تاریخ انتشار:1401/2/11

ضرورت بازمعماری نظام ملی حکمرانی حوزه دریایی
اقتصاد سرامد - عضو هیات عامل و معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح علل اصلی ضعف در مدیریت کلان حوزه دریایی کشور بر اساس سند تحول دولت سیزدهم، گفت: راهبرد اصلی در این خصوص، بازمعماری نظام ملی حکمرانی حوزه دریایی است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، حسن بیک محمدلو در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص مدیریت کلان حوزه دریایی کشور بر اساس سند تحول دولت سیزدهم، اظهار داشت: در این سند، ضعف در مدیریت کلان حوزه دریایی کشور به عنوان یک چالش مطرح شده و علل اصلی آن فقدان سیاستگذار و هماهنگ کننده فرابخش دریایی و تداخل وظایف تنظیم گری و تصدی گرایانه در برخی دستگاه ها است.
وی ادامه داد: راهبرد مدنظر در رابطه با این چالش، بازمعماری نظام ملی حکمرانی حوزه دریایی است و اقدامات مهمی در این راستا باید در دستورکار قرار گیرد.
معاون برنامه ریزی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه اولین اقدام مدنظر، تشکیل شورای عالی دریایی کشور به ریاست رئیس جمهور است، تصریح کرد: انتقال وظایف و اختیارات سیاستگذاری و تنظیم گری فرابخش سایر شوراهای بخشی دریایی نظیر شورای عالی صنایع دریایی و شورای عالی اقیانوس شناسی به این شورا و استقرار دبیرخانه این شورا در یکی از سازمانهای مربوطه که با توجه به سطح مداخلات سازمان بنادر و دریانوردی میتواند با همکاری دیگر سازمانها از جمله سازمان برنامه و بودجه با پیشنهاد تصویب قوانین لازم، این مهم را رقم بزند.
بیک محمدلو افزود: تفکیک وظایف تصدی گری از تنظیم گری بخش بندری با تغییر مأموریت سازمان بنادر و دریانوردی به سازمان تنظیم گرِ بخش، از طریق اصلاح اساسنامه و تأسیس شرکت توسعه زیرساخت های بندری با پیشنهاد قوانین لازم دومین اقدامی است که بر اساس سند تحول دولت سیزدهم ضرورت دارد در دستورکار قرار گیرد؛ همچنین باید در نظر داشت که این بخش از مواردی است که نیاز به بررسی دقیق و واکاوی تجارب گذشته دارد.
وی همچنین به سومین اقدام مهمی که در راستای حل چالش ضعف در مدیریت کلان حوزه دریایی کشور باید انجام شود، اشاره کرد و گفت: توسعه میان رشته ها و چند رشته های دریایی در قالب برنامه جامع آموزش و پژوهش حوزه دریایی دیگر اقدامی است که می توان عملیاتی کرد.
وی ادامه داد: راهبرد مدنظر در رابطه با این چالش، بازمعماری نظام ملی حکمرانی حوزه دریایی است و اقدامات مهمی در این راستا باید در دستورکار قرار گیرد.
معاون برنامه ریزی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه اولین اقدام مدنظر، تشکیل شورای عالی دریایی کشور به ریاست رئیس جمهور است، تصریح کرد: انتقال وظایف و اختیارات سیاستگذاری و تنظیم گری فرابخش سایر شوراهای بخشی دریایی نظیر شورای عالی صنایع دریایی و شورای عالی اقیانوس شناسی به این شورا و استقرار دبیرخانه این شورا در یکی از سازمانهای مربوطه که با توجه به سطح مداخلات سازمان بنادر و دریانوردی میتواند با همکاری دیگر سازمانها از جمله سازمان برنامه و بودجه با پیشنهاد تصویب قوانین لازم، این مهم را رقم بزند.
بیک محمدلو افزود: تفکیک وظایف تصدی گری از تنظیم گری بخش بندری با تغییر مأموریت سازمان بنادر و دریانوردی به سازمان تنظیم گرِ بخش، از طریق اصلاح اساسنامه و تأسیس شرکت توسعه زیرساخت های بندری با پیشنهاد قوانین لازم دومین اقدامی است که بر اساس سند تحول دولت سیزدهم ضرورت دارد در دستورکار قرار گیرد؛ همچنین باید در نظر داشت که این بخش از مواردی است که نیاز به بررسی دقیق و واکاوی تجارب گذشته دارد.
وی همچنین به سومین اقدام مهمی که در راستای حل چالش ضعف در مدیریت کلان حوزه دریایی کشور باید انجام شود، اشاره کرد و گفت: توسعه میان رشته ها و چند رشته های دریایی در قالب برنامه جامع آموزش و پژوهش حوزه دریایی دیگر اقدامی است که می توان عملیاتی کرد.
برچسب ها : اقتصاد دریا محور بنادر زیرساخت دریایی
اخبار روز
-
سد قوچم، حلقه واسط انتقال آب از غرب به شرق کردستان
-
محور چالوس چهارخطه می شود
-
تقدیر فرمانده سپاه از مرکز وکلا
-
سفر؛ آزمونی برای مسئولیت و آگاهی
-
رُمان نویسنده هرمزگانی به چاپ سوم رسید/ «آن تابستان»؛ سوژه مردمپسند ناب اقلیمی برای سینما
-
سرمایهگذاری در پروژههای شهری پیشرفت کرده، اما برخی چالشها باقی است
-
گام جدیددرنگهداشت محلات۲۷گانه منطقه یک باشروع بهار قرآن و طبیعت
-
بازدید مدیر دفتر یونسکو در تهران، از شناور تحقیقاتی «کاوشگر خلیج فارس»
-
صادرات محوری و توسعه فناوری رویکرد اصلی مناطق آزاد
-
تأکید هند بر توسعه چابهار همزمان با تهدید آمریکا
-
افتتاح بخشی از پروژه آزادراه تبریز-مرند
-
عملیات ترمیم خط اسید استیک مربوط به مخازن 1001
-
پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قیر، آسفالت، عایقها، بتن، سیمان و ماشینآلات وابسته افتتاح شد
-
هدفگذاری ایران و قزاقستان برای حمل ۵ میلیون تن بار از مسیر ریلی کشورمان
-
تخصصی ترین وزراتخانه جولانگاه افراد سفارشی و رابطه ای شده است
-
دهمین بوت کمپ اقتصادی با رویکرد توسعه کسب و کارهای نوظهور برگزار شد
-
نیازمند برنامه کلان ملی در حوزه منابع انسانی دریانوردان هستیم
-
همایش شرکت های برتر ایران برای بررسی و رتبه بندی 100 شرکت برتر در سال مالی 1402 برگزار شد
-
امروز باید تکلیف خود را نسبت به نگاه امنیتی حاکم بر فضای دیتا روشن کنیم
-
بازدید میدانی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی به منظور بررسی عملکرد واحدهای مختلف بندر پتروشیمی ماهشهر