تاریخ انتشار:1398/1/19
همتی: بازار متشکل ارزی به زودی آغاز به کار می کند

همتی: بازار متشکل ارزی به زودی آغاز به کار می کند

 رییس کل بانک مرکزی از تعیین هیات مدیره بازار متشکل ارزی خبر داد و اعلام کرد که این بازار به زودی و تا پایان فروردین ماه فعال می شود.

 

به گزارش اقتصاد سرآمد به نقل از ایرنا، «عبدالناصر همتی» روز در دیدار نوروزی با اهالی رسانه با برشمردن برنامه های بانک مرکزی برای سال «رونق تولید» اظهار داشت: در شرایط کنونی باید برای تعدیل نرخ های بانکی تلاش کنیم و از این رو یکی از برنامه های بانک مرکزی جلوگیری از اضافه برداشت بانک ها از منابع این بانک است.
رئیس شورای پول و اعتبار اظهار داشت: از این رو اجرای «عملیات بازار باز پولی» امسال در دستور کار قرار دارد که با اجرای آن نرخ سود را در کانالی تعیین می کنیم و اجازه می دهیم بانک‌ها در آن کانال نرخ سود را تنظیم کنند.
همتی تاکید کرد: امسال مقررات جدیدی برای اضافه برداشت بانک‌ها خواهیم گذاشت که انشاالله این اقدام در نخستین دستور شورای پول و اعتبار قرار دارد.

** توانستیم جلوی به هم ریختن اقتصاد را بگیریم
رئیس کل بانک مرکزی گفت: سال 1397، سالی بسیار سخت و استثنایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود؛ دشمن جنگ روانی به راه انداخته بود، اما توانستیم جلوی به هم ریختن اقتصاد را بگیریم. 
همتی اظهار داشت: می ‌دانم که فشارهای معیشتی به مردم و به خصوص طبقات پایین و متوسط به دلیل افزایش نرخ ارز، تورم و رانت‌خواری‌هایی که برخی در توزیع کالاهای اساسی انجام دادند، وارد شد اما باید بدانیم که دشمنان برنامه ریزی های بیشتری داشتند و همین که از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کردیم موفقیت بزرگی بود.
این مقام مسئول گفت: در هفته های نخستی که وارد بانک مرکزی شدم، کارها سخت بود، صرافی ها تعطیل بود که باید آنها را راه اندازی کرده و همچنین ذخایر را کنترل می کردیم.
رئیس بانک مرکزی درباره اینکه چرا درباره نرخ ارز اظهار نظر نمی کند، اظهار داشت: تا به حال قیمتی برای نرخ ارز اعلام نکرده‌ام اما عده‌ای گفتند که همتی گفته نرخ ارز ۱۱ هزار تومان می‌شود، البته امیدوارم که به این عدد برسد و پایین‌تر از آن هم بیاید اما راجع به نرخ صحبت نمی‌کنم و در آینده نیز صحبت نخواهم کرد.
وی ضمن ابراز امیداوری از اینکه شرایط در آینده بهتر خواهد شد، اظهار داشت: اینکه از درباره برخی اقدامات اطلاع رسانی نمی کنیم به این خاطر است که دشمن از این اطلاعات سوء استفاده می کند.
همتی تاکید کرد: شک نکنید که دشمنان برای به هم زدن بازار پول و ارز برنامه دارند. دشمنان نرخ هایی را می گفتند که حتی برخی مسوولان هم باور کرده بودند.
وی یادآور شد: در این مدت برخی نیز تحلیل هایی مانند اینکه ایران نیز مانند ونزوئلا می شود، ارایه می کردند اما باید به صراحت بگویم که این موضوعات و تحلیل ها صحت ندارد و توانسته ایم جلوی فشارهای دشمن را بگیریم.
همتی با تاکید بر اینکه برای مدیریت بازار ارز باید سایر بخش های اقتصادی و بویژه بخش تجاری باید با بانک مرکزی هماهنگ باشند، ادامه داد: برخی معتقدند ارز باید در خدمت اقتصاد باشد ولی من معتقدم وقتی هدف دشمن به هم زدن بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی باشد باید همه به کمک بانک مرکزی بیایند.
وی گفت: دشمنان دنبال آن بودند که در چهلمین سال پیروزی انقلاب، کارشان را به نتیجه برسانند و حتی اعلام هم کردند اما برنامه هایشان نتیجه بخش نبود.
همتی افزود: گزارش های محرمانه از کشورهای همسایه می رسد که دشمنان برای به هم زدن بازار ارز برنامه ریزی دارند و مطلعم که از همین ابتدای سال چند برنامه را در دستور کار قرار داده اند.
این مقام مسئول با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا روسای بانک مرکزی مرتب در رسانه ها مصاحبه نمی کنند، گفت: البته بانک های مرکزی همچون ما درگیر موضوعات مختلفی چون ارز و نقدشوندگی دارایی بانک ها و مباحثی از این دست نیستند.
وی به مردم اطمینان داد که دشمنان نمی توانند در رسیدن به اهدافشان موفق شوند.
وی اظهار داشت: نباید درگیر فضاسازی سایت ها و دلال ها بشویم؛ همین دیروز در کانال ها نرخ 13 هزار 600 تومان اعلام می کردند اما هیچ کس خریدار نبود اما در صرافی های بانک ها خرید ارز با نرخ 13 هزار و 100 تومان 10 برابر بیشتر از فروش آن بود.
همتی با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای ادغام بانک های نظامی، بر اطلاع رسانی دقیق درباره آن به آحاد جامعه تاکید کرد.

** برای بانک های ناتراز برنامه داریم
رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک های ناتراز زیاد داریم که برایشان برنامه داریم اما سعی می شود به تدریج اجرایی شود که مشکلی پیش نیاید.
همتی با تاکید بر اینکه نقدینگی در ایران ناشی از سود سپرده ها و تسهیلات است، گفت: این نقدینگی ها همگی الکترونیکی و حسابداری است و این نقدینگی در بازار نیست.
وی با اعلام اینکه «نقدینگی سرگردان در کشور وجود ندارد٬» اظهار داشت: وقتی سالی ۱۸ تا ۲۰ درصد سود به سپرده ها می دهیم حدود ۲۰ درصد نقدینگی زیاد می‌شود در نتیجه عمده نقدینگی ما ناشی از سود سپرده‌ها است.
وی با بیان اینکه نقدینگی در قالب سپرده ها و دارایی ها در بانک ها قفل شده است، گفت: برای آزادسازی نقدینگی باید دارایی بانک ها فروخته و شرکت داری آنها کم شود.
همتی گفت: نقدینگی به طور طبیعی جایی می رود که بازدهی خوبی داشته باشد.

برچسب ها :

اخبار روز
ضمیمه