واکنش نمایندگان مجلس به اظهارات رییس آژانس بین المللی اتمی در گزارش «اقتصادسرآمد»

ساز ناکوک جدید

گروه مجلس- ‏«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و از ایران خواست ‏درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده در یک سایت اعلام نشده در تهران به «شفاف سازی» بپردازد.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این خصوص، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید دارد آژانس بین المللی انرژی اتمی به سیاست فشار حداکثری به ایران از سوی آمریکا پیوسته است.
سیدحسین نقوی حسینی ، با اشاره به آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: به نظر می رسد این گزارش تحت تاثیر مداخلات سیاسی و فشار آمریکا و صهیونیست به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده است.
نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس اظهار  داشت: تا کنون16 بیانیه از آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص ایران داریم که به صراحت گفته شده است جمهوری اسلامی ایران همه نوع همکاری را آژانس داشته و همه بازرسی ها مطابق قانون انجام شده است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: از سوی دیگر ایران به طور داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا می کند در حالی که می توانیم به دلیل عدم پایبندی غربی ها به برجام این پروتکل را اجرا نکنیم.سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس با تاکید بر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون گزارش منفی علیه ایران نداشته است، بیان داشت: تا کنون آژانس از عدم همکاری ایران صحبت نکرده بود، ایران عضو NPT است و تمام رفتارهای هسته ای خود را در چارچوب این معاهده انجام می دهد و آژانس نیز مطالب آن می تواند به بازرسی های خود ادامه دهد.
نقوی حسینی گفت: جمهوری اسلامی ایران پیش از این صریح و روشن اعلام کرده است که به تعهدات خود عمل کرده و می کند و مشکلی باادامه بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی نداریم.
وی تاکید کرد: اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال سیاسی کاری است، تحت تاثیرآمیکایی ها قرار گرفته و می خواهد به سیاست فشار حداکثری به ایران از سوی آمریکایی ها بپیونده حرف دیگری است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی بخواهد به  نهاد سیاسی تبدیل شود به جای نهاد علمی، فنی و تکنولوژی باشد از شرایط خود آژنس است، اما در هر صورت جمهوری اسلانی ایران هیچ مشکل برای ادامه بازرسی آژانس در چارچوبNPT  ندارد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی متاثر از آمریکا علیه ایران گزارش داده است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید دارد که آژانس بین المللی انرژی اتمی برخلاف همیشه و تحت تاثیر آمریکا گزارشی خلاف واقع از عملکرد هسته ای ایران ارائه کرده است.علاءالدین بروجردی ، با اشاره به آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی از عملکرد هسته ای ایران، گفت: تاکنون آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های خود از عملکرد جمهوری اسلامی مثبت ارزیابی کرده بود که نشان دهنده تعهدات ایران در چارچوب مقررات و ضوابط آژانس بوده است.
نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: اینکه در این نوبت آژانس گزارشی متفاوت ارائه کرده است متاثر از فشار آمریکا بوده و گزارش غیر واقعی است.
وی تاکید کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام و عدم  اجرای تعهدات اروپایی ها، ایران سیاست های گام به گام کاهش تعهدات را در پیش گرفت اما در آخرین گام نیز تاکید داشت که در مورد همکاری با آژانس با سیاست رسمی این مرجع بین المللی همراهی می کند.
این نماینده مجلس اظهار داشت: گزارش آخر آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان دهنده تاثیر پذیری آژانس از آمریکا و صهیونیست ها است.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:ایران همچنان در همکاری ها با آژانس متعهد است و انتظار می رفت گزارش اخیر آژانس همانند 16 گزارش قبلی نیز مثبت می بود.«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و از ایران خواست درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده در یک سایت اعلام نشده در تهران به «شفاف سازی» بپردازد.
 ساز ناکوک جدید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه