یک نماینده مجلس به «اقتصاد سرآمد» می گوید:

برای پیشرفت حوزه معدن، بخش خصوصی اهلیت دار می‌باید وارد میدان عمل شود

گروه صمت- محمد آیتی - در حالی سال 1401 به میانه‌های خود رسیده است که همچنان حال و روز اقتصاد در یکی از بدترین شرایط پس از انقلاب قرار دارد معادن به عنوان یک ظرفیت‌ ارزشمند کشور متاسفانه به دلیل فقدان مدیریت علمی، اصولی و برآمده از خردجمعی، با کمترین خروجی برای مملکت همراه بوده است.
در همین رابطه، سیدالبرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس به اقتصاد سرآمد گفت: در کشور ما، معادن زیاد و متنوعی وجود دارد که این موهبت الهی می‌تواند در بهبود اقتصاد کشور، بسیار تاثیرگذار باشد، مخصوصاً در این سال‌ها که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، اوضاع و احوال اقتصاد و معیشت مردم را به مخاطره انداخته است.
بخش خصوصی کار را تمام و کمال به دست بگیرد و دولت تنها نظارت بر روند کاری داشته باشد
وی افزود: برای موفقیت در حوزه معدن می‌باید بخش خصوصی که دارای اهلیت می‌باشد را با دقت نظر وارد میدان عمل کرد. از این‌رو ضرورت دارد که بخش خصوصی کار را تمام و کمال به دست بگیرد و دولت تنها نظارت بر روند کاری داشته باشد و خود را درگیر مسائل اجرایی نکند. در حال حاضر بخش خصوصی در حوزه معدن فعال است، اما آن طور که باید و شاید و انتظار می‌رود، نیست.
نماینده خدابنده تصریح کرد: بخش خصوصی به دلیل اینکه دخل را با خرج با دقت کنترل می‌کند، بهتر می‌تواند این دست کارها را مدیریت کند. از این‌رو، باز باید تاکید کنم که بخش خصوصی دارای اهلیت است که می‌تواند برای معادن کشور، ارزش افزوده ایجاد کنند.
حسینی اظهار داشت: مجلس، قوانین حوزه معدن را وضع کرده است و اکنون هم در حال تدوین اصلاح قانون معادن هستیم. پس، دولت می‌باید نظارت کند که این قوانین به درستی اجرا شود، اما مجموعه‌های بخش خصوصی هستند که باید این موهبت الهی را به ثروت تبدیل کنند.
عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه بیان کرد: یکی از چالش‌های اصلی در حوزه معدن، خام‌فروشی است. در حال حاضر می‌باید روندی دنبال شود که زنجیره ارزش را تکمیل کنیم، زیرا اقتصاد و صنعت این را می‌طلبد و همچنین ما باید در برابر نسل‌های آینده پاسخگو باشیم و این ثروت را نباید فقط در دوره حیات خود صرف کنیم. ما باید طرح جامع در حوزه معادن داشته باشیم که بدانیم این ثروت را چگونه تولید و هزینه کنیم. یعنی می‌باید نقشه راه مشخص باشد که هر دولت و هر مسئولی که بر سر کار آمد در همان راستا حرکت کند نه روی به کارهای سلیقه‌ای بیاورد.
وی یادآور شد: شاید لازم باشد خیلی مواقع، مواد معدنی و فرآوری شده را صادر نکنیم و در همین کشور به واسطه آن اشتغال‌زایی داشته باشیم و زیرساخت‌های کشور خود را مهیا کنیم. متاسفانه در کشور، بوروکراسی پیچیده اداری، دهه‌هاست که بیداد می‌کند. یکی از عواملی که باعث کُندی کار در حوزه معدن شده است، همین بوروکراسی است و اگر می‌خواهیم اقتصادی پویا و بالنده را به منصه ظهور برسانیم و در منطقه و حتی در دنیا حرف برای گفتن داشته باشیم، می‌باید یک بار برای همیشه به این بوروکراسی غیرمنطقی و اصولی پایان دهیم. حسینی در پاسخ به اینکه نقش شرکت‌های دانش بنیان در موفقیت در عرصه معدن چه می‌تواند باشد؟ گفت: نقش شرکت‌های دانش بنیان برای موفقیت در عرصه معدن بسیار حائز اهمیت است. شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در بخش‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری و حتی تامین ماشین آلات معدنی نقش به سزایی داشته باشند. جوانان نخبه در ایران کم نیستند و اگر به آن‌ها میدان بدهیم، می‌توانند خود را اثبات کنند، کما اینکه در بخش‌هایی، این توانایی و ظرفیت را نشان داده‌اند. از طرفی رهبر معظم انقلاب هم بارها بر این موضوع تاکید داشته‌اند و همچنین در نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ واژه دانش بنیان لحاظ شده است. حال اگر می‌خواهیم درآمدهای معدنی را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم، دیگر نباید فرصت را بیش از این از دست دهیم. مردم در ایران، سال‌های سخت اقتصادی را گذرانده و می‌گذرانند و حال مسئولان باید با تغییر رویه‌ها، شرایط را به نفع مردم تغییر دهند.همچنین قاسم ساعدی، نماینده دشت‌آزادگان و هویزه در گفت‌وگو با رسانه‌ای دیگر گفته بود: به نظر من، دو ضعف در حوزه معدن تا حد چشمگیری وجود دارد. اول اینکه امروز بسیاری از معدن‌داران برای کار در معدن با کمبود ماشین‌آلات مواجه هستند. اینکه سال‌ها زیرساخت‌ها آماده نباشد یا مثلاً مشکل قانونی داشته باشیم و کار خاصی صورت نگیرد، به هیچ عنوان قابل قبول نیست. اگر گفته می‌شود بیش از ۱۰ هزار ماشین‌آلات معدنی کم داریم، یک روز هم نباید زمان را از دست بدهیم و باید از شرکت‌های داخلی بخواهیم به ما بگویند در سال چه میزان از این کمبود را می‌توانند تامین کنند و هر میزان دیگر که کم و کاستی داشتیم را با اجازه واردات حل کنیم، چون مردم پس از چندین سال، انتظار بهبود شرایط اقتصادی کشور را دارند و نمی‌شود آن‌ها را با شعارهای توخالی معطل گذاشت. از طرفی، علم است که می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند. اگر تولید علم با سرمایه‌گذاری توام شود، آنگاه دیوار شیشه‌ای تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، خواهد شکست. این موضوع با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان شدنی است، اما گاهی خبر و گزارشاتی به ما می‌رسد که نشان می‌دهد همچنان آن‌طور که شایسته است، این تشکیلات که بدنه آن، عموماً جوانان و نخبگان است، به کار گرفته نمی‌شوند. در شعار سال، نام دانش‌بنیان آمده است، پس مسئولان باید کاری کنند که در پایان سال، سرشان جلوی مردم‌شان بالا باشد.
 برای پیشرفت حوزه معدن، بخش خصوصی اهلیت دار می‌باید وارد میدان عمل شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه