تاریخ انتشار:1401/12/6
ساماندهی کامیون‌ها و تریلرها در پایانه مرزی آستارا با راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی تردد/رایزنی ایران با آذربایجان برای تعریض و استحکام پل مرزی آستارا

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

ساماندهی کامیون‌ها و تریلرها در پایانه مرزی آستارا با راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی تردد/رایزنی ایران با آذربایجان برای تعریض و استحکام پل مرزی آستارا

اقتصادسرآمد - وزیر راه و شهرسازی از تکمیل و بهره‌برداری پل جدید پایانه مرزی آستارا با حدود ۸ برابر ظرفیت فعلی خبر داد و گفت: به بخش مهندسی تاکید کرده‌ایم تا طرح خود را هم برای تعریض پل کنونی پایانه مرزی آستارا بدهد تا هم استحکام پل را بالاتر ببرد و هم میزان و ظرفیت جابه جایی کامیون‌ها از پل بیشتر شود.


به گزارش اقتصادسرآمد، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ۴ اسفند در خصوص راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی کامیون‌ها در پایانه مرزی آستارا در شبکه یک اخبار نیمروزی سیما توضیحاتی ارایه کرد و گفت: پایانه مرزی آستارا یکی از پایانه‌های اصلی ایران در همسایگی با کشور آذربایجان است که تردد روزانه بیش از یکهزار و ۲۰۰ تریلر بار از این پایانه انجام می شود که در برخی از فصل‌ها بیشتر و در برخی از فصل‌ها این رقم کمتر است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ترافیک های طولانی و ماندن تریلیرها پشت مرز از جمله مشکلاتی بود که اهالی این شهر با آن مواجه بودند و برای رانندگان نیز سبب تاخیر در ارسال کالاها بود. بنابراین تیمی را مامور کردیم که با فعالیت یک ماه و نیم بررسی های لازم را انجام دادند.

بذرپاش  افزود: در حال حاضر مشکل اصلی در تردد از روی پل مرزی آستارا، گلوگاهی است که در پل مرزی قرار دارد. پل مرزی به لحاظ استحکام توان تردد بیشتر از ۲۵۰ تریلی ورودی و خروجی در روز را ندارد و از کشور همسایه آذربایجان نیز خواستیم که در ارسال کامیون‌ها این موضوع را موردتوجه قرار دهد. تلاش‌های دیپلماتیک در حال انجام است و سفیر ایران در آذربایجان تلاش می کند تا تقاضا از کشور آذربایجان را بتوانیم مدیریت کنیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم با یادآوری اینکه بعضا در پشت پل مرزی آستارا ترافیک سنگین ایجاد و تردد با معطلی همراه بود، گفت: با آغاز به کار سامانه نوبت‌دهی اینترنتی، کامیون‌ها خود در سامانه نوبت می‌گیرند و وقتی می‌خواهند به سمت پایانه حرکت کنند، زمان را مدیریت می‌کنند که چه زمانی برسند تا حداقل توقف را داشته باشند و بتوانند با زمان کمتری از این گذرگاه عبور کنند. این کار کوتاه مدتی است که در حال انجام آن هستیم و تمام تلاش ما این است که تقاضاها را مدیریت کنیم.

بذرپاش ادامه داد: کار دیگری که با رایزنی با کشور آذربایجان در حال انجام آن هستیم ایجاد استحکام و تعریض پل فعلی پایانه مرزی آستار است که ۸۰ سال قدمت دارد.تاکید کرده‌ایم تا بخش مربوطه طرح خود را هم برای تعریض پل پایانه مرزی آستارا بدهد و هم استحکام پل را بالاتر ببرد تا میزان و ظرفیت جابه جایی کامیون‌ها از پل بیشتر شود.

ساخت پل جدید پایانه مرزی آستارا با ظرفیت چند برابری پل فعلی

وی از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی را در پایانه مرزی آستارا، ساخت پایانه و پل جدید در ۵ کیلومتری پل کنونی عنوان کرد و افزود: پل جدید به اتمام رسیده و زمین های اطراف و باراندازها تملک شده و کارهای آن نیز در حال انجام است. در برنامه است تا حتی به شکل موقت پلی که در مراحل تکمیل است در چندماه آینده به مدار بیاید و بخش زیادی از ظرفیت تردد در پل فعلی به پل جدید منتقل و مشکل به شکل اساسی تردد برطرف شود. پل جدید چند برابری ظرفیت تردد پل فعلی را خواهد داشت.

سامانه نوبت‌دهی تردد کامیون‌ها و تریلی‌ها به سامانه گمرک متصل شد

بذرپاش گفت: یکی از مشکلاتی که در گذشته وجود داشت این بود که سامانه گمرک که باید عملیات گمرکی لازم را برای عبور کامیون‌ها و تریلی‌ها انجام می‌داد به سامانه نوبت دهی راهداری متصل نبود. این سامانه که شروع به کار کرده است کاملا با سامانه گمرک اتصال دارد و هماهنگی کامل برقرار است.

وی تصریح کرد: سامانه نوبت‌دهی قابلیت فراگیری در سایر پایانه ها را دارد ولی در پایانه‌های دیگر هم اکنون مشکل تجمع کامیون‌ها و تریلی را در پشت مرزها نداریم. اما در برنامه است تا سامانه  نوبت دهی کامیون‌ها و تریلی ها در سایر سامانه ها راه‌اندازی شود تا سامانه هایی که در برخی فصول سال مشکل تجمع و تردد را دارند مشکلاتشان حل شود.
 

برچسب ها : سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي وزارت راه و شهرسازی پل مرزی آستارا

اخبار روز
ضمیمه