تامین آب شرب ۲۶شهر و ۱۰۰۰روستای خوزستان تا ۲۵ سال

احیای محیط زیست کارون و کرخه با افتتاح اَبَرپروژه غدیر

گروه انرژی - طرح آب شرب غدیر پس از سفر ریاست جمهوری به استان خوزستان و تاکید شخص رئیس جمهور و وزیر نیرو مبنی بر اجرای طرحی که مردم استان خوزستان در کمترین زمان ممکن و حداقل اعتبارات، از نعمت آب با کیفیت (منابع رودخانه دز) بهره مند شوند، با تامین اعتبارات لازم، در دستور کار سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفت.این طرح با تلاش شبانه‌روزی در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته، آب شرب قریب به ۵۲ درصد جمعیت استان خوزستان به میزان ۴.۷ میلیون نفر را تامین خواهد کرد و آب شرب ۲۶ شهر و ۱۰۰۰ روستای استان خوزستان از نظر کمی و کیفی ارتقا می‌یابد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، با تکمیل طرح غدیر علاوه بر ارتقای کمیت و کیفیت آب شرب استان خوزستان، تحول در حفظ محیط زیست رودهای کارون و کرخه نیز رقم می‌خورد.حالا به تدریج با فرا رسیدن سالگرد سفر رئیس‌جمهور به استان خوزستان، زمزمه افتتاح بزرگترین پروژه آبرسانی کشور در استان خوزستان به گوش می‌رسد.
بر اساس آمار، طرح غدیر‌ سالانه کمتر از ۳ درصد از آورد آبی رودخانه دز را برای تأمین آب شرب مردم خوزستان مورد استفاده قرار خواهد داد.
در همین راستا به استناد بررسی محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، براساس نمودار شولر همه متغیرهای مورد بررسی آب دز در «وضعیت خوب» ارزیابی شدند و این محققان از آب سد دز به عنوان یکی از بهترین منابع آب شرب در دنیا نام بردند.
با توجه به اینکه دریاچه سد دز در یک ساختگاه کارستی قرار گرفته و همچنین در بالا دست هیچ منبع آلوده کننده‌ای ندارد، لذا در مردم خوزستان پس از پایان پروژه غدیر صاحب یکی از باکیفیت‌ترین آب شرب دنیا خواهد شد.
یک استاد دانشگاه: مردم خوزستان افزایش کیفیت آب شرب را درک می‌کنند
در همین رابطه، محمد پورحمید، کارشناس حوزه آب و انرژی در پاسخ به سوالی مبنی بر کیفیت آب طرح غدیر، گفت: در طراحی طرح غدیر تامین آب از سه بخش دز، کارون و کرخه دیده شده اما در دولت‌های گذشته به جهت اینکه دستاوردسازی اهمیت داشت، هیچگاه این طرح به طور کامل افتتاح نشد.
این کارشناس حوزه آب و انرژی تاکید کرد: در دولت سیزدهم این طرح به طور کامل افتتاح شده و همین مسئله سبب می‌شود تا مردم علاوه بر کمیت، در کیفیت آب نیز تغییر را احساس کنند.
تحول در محیط زیست رودخانه‌های بزرگ خوزستان با افتتاح طرح غدیر
طرح غدیر علاوه بر تاثیر قابل توجه در بخش آب شرب مردم، یک تاثیر شگرف دیگر در بخش محیط زیست استان‌های خوزستان نیز دارد.
بر این اساس با توجه به طراحی آبگیرهای طرح غدیر بر روی سه رودخانه کارون، کرخه و دز، بر اساس استانداردهای تامین آب شرب از منابع سطحی، باید کیفیت آب این سه رودخانه در حد قابل توجهی قرار گرفته و برای طرح غدیر مورد استفاده قرار گیرند.
در این راستا، با توجه به اینکه رودخانه دز در بالادست واقع شده، منابع آلوده کننده‌ای را در اطراف خود نمی‌بیند اما در رودهای کارون و کرخه این منابع نظیر زهاب زمین‌های کشاورزی دیده می‌شود.
بر این اساس با افتتاح طرح غدیر دیگر اجازه ورود منابع آلوده‌کننده به رودهای کارون و کرخه در پایین دست وجود نداشته و این مسئله به طور غیرمستقیم به تحولی در محیط زیست این دو رودخانه به حساب می‌آید.
در همین رابطه افشین صادقی، کارشناس حوزه محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: تحول در محیط زیست کارون و کرخه یکی از دستاوردهای غیرمستقیم طرح غدیر است که با توجه به تامین آب شرب از این مناطق به دست خواهد آمد.
صادقی تاکید کرد: زهاب از مزارع کشاورزی یکی از مشکلات اصلی رود کارون بود که به خصوص در مزارع نیشکر تشدید می‌شد اما با افتتاح طرح غدیر ورود این زهاب به کارون ممنوع خواهد شد.
رویکردهای عمده طرح آبرسانی غدیر، گسترش عدالت در اقصی نقاط استان، پایداری اجتماعی و توسعه زیرساختی کشور شکل گرفته است. بر همین اساس دستاوردهای مورد انتظار در اجرای طرح را می‌توان در موارد زیر مطرح کرد:
طرح آبرسانی غدیر و ایستگاه پمپاژw2 در محدوده شمال غرب استان خوزستان و در فاصله ١٥ کیلومتری جنوب شهرستان اندیمشک واقع شده است.
شهرهای تحت پوشش طرح، شامل: اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، دشت آزادگان، سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، بستان و بیش از 1000 روستای محدوده طرح را شامل می شود.
 طرح آبرسانی غدیر شامل 3 زیر پروژه است: احداث ایستگاه پمپاژ w2 شبکه آبیاری دز و خطوط انتقال از ایستگاه پمپاژ مذکور تا ایستگاه پمپاژ ام الدبس - احداث یک ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 10 متر مکعب بر ثانیه - احداث خط برق 33 کیلو ولت به طول 15 کیلومتر - احداث خط انتقال آب 2400 میلی متری به طول 75 کیلومتر - عبور دو خط انتقال آب 2400 میلی متری از بستر رودخانه کرخه به طول 2200 متر  - توسعه ایستگاه پمپاژ ام الدبس - احداث یک ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 5 متر مکعب در ثانیه - احداث 5 کیلومتر خط انتقال آب 2000 میلی متری از ایستگاه پمپاژ ام الدبس تا نخازن متعادل کننده
تکمیل پست برق ایستگاه پمپاژ ام الدبس و افزایش ظرفیت آن - تکمیل و توسعه ایستگاه پمپاژ شهید چمران - احداث ایستگاه فاز اول ایستگاه پمپاژ چمران به ظرفیت 2.5 متر مکعب در ثانیه - احداث ایستگاه فاز دوم ایستگاه پمپاژ چمران به ظرفیت 2.5 متر مکعب در ثانیه - اجرای خط انتقال آب 2000 میلی متری از ایستگاه پمپاژ چمران تا تصفیه خانه شماره 2 اهواز
هدف از اجرای این طرح جایگزین کردن منابع آبی رودخانه دز به جای رودخانه کرخه است که موجب افزایش کمی و همچنین کیفی آب شرب برای شهرها و روستاهای هدف می‌شود. پیش بینی شده با اجرای این طرح شاهد افزایش کمی 100 درصدی و کیفیت آب طرح غدیر باشیم.
احیای محیط زیست کارون و کرخه  با افتتاح اَبَرپروژه غدیر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه