بندر چابهار در حصار رقبا، اقتصادسرآمد گزارش می دهد

بندر چابهار در بلاتکلیفی و رهایی

گروه دریامحور - اعظم زندیه - گستره ظرفیت‌های بالقوه ایجاد شده در بنادر کشور به ویژه بندرمهم چابهار، به دلیل نبود سیاستگذاری منسجم و رویکرد مناسب در توسعه ترانزیت و انتقال کالا از کشور، در بهره‌گیری از فرصت‌ها در افزایش سهم تجارت از جابجایی بین‌اللملی کالا چندان موفق عمل نکرده‌ایم. بهره وری بهینه از زیرساخت‌های ترانزیتی ایران نیازمند تغییر نگرش کلی، هم‌افزایی و تشریک مساعی تمامی سازمان های مرتبط در کاهش زمان و هزینه نقل و انتقال کالا می تواند باشد. این روزها تجارت جهانی منتظر غفلت دولت‌ ها و ایجاد موانع با وضع قوانین دست و پا گیر و رویکردهای بخشی و صنفی نمانده و با قدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این برهه از زمان نباید از فرصت‌های موجود در بندر مهم چابهار غفلت ورزید چرا که کشورهای همسایه برای جذب و انتقال کالای سایر کشورها از قلمرو خود به شدت در حال رقابت هستند و در چند سالی که از تحریم ایران می‌گذرد نشان داده‌اند که در این مسیر از منافع خود در حمایت از ایران و تجارت آن نخواهند گذشت. نمونه بارز آن در جنوب کشور انتقال کالا و تجاری‌ سازی حمل‌ و‌ نقل کالا، از اولویت‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است.
مسئولان حمل و نقل دریایی به منظور تسهیل و حذف تشریفات و بروکراسی اداری انتقال کالا در قلمرو کشور از الزاماتی است که دولت‌مردان باید در تجارت دریایی نصب العین خود قرار دهند. قطع یقین تلاش برای توسعه ترانزیت با تغییر رویکرد مدیران و تصمیم‌گیران کشور از نگاه سطحی به ترانزیت کالا به عنوان یک فرصت اقتصادی و موثر در توسعه کشور ممکن خواهد بود. از انجا که حتی کشور ترکیه در زمان تحریم برای جلب منفعت بیشتر اقدام به دور زدن ایران برای ترانزیت کالا شد، بعید نیست کشورهای عربی نیز پا جای پای ترکیه گذاشته و تجارت از بندر چابهار را متاثر از سیاست دریایی خود کنند.
فرصتی جدید برای ایران، چابهار
 در حصار رقبا 
محمد عیقرلو، دبیر کل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران بندر چابهار را به دلیل اهمیت و موقعیت استراتژیک ان دارای رقبایی نیز هست به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: برخی کشورها به علت منافع استراتژیک خود در حال رقابت بر سر حضوردر بندر چابهار هستند، به همین دلیل ایران این فرصت را دارد تا از رقابت بین این کشورها به نفع منافع خود استفاده کند.
تحولی که تنها چابهار می‌تواند ایجاد کند
وی با بیان اینکه با اهتمام ایران برای ظرفیت سازی مناسب و فعال کردن کریدور شمال- جنوب، می‌توان ساختار و ماهیت حمل و نقل را در بندر چابهار متحول کرد، افزود: در هر منطقه که امنیت در تجارت و حمل و نقل در ان حاکم باشد قطعا با رقبا نیزمواجه خواهد شد و لذا علت وجود رقیب برای بندر چابهار را باید در اهمیت این بندر جستجو کرد.
وی با اشاره به این مهم که کشور ما از این فرصت برای تقویت زیرساخت های چابهار باید استفاده کند، گفت: سازمان بنادر ودریانوردی از تمام توان خود در توسعه بندر چابهار بکار گرفته و باید در پی بررسی کاستی‌ها در دیگر بخش‌ها بود.
جای خالی تجار در بندر چابهار
این فعال حمل و نفقل دریایی کشورمان با یادآوری این مهم  که باید زمینه افزایش رغبت تجار در بندر چابهار را فراهم کرد، ابراز داشت: فعال‌سازی دیپلماسی قوی با کشورهای همسایه جهت انتقال ریلی و جاده و دریا از ضروریات است و توسعه زیرساخت‌ها نیز ضروری است.   
کسی ما را دور نمی‌زند
عیقرلو در پاسخ به اقتصادسرآمد این که آیا تعلل ما در تجهیز بندر چابهار موجب دور زدن ما از سوی دیگر کشورها در حمل و نقل و تجارت دریایی نخواهد شد، گفت: هیچ کشوری ما را دور نخواهد زد چرا که همگی برای جلب منفعت ملی بیشتر تلاش می‌کنیم چرا که منافع ملی برای هر کشوری در اولویت نخست قرار دارد.
وی به برگزاری کنفرانس چابهار در کشور هند اشاره کرد و گفت: هند اقبال ویژه‌ای برای حضور در بندر چابهار از خود نشان داده و خوشبختانه چابهار نیز از امتیازات خاصی در ترانزیت کالا برخوردار است و لذا سازمان بنادر ودریانوردی باید با انعطاف بیشتری با این مساله برخورد کند.
دبیرکل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران در ادامه گفتگو با خبرنگار اقتصادسرآمد تاکید کرد: چابهار باید هرچه زودتر از بلاتکلیفی رهایی پیدا کند. 
براساس مطالعات احداث یک پروژه بندری در شهر چابهار ایران به عنوان یک مرکز تجاری دارای پتانسیل جهانی و مکانی برای رقابت‌ مورد توجه قدرت‌هایی چون چین و هند قرار گرفته است. هند با علاقه وافرسرمایه گذاری قابل توجهی در بندر چابهار انجام داده است چرا که این کشور به این بندر به عنوان راهی برای دسترسی به بازارهای آسیای میانه و افغانستان، بدون نیاز به مسیر زمینی پاکستان که رقیب این کشور است نگاه می کند. مضاف بر این و از زاویه نگاه دولت هند، این بندر می تواند با تقویت روابط میان هند و ایران، به عنوان عوامل ایجاد توازن در مقابل روابط رو به گسترش چین و پاکستان عمل کند چرا که کشور پاکستان در این زمینه حد و مرزی نمی شناسد.
 بندر چابهار در بلاتکلیفی و رهایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه