«اتو گاز» ناجی محیط زیست

گروه انرژی- با توجه به ارزش حرارتی بیش­تر LPG نسبت به گازوییل، با مصرف LPG در اتوبوس‌­ها مقدار گازوییل آزاد شده از نظر معادل سازی وزنی بیش­تر از LPG مصرف شده خواهد بود و این گازوییل را می‌­توان با اختلاف قیمت 150 دلار بیش­تر از LPG صادر کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، در بسیاری از کشورهای دنیا از گاز مایع به عنوان سوخت اتومبیل استفاده می‌شود. این سوخت از ترکیب دو هیدروکربن پروپان و بوتان با نسبت­‌های مختلف (بسته به مکان و زمان استفاده) تشکیل شده است. به عنوان مثال در آمریکا بیش از 90 درصد ترکیب این سوخت پروپان بوده و به همین دلیل آن را با نام ترکیب اصلی یعنی «پروپان» می‌­شناسند؛ اما در کشورهایی مثل ترکیه، گازمایع مخلوطی از پروپان و بوتان است و «اتوگاز» نامیده می‌شود.
در کشورهای پیشرفته از جمله کره‌جنوبی، ترکیه، ایتالیا، روسیه، لهستان یکی از کاربردهای LPG استفاده از آن در خودروها به عنوان سوخت جایگزین بنزین و دیزل است که به آن اتوگاز گفته می‌شود. در این کشورها نوع وسیله نقلیه‌­ای که از گازمایع به عنوان سوخت استفاده می­‌کنند متفاوت است. به عنوان مثال در برخی کشورها از LPG بیش­تر در خودروهای سبک یا همان خودروهای بنزینی استفاده می‌شود و بعضی کشورها مانند اسپانیا و آمریکا بیش­تر این سوخت را در خودروهای سنگین و به عنوان جایگزین دیزل به کار می­‌برند. دلایل و رویکردهای دولت­‌ها و رانندگان برای استفاده از سوخت گازمایع در خودروهای سنگین قابل توجه است. از جمله این دلایل بحث­‌های زیست محیطی، اقتصادی و ... است.
دلیل استفاده از اتوگاز به جای دیزل در بسیاری از کشورها بحث آلایندگی کم­تر آن نسبت به دیزل است. به عنوان مثال در انگلیس دولت انگلستان در ژوئیه سال 2017 یک برنامه بهبود کیفیت هوا منتشر کرد که عمدتاً با هدف کاهش انتشار NOx در مناطق شهری انجام شود. براساس این طرح، «صندوق هوای پاک» برای تأمین بودجه استفاده اتوبوس­‌ها از سوخت اتوگاز تأسیس شده و در مجموع 220 میلیون پوند (290 میلیون دلار) بودجه از سال 2018 تا 2021 برای این منظور اختصاص می‌یابد.
در اکثر کشورهای پیشرفته جهان سوخت گازمایع به عنوان سوخت پاک در خودروها استفاده می شود و به نام اتوگاز معروف است؛ اتوگاز عموما به صورت خیلی ایمن، شکیل و محترمانه در جایگاه هایی مشابه پمپ بنزین ها در این کشورها توزیع می شود و همین امر سبب می شود هیچ خودرویی گازمایع را از داخل کپسول های گرمایش روستایی به داخل خودرو تخلیه نکند.
حتی در کشورهایی مثل روسیه که صاحب ذخایر عظیم گاز طبیعی هستند و از سوخت CNG در خودروها استفاده می کنند، در کنار آن LPG نیز به عنوان یکی از سوخت های ایمن، به صرفه و با ارزش حرارتی بالا شناخته می‌شود که می تواند تنوع سبد سوخت را بالاتر ببرد و جایگزین بنزین شود.
به رسمیت نشناختن اتوگاز در ایران، موجب شده است که کپسول‌های این ماده در ایران نایاب و کمیاب شود؛ این در حالی است که تعداد 1.5 میلیون خودرو در کشور از گازمایع به عنوان سوخت جایگزین استفاده می­‌کنند و اگرچه صاحبان این خودروها به صورت غیر رسمی و شاید حتی غیر قانونی به دوگانه سوز کردن خودروی خود مبادرت ورزیده اند اما به هر حال اکنون دیگر نمی توان آنها را نادیده گرفت و باید به آن­ها نیز توجه ویژه­‌ای شود.
استفاده از CNG در اتوبوس‌­ها برای کاهش آلودگی هوای تهران راهکار بسیار مناسبی است و نیاز به توسعه بیش­تر دارد اما به دلیل وجود برخی محدودیت­‌ها از قبیل قدرت کمتر موتور خودروها می‌­توان اتوبوس‌­های شهری و بخش خصوصی  LPGسوز را همزمان با توسعه CNGسوزها در کلان­شهرها گسترش داد.
بر خلاف سایر کشورهای مطرح در استفاده از اتوگاز که با ارائه وام و تسهیلات تشویق به استفاده از این سوخت می­کنند، کشور لهستان تنها از طریق کاهش و کنترل قیمت اتوگاز صاحبان خودروها را به استفاده از این سوخت تشویق می­کند. در حالت کلی یک خودرو پایه LPG سوز با طی مسافت 21 هزار کیلومتر، از نظر اقتصادی از خودرو بنزینی به صرفه ­تر بوده و بازگشت سرمایه پس از طی این مسافت صورت می­گیرد درحالی که برای خودرو تبدیلی این مسافت 17 هزار کیلومتر است. 
«اتو گاز» ناجی محیط زیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه