بررسی «اقتصادسرآمد» از اما و اگرهای از رونق خرید آنلاین به جای حضوری

الگوی خرید نیازمند تغییر

گروه صنعت و تجارت- حسین مدرس خیابانی به  خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه امسال تصمیم‌گیری در حوزه تنظیم بازار، به صورت متمرکز صورت گرفته و نقش اصلی با اصناف و واحدهای صنفی- تولیدی است، ممکن است بخش دیگر بازار به لحاظ ارایه خدمات و فروش کالاهایی خارج از حوزه کالاهای اساسی، دچار آسیب شده باشند که بر این اساس، مهمترین کار برای رونق دادن به بخش آسیب‌پذیر این روزهای کسب و کارها، تغییر الگوی خرید مردم است.
به گزارش اقتصادسرآمد، مدرس خیابانی تصریح کرد: این تغییر الگوی خرید نیز با تقویت خرید اینترنتی و استفاده از فروشگاه‌های مجازی و تحویل کالا درب منزل امکان‌پذیر است و اگر الگوی خرید مردم با این تغییرات، متناسب با شرایط فعلی کشور شود؛ به طور قطع رکود کنونی که در برخی صنوف وجود دارد، از بین می‌رود؛ ضمن اینکه هم مردم مایحتاج خود را تامین می‌کنند و هم اصناف رکود روزهای گذشته را جبران خواهند کرد.
وی تاکید کرد:در این میان، پیشنهاد کاهش هزینه اینترنت به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارایه داده شده تا بتوان مردم را تشویق به خرید اینترنتی کرد؛ چراکه این امر، هم در کاهش ترافیک و هم تقلیل آلودگی هوا موثر است؛ ضمن اینکه توصیه‌های پزشکی برای کاهش تردد در شرایط کنونی نیز محقق خواهد شد.
با توجه به رشد چشمگیر و روز افزون تکنولوژی وسایل ارتباط جمعی همانند : تلفن ، فکس، پست الکترونیک و اینترنت ، اقبال عمومی برای استفاده از سرویس های نوین که بر بستر اینترنت قابلیت اجرا دارند افزایش یافته و از اینرو صنعت پست می بایست وارد مرحله نوینی از چرخه حیات خود گردد و خدمات جدیدی را در حوزه فعالیتهای خود و نیز نیاز بازار عصر جدید تعریف و ارائه نماید.
از طرفی با توجه به افزایش چشمگیر کاربران اینترنت و بازار بالقوه موجود ضرورت حضور شرکت پست به عنوان شبکه گسترده توزیع بیش از پیش نمایان میگردد.در همین راستا سرویس خرید و فروش اینترنتی شركت پست در سال82 به صورت محدود آغاز و سپس با افزایش تقاضا از سوی فروشندگان، خریداران و شرکتهای فعال در حوزه تجارت الکترونیک به تدریج سایر واحدهای پست تجهیز و امکان ارائه سرویس به مشتریان فراهم گردید.سرويس خريد و فروش اينترنتي شركت پست به فروشندگان امكان ميدهد كه محصولات و كالاهاي خودر را در يك فضاي مجازي و به كليه خريداران عرضه نمايد. از مزاياي اين سرويس كاهش هزينه هاي مربوطه و سهولت دسترسي به بازرهاي متعدد را ميتوان برشمرد .
این روزها به دلیل شیوع کرونا در کشور و ترس مردم از ورود به بازار برای خرید های حضوری به نظر می رسد بازار خرید های آنلاین سکه باشد از این جهت وزارت صمت نیز در این شرایط با وزارت ارتباطات ردصدد توسعه به این گونه خرید ها هستند به گفته قائم مقام وزیر صمت باید الگوی خرید مردم تغییر کند البته این تغییر نباید منحصر به دوره و شرایط خاصی باشد. اگرچه زمان زیادی نیست که فروشگاه‌های آنلاین در سراسر دنیا پا به عرصه وجود نهاده‌اند، در همین زمان کم توانسته‌اند اعتماد مردم را به خود جلب کنند. در کشور ما این فروشگاه‌ها هنوز جای خود را در میان مردم پیدا نکرده‌اند و از طرف دیگر نیز امکان استفاده از فروشگاه‌های آنلاین خارجی و معتبر وجود ندارد. چند سالی است که فروش اینترنتی در کشور ما رواج یافته و فروشگاه‌های ریز و درشتی هم در این زمینه فعالیت دارند. دامنه فعالیت این فروشگاه‌ها در سراسر کشور گسترده شده و اختصاص به شهرهای بزرگ هم ندارد؛ بلکه در روستاها هم کم‌کم مردم با این شیوه از خرید آشنا شده‌اند و حتی به دلیل تنوع کم‌تر کالا در شهرهای کوچک، به نظر می‌رسد فروشگاه‌های اینترنتی تاثیر زیادی بر کاهش میزان فروش فروشگاه‌های بومی شهرها داشته‌اند. این تاثیر به دلایلی روی فروش برخی از اقلام، از جمله کالاهای دیجیتال بیشتر بوده است؛ کاملا مشابه اثرات همه‌گیر شدن فروشگاه‌های زنجیره‌ای رنگارنگی که زمانی به تهران و چند شهر بزرگ اختصاص داشت. فروشگاه، اینترنتی باشد یا حضوری، بر اساس رابطه بین فروشنده و خریدار شکل گرفته و به فعالیت خود ادامه می‌دهد اما نوع رابطه در این دو نحوه فروش تفاوت‌هایی دارد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا از دیدگاه یک خریدار، مقایسه‌ای داشته باشیم بین خرید اینترنتی و خرید حضوری! خرید یک کالا معمولا دو دلیل دارد: احساس نیاز و خرید تفریحی! یعنی یا به چیزی نیاز دارید و آن را می‌خرید، یا این که از چیزی خوشتان می‌آید و بدون این‌ که واقعا نیاز داشته باشید، اقدام به خرید می‌کنید. در این مورد تفاوت خاصی بین خرید اینترنتی و خرید حضوری وجود ندارد اما اگر کالای مورد نظر خود را انتخاب کرده باشید، خرید اینترنتی انتخاب‌های بیشتری از نظر تنوع برند، مدل و رنگ پیش رویتان قرار می‌دهد؛ بدون این که مجبور به صرف زمان و هزینه و البته نیروی بدنی برای گشت و گذار و جستجو در فروشگاه‌های شهر شوید. همچنین امکان مقایسه کالاهای مختلف، دانستن نظر خریداران قبلی و دریافت اطلاعات کافی از طریق مشاوران برخی از فروشگاه‌ها وجود دارد؛ بدون آنکه مجبور به خرید باشید.
 الگوی خرید نیازمند تغییر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه