تاریخ انتشار:1401/5/10
کاهش قطع برق خارج از برنامه و رضایت نسبی واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور

کاهش قطع برق خارج از برنامه و رضایت نسبی واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور

اقتصاد سرامد - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از کاهش قطع برق خارج از برنامه و رضایت نسبی واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور خبر داد.

به گزارش اقتصاد سرامد ، علی رسولیان روز یکشنبه در گفت‌وگو با "شاتا" با اشاره به این‌که از ابتدای تابستان امسال تا کنون قطع برق صنایع به‌صورت برنامه‌ریزی شده و با اطلاع قبلی صورت گرفته است، اظهار داشت: قطع برق خارج از برنامه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به شدت کاهش یافته که این موضوع رضایت نسبی را ایجاد کرده تا واحدهای صنعتی کوچک و متوسط به‌راحتی بتوانند به برنامه‌ریزی‌های تولیدی خود بپردازند.

وی افزود: امسال حتی در برخی از روزها هیچ قطعی برق خارج از برنامه‌ای در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نداشته‌ایم و در برخی روزها نیز کل قطعی برق خارج از برنامه در حد فقط یک ساعت بوده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: قطع برنامه‌ریزی شده و با اطلاع قبلی برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، نتیجه همکاری و هماهنگی مناسب بین بخشی در وزارتخانه‌های "صنعت، معدن و تجارت" و "نیرو" بوده است، که با پیگیری‌های این سازمان و تعامل بسیار خوب شرکت توانیر اتفاق افتاد و از بروز اختلال در کسب و کار تولیدی صنایع جلوگیری نمود.

رسولیان با بیان این‌که به دلیل عدم سرمایه گذاری‌های مناسب و کافی در حوزه تأمین برق، چند سالی است که در فصل تابستان با کمبودهایی مواجه هستیم، ادامه داد: سال گذشته هم به همین دلیل شاهد قطع برق صنایع به‌صورت برنامه‌ریزی نشده بودیم که این موضوع اثرات منفی برای صنایع داشته است، اما خوشبختانه امسال با برنامه‌ریزی‌های لازم، فعالان اقتصادی می‌توانند برنامه‌ریزی مؤثری برای فعالیت پایدار خود داشته باشند و رضایت نسبی آن‌ها به‌وجود آمده است.

وی در ادامه با یادآوری تأکید وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص بهره وری مصرف برق در کشور گفت: با تأکیدات انجام شده و با استفاده از مشاوران خبره به دنبال افزایش بهره وری و کاهش مصرف برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط هستیم و در این حوزه برنامه‌ریزی‌های اصولی و کارشناسی با استفاده از آخرین راهکارهای علمی و دیدگاه‌های بخش خصوصی درحال انجام است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به تأمین زیرساخت‌های لازم، از جمله برق پایدار واحدهای صنعتی نیز اشاره و بیان کرد: علاوه بر تأمین برق فازهای عملیاتی شهرک‌ها و نواحی صنعتی که با همکاری شرکت‌های استانی وزارت نیرو انجام می‌شود، برنامه‌ریزی و مشوق‌هایی برای توسعه نیروگاه‌های خود تأمین و مقیاس کوچک درنظر گرفته شده، به‌طوری که تا کنون حدود ۵۰۰ مگاوات برق صنایع از این طریق وارد مدار شده و صنایع بزرگ نیز حدود ۳۰۰ مگاوات برق تولید کرده‌اند.

رسولیان درخصوص تمهیدات لازم برای ترغیب واحدهای تولیدی به ایجاد نیروگاه‌های برق خود تأمین اظهار داشت: اگر واحد صنعتی به دنبال ساخت و راه اندازی نیروگاه خود تأمین باشد، شرایط لازم از جمله زمین، گاز و دیگر الزامات مورد نیاز را فراهم می‌کنیم. همچنین وزارت نیرو متعهد شده است که اگر واحدی برق مازاد داشته باشد، این برق مازاد را خریداری نماید.

وی راه اندازی شهرک‌های صنعتی انرژی خورشیدی را راهکار دیگری درخصوص تأمین برق پایدار صنایع عنوان کرد و افزود: مجوزهای ساخت این نوع شهرک‌های صنعتی در برخی استان‌ها اخذ شده و اکنون درحال ورود به فرآیند ساخت هستند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: همچنین برخی نیروگاه‌های وزارت نیرو نیز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور آماده افتتاح و بهره ‌برداری هستند.

رسولیان با بیان این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در تولید برق با وزارت نیرو مشارکت کرده است، ادامه داد: در این راستا برای ایجاد ۱۴ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید به‌صورت مشارکتی تفاهم شده که در دستور کار و پیگیری جدی است و به نتایج خوبی نیز رسیده است.

برچسب ها : اقتصاد سرامد اخبار اقتصادی وزارت صمت

اخبار روز
ضمیمه