تاریخ انتشار:1401/2/6

۵۲ درصد کالاهای اساسی استان از مجتمع بندری انزلی تامین میشود
اقتصاد سرامد - مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: بندرانزلی در تامین کالاهای اساسی کشور و استان نقش پررنگی داشته و بیش از ۵۲ درصد کالاهای اساسی مورد نیاز استان گیلان را نیز از طریق این بندر تامین میشود.
به گزارش اقتصاد سرآمد، حمیدرضا آبایی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: مجتمع بندری انزلی با دارا بودن قدمتی دیرینه و منحصر به فرد یکی از مناطق فعال در بین کشورهای حاشیه دریای خزر و پرسابقهترین بندر حاشیه شمالی کشور است که علاوه بر داشتن جاذبههای گردشگری به دلیل واقع شدن در مسیر ارتباطی اروپا - آسیا و کریدورهای شمال - جنوب و غرب - شرق از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است.
وی افزود: سرمایهگذاریهای به عمل آمده در زمینه ایجاد زیرساخت های مناسب، وجود انبارهای چندمنظوره و ترمینال های متنوع و تامین و به کارگیری مدرن ترین تجهیزات تخلیه و بارگیری به عنوان اولین منطقه مجهز به سیستم ترافیک دریایی این بندر را از بنادر موجود در سطح کشور و منطقه متمایز کرده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: ظرفیت کنونی مجتمع بندری انزلی در بخش سیلوی غلات و مخازن روغن به ترتیب ۹۶ هزار و ۱۰ هزار تن بوده و تکمیل پروژههای سرمایهگذاری موجود و رو به اتمام بخش خصوصی این مقدار به ترتیب به ۱۹۱ هزار و ۱۶ هزار تن خواهد رسید.
آبایی با بیان اینکه بندرانزلی در تامین کالاهای اساسی کشور و استان نقش پررنگی داشته و بیش از ۵۲ درصد کالاهای اساسی مورد نیاز استان گیلان را نیز از طریق این بندر تامین میشود، تصریح کرد: با توجه به نیاز روزانه کشور و استان به مصرف کالاهای اساسی شاهد بودیم که پس از ورود کالاهای اساسی به بندر به صورت حمل یکسره اقدام گردید و از همین رو در سال گذشته میزان ۸۰۹ هزار تن کالای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، روغن و محصولات کشاورزی - دامی وارد مجتمع بندری انزلی شد که از این میزان ۳۷۵ هزار تن گندم بود.
وی تاکید کرد: در راستای بهره برداری بهینه و موثر از سامانه حمل و نقل برای تامین کالاهای اساسی از کشورهای مبدا، تفاهم نامه همکاری مشترک میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی با هدف تسهیل در واردات کالاهای اساسی به امضا رسید تا افق روشنی در تسریع و تسهیل واردات کالاهای اساسی شاهد باشیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، در مورد اهمیت این تفاهمنامه گفت: براساس تفاهم نامه مذکور، بر تامین کالاهای اساسی از کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا تاکید شده است و با توجه به زیرساختهای حمل و نقل دریایی به خصوص ظرفیت ها و امکانات بنادر ایرانی بر ضرورت تسریع در عملیات بندری کالاهای اساسی و پهلودهی خارج از نوبت کشتی های حامل این دسته کالاها تاکید و توافقاتی صورت پذیرفت؛ در این رابطه نیز ضمن لزوم هماهنگی سایر نهادها و ارگانهای دخیل در امر جابجایی کالا از بنادر بر استفاده از ظرفیت ریلی در کنار حمل و نقل کامیونی تاکید بیشتری صورت گرفت.
وی حمل و نقل چندوجهی و تکمیل زنجیره حمل و نقل در بنادر را بسیار مفید دانست و گفت: امیدواریم با ایجاد راه های دسترسی و پایانه ها و باراندازهای کالایی در کنار ایستگاه های ریلی شاهد استفاده بهتر از ظرفیت های استان گیلان در جذب بار تا زمان اتصال کامل ریل به بنادر استان در آینده نزدیک باشیم.
وی افزود: سرمایهگذاریهای به عمل آمده در زمینه ایجاد زیرساخت های مناسب، وجود انبارهای چندمنظوره و ترمینال های متنوع و تامین و به کارگیری مدرن ترین تجهیزات تخلیه و بارگیری به عنوان اولین منطقه مجهز به سیستم ترافیک دریایی این بندر را از بنادر موجود در سطح کشور و منطقه متمایز کرده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: ظرفیت کنونی مجتمع بندری انزلی در بخش سیلوی غلات و مخازن روغن به ترتیب ۹۶ هزار و ۱۰ هزار تن بوده و تکمیل پروژههای سرمایهگذاری موجود و رو به اتمام بخش خصوصی این مقدار به ترتیب به ۱۹۱ هزار و ۱۶ هزار تن خواهد رسید.
آبایی با بیان اینکه بندرانزلی در تامین کالاهای اساسی کشور و استان نقش پررنگی داشته و بیش از ۵۲ درصد کالاهای اساسی مورد نیاز استان گیلان را نیز از طریق این بندر تامین میشود، تصریح کرد: با توجه به نیاز روزانه کشور و استان به مصرف کالاهای اساسی شاهد بودیم که پس از ورود کالاهای اساسی به بندر به صورت حمل یکسره اقدام گردید و از همین رو در سال گذشته میزان ۸۰۹ هزار تن کالای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، روغن و محصولات کشاورزی - دامی وارد مجتمع بندری انزلی شد که از این میزان ۳۷۵ هزار تن گندم بود.
وی تاکید کرد: در راستای بهره برداری بهینه و موثر از سامانه حمل و نقل برای تامین کالاهای اساسی از کشورهای مبدا، تفاهم نامه همکاری مشترک میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی با هدف تسهیل در واردات کالاهای اساسی به امضا رسید تا افق روشنی در تسریع و تسهیل واردات کالاهای اساسی شاهد باشیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، در مورد اهمیت این تفاهمنامه گفت: براساس تفاهم نامه مذکور، بر تامین کالاهای اساسی از کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا تاکید شده است و با توجه به زیرساختهای حمل و نقل دریایی به خصوص ظرفیت ها و امکانات بنادر ایرانی بر ضرورت تسریع در عملیات بندری کالاهای اساسی و پهلودهی خارج از نوبت کشتی های حامل این دسته کالاها تاکید و توافقاتی صورت پذیرفت؛ در این رابطه نیز ضمن لزوم هماهنگی سایر نهادها و ارگانهای دخیل در امر جابجایی کالا از بنادر بر استفاده از ظرفیت ریلی در کنار حمل و نقل کامیونی تاکید بیشتری صورت گرفت.
وی حمل و نقل چندوجهی و تکمیل زنجیره حمل و نقل در بنادر را بسیار مفید دانست و گفت: امیدواریم با ایجاد راه های دسترسی و پایانه ها و باراندازهای کالایی در کنار ایستگاه های ریلی شاهد استفاده بهتر از ظرفیت های استان گیلان در جذب بار تا زمان اتصال کامل ریل به بنادر استان در آینده نزدیک باشیم.
برچسب ها : اقتصاد دریا محور بنادر گیلان
اخبار روز
-
طلای جهانی در آستانه ثبت افزایش هفتگی
-
سقوط آزاد قیمت دلار در راه است؟
-
راهاندازی قطارهای فوقالعاده در مسیرهای پُرتردد برای تاسوعا و عاشورا
-
اصلاح ۶۴ نقطه پرتصادف طی سه ماه نخست سال جاری در محورهای مواصلاتی کشور
-
فروش بلیت برای پروازهای ساعات شب جعلی و غیرمجاز است
-
اتمام عملیات بازسازی باند فرودگاه تبریز
-
نخستین پرواز خارجی پس از بازگشایی آسمان ایران در فرودگاه امام خمینی(ره) به زمین نشست
-
بهترین وضعیت خطوط ریلی اصفهان در ۴ سال اخیر
-
رهاسازی میلیونها بچهماهی در رودخانههای گیلان
-
طلای جهانی سر به زیر ماند
-
رشد حیرت انگیز آبزیپروری در جهان مبتنی بر غلبه گونههای غیر بومی همراه با ریسک پنهان
-
خطر بروز تصادف را در مسیرهای باریک افزایش داده
-
بیانیه انجمن مدیران روزنامه های غیر دولتی در تجلیل از وحدت ملی در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه
-
عزم جدی دولت برای تقویت بنیه پلیس و جبران خسارات وارده از جنگ تحمیلی
-
نرخ دلار در روزهای آینده کاهشی است؟
-
حملونقل جادهای محور جابجایی زائران اربعین شد
-
برقراری پروازهای هما از مشهد به مقاصد زاهدان، چابهار، دبی، استانبول و بمبئی
-
حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرانایر در سال ۶۷ نمونه بارز تروریسم دولتی است
-
تبدیل قزوین به هاب حملونقل منطقهای و ملی با سرمایهگذاری هدفمند در توسعه فرودگاه و تقویت خطوط
-
شهرداری تهران و استانداریها مسئول فرآیند احداث و مقاومسازی واحدهای مسکونی و تجاری آسیبدیده شدند