تاریخ انتشار:1399/10/14
یادداشتی بر وضعیت آلودگی هوا
برای حل مشکلات تا ابد فرصت نداریم
اقتصادسرآمد - کنترل آلودگی هوا به چالش مدیریتی نیمه دوم سال بدل شده است، به فصل سرما که می رسیم پدیده ی وارونگی عیان می کند که بازهم معضل همچون گذشته به قوت خود باقی است.در حالی که سال هاست این مسئله ریشه یابی شده و علل ظهورو بروز آن عیان است.
محسن پیرهادی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در اقتصادسرآمد نوشت:
برغم روشن بودن صورت مسئله اما گاه عمل که می رسد با سهل انگاری های صورت گرفته هر بار گره ای تازه بر آن زده می شود و موضوع چنان جلوه می کند که گویی فاکتور جدیدی عامل شکلگیریش شده و روایت داستان تغییر می کند.جدیدترین روایت از چرایی آلودگی هوای کلان شهرها،سوخت مازوت در نیروگاهها و پالایشگاه هاست،روایتی که با کمی پرس و جو نادرستی آن ثابت یا دست کم بار اصلی اتهام از گردنش ساقط می شود.از چرایی طرح این فاکتور در تابع عوامل دخیل در آن که بگذریم ، به این مهم می رسیم که قرار بود 5 سال پیش و در پی ابلاغ سیاستهای کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط مقام معظم رهبری مسئله حل وفصل شود، اما مسئله نه تنها حل نشد که تنها ثمره اش تصویب قانون هوای پاک در سال 96شد و خروجی آن نشست های بی نتیجه ای که حتی از تفاهم بر سر معرفی عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها عاجز مانده است .
بنا بر پژوهش های علمی صورت گرفته و به واسطه تجربه ام در عرصه مدیریت شهری،گواهی می دهم که آشکارترین عامل در بروز آلودگی هوا فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی وعدم جایگزینی سوخت خودروهای دیزلی است.
امری که در الگوی مدیریتی کلانشهرهای جهان ثابت شده است وآنها توانسته اند با ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی،افزایش حمل و نقل ریلی،گاز سوز کردن خوردوهای درون شهری و موتور سیکلت ها،استفاده از خودروهای هیبریدی ،جایگزین سوخت شهری با سوخت های پاک و... از پس این معضل شهری برآیند یا حداقل تحت کنترل قرارش دهند.
در این میان اما ما برغم شناسایی ریشه معضل از دریچه پژوهش های کارشناسانه داخلی وآگاهی به موفقیت الگوهای جهانی ترجیح داده ایم معضل را همچنان مسئله بحرانی نیمه دوم سال نگه داریم ،چرا که برغم شعارها ووعده های انتخاباتی هرگز این مهم در اولویت کاری قرار نگرفته است، در عوض سطح ورود به مسئله را به اقدامات اورژانسی در بزنگاه های حساس تقلیل داده ایم،چنانکه هر زمان نفس شهروندان به شماره افتاده است با اقدامات اورژانسی چون تعطیلی شهرهای آلوده ،رافع مسئولیت از خود شده ایم .
دریغ از اینکه پرداختن به معضل آلودگی هوا به عنوان یک مسئله ملی نیازمند عزم جدی است و اهتمام مدیریتی ویژه ای در همه ابعاد می طلبد.اهتمامی که در 5 سال اخیر در نشست های مجریان قانون هوای پاک نه تنها هویدا نشده است که برعکس به محل جدل نمایندگان 20 نهاد مسئول در آن بدل شده آنچنان که هنوز که هنوز است مانع اتفاق نظر بر سر معرفی عامل اصلی است.
در بحث آلودگی هوا دولت ،شهرداری و مجلس و دیگر نهادهای مستقیم وغیرمستقیم امر دخیل و تاثیرگذارند،تنها رویکردی که می تواند بن بست پیش آمده را بشکند،نشستن دغدغه مند نمایندگان آنها بر سر یک میز و رسیدن به ضرورت حل مسئله است. تا پرونده این موضوع را به عنوان مسئله ی ملی یکبار برای همیشه ببندد.
پیچیده کردن معضلات و ساختن کلاف های سردرگم ازآنها آفتی است که در حوزه های مدیریتی نا خواسته به آن دچار شده ایم ،آن هم درحالی که مردم از ما به عنوان مسئول توقع گشایش در امور و حل معضلات را دارند ،باور کنیم مردم از جدلها و تنازعات مدیریتی خسته شده اندوافزون شدن مشکلات و مسائل بر دوش آنها سنگینی می کند، در جایگاه رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی وظیفه خود میدانم با ورود جدی به این مهم ،حل معضل را با تمام توان پیگیری کنم.
پیشنهاد می کنم مسئولان دخیل در امربه میزبانی فراکسیون مدیریت شهری بر سر میزمشترک بنشینند و مسئولانه و مجدانه حل مسئله را تکلیف شرعی و ملی خود بدانند، ما برای حل موضوعات تا ابد فرصت نداریم، اولویت کار باید مطالبات ملی باشد، چشم و نگاه مردم به اقدامات وتعهد ما در خدمت به کشور و خدمت رسانی به آن هاست.
برغم روشن بودن صورت مسئله اما گاه عمل که می رسد با سهل انگاری های صورت گرفته هر بار گره ای تازه بر آن زده می شود و موضوع چنان جلوه می کند که گویی فاکتور جدیدی عامل شکلگیریش شده و روایت داستان تغییر می کند.جدیدترین روایت از چرایی آلودگی هوای کلان شهرها،سوخت مازوت در نیروگاهها و پالایشگاه هاست،روایتی که با کمی پرس و جو نادرستی آن ثابت یا دست کم بار اصلی اتهام از گردنش ساقط می شود.از چرایی طرح این فاکتور در تابع عوامل دخیل در آن که بگذریم ، به این مهم می رسیم که قرار بود 5 سال پیش و در پی ابلاغ سیاستهای کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط مقام معظم رهبری مسئله حل وفصل شود، اما مسئله نه تنها حل نشد که تنها ثمره اش تصویب قانون هوای پاک در سال 96شد و خروجی آن نشست های بی نتیجه ای که حتی از تفاهم بر سر معرفی عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها عاجز مانده است .
بنا بر پژوهش های علمی صورت گرفته و به واسطه تجربه ام در عرصه مدیریت شهری،گواهی می دهم که آشکارترین عامل در بروز آلودگی هوا فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی وعدم جایگزینی سوخت خودروهای دیزلی است.
امری که در الگوی مدیریتی کلانشهرهای جهان ثابت شده است وآنها توانسته اند با ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی،افزایش حمل و نقل ریلی،گاز سوز کردن خوردوهای درون شهری و موتور سیکلت ها،استفاده از خودروهای هیبریدی ،جایگزین سوخت شهری با سوخت های پاک و... از پس این معضل شهری برآیند یا حداقل تحت کنترل قرارش دهند.
در این میان اما ما برغم شناسایی ریشه معضل از دریچه پژوهش های کارشناسانه داخلی وآگاهی به موفقیت الگوهای جهانی ترجیح داده ایم معضل را همچنان مسئله بحرانی نیمه دوم سال نگه داریم ،چرا که برغم شعارها ووعده های انتخاباتی هرگز این مهم در اولویت کاری قرار نگرفته است، در عوض سطح ورود به مسئله را به اقدامات اورژانسی در بزنگاه های حساس تقلیل داده ایم،چنانکه هر زمان نفس شهروندان به شماره افتاده است با اقدامات اورژانسی چون تعطیلی شهرهای آلوده ،رافع مسئولیت از خود شده ایم .
دریغ از اینکه پرداختن به معضل آلودگی هوا به عنوان یک مسئله ملی نیازمند عزم جدی است و اهتمام مدیریتی ویژه ای در همه ابعاد می طلبد.اهتمامی که در 5 سال اخیر در نشست های مجریان قانون هوای پاک نه تنها هویدا نشده است که برعکس به محل جدل نمایندگان 20 نهاد مسئول در آن بدل شده آنچنان که هنوز که هنوز است مانع اتفاق نظر بر سر معرفی عامل اصلی است.
در بحث آلودگی هوا دولت ،شهرداری و مجلس و دیگر نهادهای مستقیم وغیرمستقیم امر دخیل و تاثیرگذارند،تنها رویکردی که می تواند بن بست پیش آمده را بشکند،نشستن دغدغه مند نمایندگان آنها بر سر یک میز و رسیدن به ضرورت حل مسئله است. تا پرونده این موضوع را به عنوان مسئله ی ملی یکبار برای همیشه ببندد.
پیچیده کردن معضلات و ساختن کلاف های سردرگم ازآنها آفتی است که در حوزه های مدیریتی نا خواسته به آن دچار شده ایم ،آن هم درحالی که مردم از ما به عنوان مسئول توقع گشایش در امور و حل معضلات را دارند ،باور کنیم مردم از جدلها و تنازعات مدیریتی خسته شده اندوافزون شدن مشکلات و مسائل بر دوش آنها سنگینی می کند، در جایگاه رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی وظیفه خود میدانم با ورود جدی به این مهم ،حل معضل را با تمام توان پیگیری کنم.
پیشنهاد می کنم مسئولان دخیل در امربه میزبانی فراکسیون مدیریت شهری بر سر میزمشترک بنشینند و مسئولانه و مجدانه حل مسئله را تکلیف شرعی و ملی خود بدانند، ما برای حل موضوعات تا ابد فرصت نداریم، اولویت کار باید مطالبات ملی باشد، چشم و نگاه مردم به اقدامات وتعهد ما در خدمت به کشور و خدمت رسانی به آن هاست.
برچسب ها : پیرهادی مشکلات الودگی هوا عضو هیات رئیسه مجلس
اخبار روز
-
مدیرعامل جدید شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه منطقه آزاد قشم منصوب شد
-
پرندگان آبگون در گالری کاف نمایش داده می شود
-
کتاب " چه، زندگی و جاودانگی یک چریک " اثر مهدی بیرانوند روژمان رونمایی شد
-
گزارش رسمی از کتاب داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج در صدا و سیما
-
ارتقای زیبایی بصری منطقه یک؛ رنگ آمیزی کافوها و جداول تا المان های شهری
-
انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی خواستار لغو ابلاغیه عدم انتشار آگهیهای ثبتی در مطبوعات شد
-
برنامهها و راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی در دوره مدیریتی جدید
-
ماجرای خودرو های دپو شده در پارکینگ ایرانخودرو دیزل چه بود؟
-
حضور پر قدرت ایران خودرو دیزل در نمایشگاه های تهران و تبریز
-
دعوت مدیرعامل راهآهن از کارشناسان فنی ریلی اسپانیا برای راهاندازی قطارهای پُرسرعت
-
گشایش همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسنگار» در جزیره قشم
-
کتابخانه مجازی شهدای دولت و شهدای جزیره قشم رونمایی شد
-
رضایتمندی حداکثری فرماندهان و خدمه کشتیهای متردد به بندر امام(ره)
-
کتاب «داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج» اثر مهدی بیرانوند
-
انتصاب نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور
-
ایزوایکو نماد اقتصاد دریا محور است و باید نگاه ویژهای به آن شود
-
نقش بینظیر پیشکسوتان دفاع مقدس در شکلگیری فرهنگ مقاومت و ایستادگی
-
ادعای استخدام خارج از چارچوب نیروهای قراردادی کذب است
-
دوره های جامع آموزش ادمینی و طراحی سایت همراه با استخدام و معرفی به بازار کار رایگان
-
صدا و سیما باید اخبار را امانتدارانه به مخاطب منتقل کند تا اعتماد مخاطب را جلب کند