تاریخ انتشار:1401/2/13
دپوی ۷۰۰ هزار تنی روغن؛ ۱۳۰ هزار تن روی آب
اقتصاد سرامد - طبق آخرین گزارش گمرک ایران، در حال حاضر از موجودی حدود چهار میلیون تنی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر بیش از ۷۰۰ هزار تن به روغن و دانههای روغنی دپو شده، اختصاص دارد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، اخیرا گزارشهایی در رابطه با کمبود روغن در سامانه بازارگاه و وضعیت توزیع آن منتشر شد. به همین بهانه جریان دپوی کالای اساسی در گمرک و بنادر از عسگری -معاون امور گمرکی گمرک ایران- مورد سوال قرار گرفت.
۳.۱ میلیون تن در انبارها
طبق اعلام وی، تا ۱۲ اردیبهشتماه سال جاری مجموع کالاهای اساسی شامل موجودی، پای اسکله و منتظر در لنگرگاه به بیش از ۳.۹ میلیون تن رسیده است که از این میزان بالغ بر ۳.۱ میلیون تن، موجودی بنادر و مابقی در شناورها قرار دارد.
وضعیت دپو و ترخیص روغن
اما از حجم کالاهای دپو شده بیش از ۷۰۰ هزار تن متعلق به انواع روغن است که ۵۸۷ هزار تن آن در گمرک موجود است؛ شامل ۴۰۳.۶ هزار تن روغن خام و ۱۸۳.۳ هزار تن دانه های روغنی. همچنین بیش از ۱۳۰ هزار تن دیگر هنوز در گمرک تحلیه نشده است؛ به گونه ای که حدود ۱۳۰ هزار تن دانه های روغنی در شناورهای منتظر در لنگرگاه قرار دارد و حدود ۷۷۴ تن روغن خام در شناورهای کنار اسکله برای تخلیه است.
با وجود گزارشهایی در مورد کمبود روغن در سامانه بازارگاه و توزیع آن، معاون گمرک گفت که در مسیر ترخیص این کالا از گمرک، مشکل خاصی گزارش نشده است.
اما از مابقی موجودی ۳.۱ میلیون تنی بنادر، ۲۳۴.۷ هزار تن گندم، ۱.۹ میلیون تن ذرت، ۲۱۵.۷ هزار تن جو، ۸۶.۵ هزار تن کنجاله سویا، ۵۳.۹ هزار تن برنج، ۲۸.۲ هزار تن شکر است.
۸۱۸ هزار تن در شناورهاست
از حدود ۸۱۸ هزار تن کالایی که در شناورها قرار دارد نیز ۲۶۸.۴ هزار تن در شناورهای کنار اسکله و بیش از ۵۵۰ هزار تن در شناورهای منتظر در لنگرها قرار دارد.
اینکه اقلام در شناورها میماند، میتواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله طی فرایند تخلیه. همچنین بخشی از آن به دلیل عدم تعیین تکلیف اسناد خرید و وضعیت ارزی ممکن است امکان تخلیه در بنادر نداشته باشد.
در هر بندر چقدر کالا دپو شده است؟
اما گزارش معاون گمرک همچنین نشان میدهد که از ۳.۱ کالای اساسی موجود در بنادر، بیشترین حجم در بندر امام خمینی (ره) با بیش از ۲.۳ میلیون تن دپو شده و در سایر بنادر نیز ۲۸۶ هزار تن بندر امیرآباد، ۲۳۵.۵ هزار تن بندر شهید رجایی، ۱۲۳.۱ هزار تن نوشهر، ۵۳.۱ هزار تن انزلی، ۱.۸ هزار تن بوشهر، چابهار ۳۸.۳ هزار تن، آستارا ۲۲.۴ هزار تن، فریدون کنار ۲۴.۹ هزار تن، شهید باهنر ۳.۹ هزار تن، خرمشهر ۸۲ تن و بندر لنگه ۷۰ تن بوده است.
۳.۱ میلیون تن در انبارها
طبق اعلام وی، تا ۱۲ اردیبهشتماه سال جاری مجموع کالاهای اساسی شامل موجودی، پای اسکله و منتظر در لنگرگاه به بیش از ۳.۹ میلیون تن رسیده است که از این میزان بالغ بر ۳.۱ میلیون تن، موجودی بنادر و مابقی در شناورها قرار دارد.
وضعیت دپو و ترخیص روغن
اما از حجم کالاهای دپو شده بیش از ۷۰۰ هزار تن متعلق به انواع روغن است که ۵۸۷ هزار تن آن در گمرک موجود است؛ شامل ۴۰۳.۶ هزار تن روغن خام و ۱۸۳.۳ هزار تن دانه های روغنی. همچنین بیش از ۱۳۰ هزار تن دیگر هنوز در گمرک تحلیه نشده است؛ به گونه ای که حدود ۱۳۰ هزار تن دانه های روغنی در شناورهای منتظر در لنگرگاه قرار دارد و حدود ۷۷۴ تن روغن خام در شناورهای کنار اسکله برای تخلیه است.
با وجود گزارشهایی در مورد کمبود روغن در سامانه بازارگاه و توزیع آن، معاون گمرک گفت که در مسیر ترخیص این کالا از گمرک، مشکل خاصی گزارش نشده است.
اما از مابقی موجودی ۳.۱ میلیون تنی بنادر، ۲۳۴.۷ هزار تن گندم، ۱.۹ میلیون تن ذرت، ۲۱۵.۷ هزار تن جو، ۸۶.۵ هزار تن کنجاله سویا، ۵۳.۹ هزار تن برنج، ۲۸.۲ هزار تن شکر است.
۸۱۸ هزار تن در شناورهاست
از حدود ۸۱۸ هزار تن کالایی که در شناورها قرار دارد نیز ۲۶۸.۴ هزار تن در شناورهای کنار اسکله و بیش از ۵۵۰ هزار تن در شناورهای منتظر در لنگرها قرار دارد.
اینکه اقلام در شناورها میماند، میتواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله طی فرایند تخلیه. همچنین بخشی از آن به دلیل عدم تعیین تکلیف اسناد خرید و وضعیت ارزی ممکن است امکان تخلیه در بنادر نداشته باشد.
در هر بندر چقدر کالا دپو شده است؟
اما گزارش معاون گمرک همچنین نشان میدهد که از ۳.۱ کالای اساسی موجود در بنادر، بیشترین حجم در بندر امام خمینی (ره) با بیش از ۲.۳ میلیون تن دپو شده و در سایر بنادر نیز ۲۸۶ هزار تن بندر امیرآباد، ۲۳۵.۵ هزار تن بندر شهید رجایی، ۱۲۳.۱ هزار تن نوشهر، ۵۳.۱ هزار تن انزلی، ۱.۸ هزار تن بوشهر، چابهار ۳۸.۳ هزار تن، آستارا ۲۲.۴ هزار تن، فریدون کنار ۲۴.۹ هزار تن، شهید باهنر ۳.۹ هزار تن، خرمشهر ۸۲ تن و بندر لنگه ۷۰ تن بوده است.
برچسب ها : اقتصاد دریایی بندر گمرک
اخبار روز
-
مانور امداد و نجات و اطفای حریق شناور در بندر بوشهر برگزار شد
-
تأکید بر توسعه همکاریهای مشترک میان وزارت راه و شهرسازی و آستان قدس رضوی در راستای ارتقای خدمترسانی به زائران
-
ایجاد کنسرسیوم دریایی ایران و روسیه، دستور کار نشست ماخاچقلعه
-
حرکت صنعت شیلات بهسوی تولید پایدار با تلفیق دانش فنی و انرژیهای تجدیدپذیر
-
خوزستان، بازیگر کلیدی در اقتصاد دریامحور ایران
-
اینچهبرون، هسته تحول اقتصادی استان گلستان و دروازه تجارت ایران با آسیای مرکزی است
-
منطقه آزاد اینچهبرون، نقطه تلاقی امنیت، تجارت و توسعه شمال شرق کشور است
-
توسعه سریع منطقه آزاد اینچهبرون حاصل مدیریت جهادی و پیگیریهای مستمر است
-
رایزنی ایران و روسیه برای ارتقای همکاریها در زمینه حملونقل دریایی
-
ناوگان مسافری روی ریل نوساز راهآهن
-
«زنجیره سرد» حلقه مفقوده صادرات شیلات ایران
-
سوخت آینده از آفریقا میآید!
-
گرانی بلیت هواپیما در سایه سیاستهای ارزی
-
بازی دوگانه چین با کشتیرانی جهان
-
اتصال محور تجاری شمالگان با کریدور شمال - جنوب برقرار میشود؟
-
«روایت آبی» محفلی ارزشمند برای اهالی رسانه های دریایی کشور
-
«اقتصادسرآمد» دوباره نمونه دریایی شد
-
«مجتمع قرهبرون» در منطقه آزاد مازندران؛ نمونهای موفق از زنجیره کامل تولید تا صادرات در بخش شیلات
-
بازدید دبیر شورایعالی مناطق آزاد از واحدهای نمونه تولید خوراک و فرآوری آبزیان در منطقه آزاد مازندران
-
اجرای رویههای مناطق آزاد در مازندران از هفته آینده
