش بنیان و شتاب دهنده ها و سایر موارد مرتبط با توسعه انرژی های دریایی تجدیدپذیر و مابقی از طریق خزانه داری کل کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صرف پرداخت تسهیلات کم بهره به بخش خصوصی جهت احداث نیروگاههای تجدیدپذیر کوچک مقیاس می شود. 
دولت بخشید اما به بورس نرسید
این کارشناس حوزه دانش بنیان ها وصنایع خلاق با یادآوری این مهم که، صنایعی که ملزم به خرید برق در بهابازارانرژی هستند، می توانند درصد فوق را از برق تجدیدپذیر عرضه شده دربورس انرژی خریداری کنند، ابراز داشت: باید آییننامه اجرائی این ماده حداکثر ظرف سه­ماه پس از ابلاغ این قانون، توسط معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با همکاری وزارتخانه های نیرو و صنعت، معدن و تجارت تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد.
او می ‌افزاید: تا سال‌های گذشته پیش ازپیدایش فناوری‌های دانش بنیان ها و های‌تک اگر صحبت از صنایع دریایی بود، کشتی‌های نظامی و تجاری و سکوهای نفتی موردنظر بود، اما امروزه با ایده‌هایی رو به رو هستیم که بیش از پیش نیازمند تکیه بر دانش و فناوری است؛ مباحثی مانند جذب انرژی از دریا، ربات‌ها و شهرهای شناور که در چند سال اخیر و به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته مطرح شده‌اند. 
پاشایی تاکیدداشت: هرچند در ایران، تا به امروز از حداقل‌های ظرفیت موجود در صنایع دریایی و انرژی های تجدیدپذیر استفاده نشده و حوزه‌‌های مختلف دریا همچنان با چالش‌ها و مشکلات فراوانی روبه‌رو است، اما با وجود دنیای مدرن فعلی، باید رویکردهای جدیدی نسبت به صنایع مختلف ازجمله صنایع دریایی داشت. اما بدون استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها قطعا راه به جایی نخواهیم برد.
بی مهری به ظرفیت دانش بنیان‌ها در تولید انرژی دریایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه