کارگران ساختمانی همچنان منتظر شفاف‌سازیِ وضعیتِ بیمه‌ی خود هستند

۲۵درصد باقیمانده متناسب‌سازی را پیگیری می‌کنیم

گروه اقتصادجامعه - موضوع بیمه کارگران ساختمانی، واگذاری سهام بانک رفاه کارگران و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری از اولویت های جامعه کارگری است که در خانه کارگر به صورت ویژه رصد و پی گیری می شوند.  اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی بعد از یک سال، ۱۶ فروردین ماه به صحن علنی مجلس رفت تا بعد از تصویب، به بزرگترین مشکل کارگران ساختمانی پایان دهد. این اصلاحیه آن زمان با مخالفت یکی از نمایندگان مجلس به صحن علنی مجلس بازگشت تا بعد از حل مشکل کمتر از یک ماه مجددا به صحن علنی مجلس بازگردد. از آن تاریخ تا امروز ۵ ماه می‌گذرد اما همچنان این اصلاحیه پشت درهای صحن علنی مجلس مانده است. 
به گزارش اقتصادسرآمد، اکبر شوکت رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی در خصوص آخرین وضعیت اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی به ایلنا گفت: ما بازیچه‌ی دست هیئت رئیسه‌ی مجلس شده‌ایم! علی‌رغم اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس چند ماه پیش در خصوص مشکلاتِ وارده بر طرح، جوابیه فرستاده است اما همچنان هیئت رئیسه‌ی مجلس، به خصوص شخص آقای قالیباف، مانع ورود این اصلاحیه به صحن علنی مجلس می‌شوند. 
شوکت می‌گوید: هفته‌ی گذشته برای پیگیری موضوع به کمیسیون اجتماعی رفتم و متوجه شدم اعضای این کمیسیون از به تعویق انداختنِ هفته به هفته‌ی ورود این طرح به صحن علنی مجلس ناراضی هستند. 
او می‌گوید: طبق اخباری که نمایندگان مجلس به ما رسانده‌اند، شخص آقای قالیباف مرتب این طرح را به بخش‌ها و افراد مختلف ارائه می‌کند تا نظر آن‌ها را راجع به این طرح بداند، درحالیکه طبق قانون، تنها کمیسیون اجتماعیِ صلاحیتِ اظهارنظر در این خصوص را دارد که آن‌ها نیز خیلی وقت است طرح را برای ورود به صحن علنی مجلس آماده کرده‌اند. به گفته‌ی این فعال کارگری، کمیسیون اجتماعی، مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگان مخالف و موافق همه طی جلساتی طرحی آماده کرده‌اند و راجع‌ به زوایای مختلف آن صحبت کرده‌اند و به متن نهایی رسیده‌اند. این طرح دو بار وارد صحن علنی مجلس شده و هر دوبار به بهانه‌های واهی به کمیسیون اجتماعی مجلس برگشته است. 
این فعال کارگری می‌گوید: طی دو سال گذشته بیمه‌ی ۳۰۰هزار کارگر ساختمانی و خانواده‌هایشان قطع شده است و متاسفانه ما هر روز شاهد فوت تعدادی از این کارگران هستیم. 
وی می‌گوید: اگر هیئت رئیسه مجلس موافقت کند این طرح باید بعد از حدود دو سال به صحن بیاید و تعیین تکلیف شود، وقتی این اتفاق نمی‌افتد یعنی هیئت رئیسه‌ی مجلس مخالف آن است. 
به گفته‌ی او؛ ایرادی که ۱۶ فروردین ماه به اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی وارد شد در همان صحن هم می‌توانست برطرف شود اما طرح برگشت خورد و دو هفته بعد از آن این ایراد در کمیسیون اجتماعی برطرف شد. ۵ماه از آن زمان می‌گذرد و هنوز این طرح به صحن علنی مجلس برنگشته است. 
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید: اصلاحیه ماده ۵ به لحاظ مالی بررسی شده و در صحن علنی از نظر موارد مالی در ۱۶ فروردین ماه رأی آورده است. تنها موردی که در آنجا به آن ایراد وارد شد، مغایرتِ بخشی از اصلاحیه با قانون اساسی بود که آن هم اصلاح شد. اما اینکه مجددا در برخی از محافل در خصوص مسائل مالی بیمه کارگران ساختمانی صحبت می‌شود، به نوعی بازگشت به عقب و تمایل برای به تعویق انداختنِ تصویب این طرح است. 
شوکت می‌گوید: زمزمه‌هایی می‌شنویم که برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند رأی‌گیریِ ۱۶ فروردین ماه قبول نیست و مجددا باید در صحن علنی مجلس رأی‌گیری شود. تمام اینها نشان می‌دهد عده‌ای به جد به دنبال‌ عدم به نتیجه رسیدن این طرح هستند. 
این فعال کارگری می‌گوید: هیئت رئیسه‌ی مجلس باید تکلیف خود را روشن کند که آیا حامیِ کارگرانی که سال‌ها تحت ظلم قرار گرفته‌اند هست یا خیر؟
۲۵درصد باقیمانده متناسب‌سازی
 را پیگیری می‌کنیم
حسن صادقی گفت: در جلسه‌ای که در مورد پیگیریِ مشکلات بازنشستگان با شرکت آتیه‌سازان حافظ داشتیم؛ به ما گفتند هزار و پانصد میلیارد تومان زیان انباشته داریم چراکه ریسک بازنشستگان بالاست و خدمات درمانی زیادی دریافت می‌کنند.
حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در جلسه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: خدا را شاکریم که با همت بازنشستگان در نقاط مختلف ایران، صدای بازنشستگان به گوش دولت و مجلس رسید و دولت زیر بار جبرانِ اشتباه خود در قبال حقوق بخشی از بازنشستگان رفت. 
صادقی تأکید کرد: بازنشستگان امروز دچار مشکلات متعددی هستند و این افزایش حقوق نمی‌تواند مشکل آن‌ها را به طور کامل رفع کند. یکی دیگر از مطالباتِ مهم ما بعد از ثباتِ اوضاع پیگیریِ ۲۵درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی است. 
وی ادامه داد: ما برای پیگیریِ قدرتمند این مسائل نیازمند یک کرسی هستیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم. خواسته‌ی ما اجرایِ دقیق قانون است و کسی می‌تواند پیگیرِ اجرای قانون باشد که شجاعت و جسارت لازم را داشته باشد. کسانی که سکاندار نمایندگیِ کارگر هستند باید منافع جمع را دنبال کنند. 
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به بدهیِ دولت به سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: سازمان تأمین اجتماعی برای عمل به تعهدات خود باید منابع مالی داشته باشد که بخش قابل توجهی از این منابع را دولت باید با پرداختِ بدهی خود به این سازمان تأمین کند. پیگیریِ پرداختِ بدهیِ دولت به سازمان باید از مسیر مجلس بگذرد و این اعضای کانون هستند که باید با نمایندگان مجلس تعامل داشته باشند. 
صادقی گفت: وقتی دولت به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است، خرجِ دولت در جاهایِ غیرضرور برای ما جای سوال است. دولت باید مطالبات سازمان را صفر کند تا ما بتوانیم با خیال راحت از سازمان مطالبه‌گری کنیم. 
وی به سهم سازمان در بودجه اشاره کرد و گفت: در زمان بودجه‌نویسی باید حواسمان به سهم سازمان تأمین اجتماعی باشد. سال گذشته دولت برای سازمان اعتباراتی در بودجه ندیده بود که درنهایت پس از اعتراض ما ۹۰هزار میلیارد تومان به سازمان تخصیص داد. 
صادقی در ادامه گفت: تحول در ساختار نظام درمانی یکی دیگر از مطالبات ماست. نظلم بیمه مکمل امروز ما با توجه به اینکه شرکت آتیه‌ساز حافظ نتوانسته به وظایف خود عمل کند باید تغییر کند. باید دگرگونی در حوزه‌ی پرداختی‌ها ایجاد شود و به گونه‌ای پرداختی از جیب بیمه شده کمتر شود. 
وی افزود: در جلسه‌ای که در مورد پیگیریِ مشکلات بازنشستگان با شرکت آتیه‌سازان حافظ داشتیم؛ به ما گفتند هزار و پانصد میلیارد تومان زیان انباشته داریم چراکه ریسک بازنشستگان بالاست و خدمات درمانی زیادی دریافت می‌کنند. 
صادقی تصریح کرد: جایی که هزارو پانصد میلیارد تومان زیان انباشته دارد برای سال آینده زیر بار سرانه ۹۰ هزار تومانی نمی‌رود و قطعا به دنبال افزایش این هزینه است. سازمان تأمین اجتماعی باید یا صفر و صد خدمات درمان را در چارچوب قانون الزام پرداخت کند و یا مشارکت خود را افزایش دهد. 
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد: به احتمال زیاد در افزایش حقوق سال آینده دولت مانند امسال رفتار نخواهد کرد و اساس افزایش حقوق‌ها در سال آتی دچار تحول منفی خواهد شد. اتفاقی که سال گذشته در شورایعالی کار برای افزایش حقوق کارگران افتاد امسال نخواهد افتاد و نمایندگان کارگری مسیر سختی پیش رو دارند که ما باید در کنار آن‌ها باشیم و به آن‌ها مشاوره بدهیم. چراکه افزایش حقوق کارگران مانند هر سال بر حقوق بازنشستگان تاثیر خواهد گذاشت. 
صادقی در ادامه به مالیات بر درآمد اشاره کرد و گفت: ما باید سقف معافیت مالیاتی را در حوزه حقوق و دستمزد افزایش دهیم. خط فقر مطلق در کشور ما در حال حاضر روی رقم ۱۱ میلیون تومان است. کسی که فقیر است باید از مالیات معاف باشد پس مالیاتِ حداقل اشتباه است بلکه باید مالیات بر میانگین باشد. 
وی گفت: پیشنهاد من این است که شورای هماهنگی متشکل از کانون بازنشستگان و کارمندان کشوری و لشگری و تامین اجتماعی تشکیل شود تا این مجموعه‌ی مشترک مطالبات را پرقدرت پیگیری کند.
صادقی در پایان در انتقاد از واگذاری سهام بانک رفاه کارگران گفت: بانک رفاه سرمایه کارگران و بازنشستگان است و در ابتدا با سرمایه سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران شکل گرفت. بانک رفاه خط قرمز ماست؛ کسی حق واگذاری این بانک را ندارد و ما مقابل چنین تصمیمی خواهیم ایستاد. 
 ۲۵درصد باقیمانده متناسب‌سازی را پیگیری می‌کنیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه