تاریخ انتشار:1401/2/13

دپوی ۷۰۰ هزار تنی روغن؛ ۱۳۰ هزار تن روی آب
اقتصاد سرامد - طبق آخرین گزارش گمرک ایران، در حال حاضر از موجودی حدود چهار میلیون تنی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر بیش از ۷۰۰ هزار تن به روغن و دانههای روغنی دپو شده، اختصاص دارد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، اخیرا گزارشهایی در رابطه با کمبود روغن در سامانه بازارگاه و وضعیت توزیع آن منتشر شد. به همین بهانه جریان دپوی کالای اساسی در گمرک و بنادر از عسگری -معاون امور گمرکی گمرک ایران- مورد سوال قرار گرفت.
۳.۱ میلیون تن در انبارها
طبق اعلام وی، تا ۱۲ اردیبهشتماه سال جاری مجموع کالاهای اساسی شامل موجودی، پای اسکله و منتظر در لنگرگاه به بیش از ۳.۹ میلیون تن رسیده است که از این میزان بالغ بر ۳.۱ میلیون تن، موجودی بنادر و مابقی در شناورها قرار دارد.
وضعیت دپو و ترخیص روغن
اما از حجم کالاهای دپو شده بیش از ۷۰۰ هزار تن متعلق به انواع روغن است که ۵۸۷ هزار تن آن در گمرک موجود است؛ شامل ۴۰۳.۶ هزار تن روغن خام و ۱۸۳.۳ هزار تن دانه های روغنی. همچنین بیش از ۱۳۰ هزار تن دیگر هنوز در گمرک تحلیه نشده است؛ به گونه ای که حدود ۱۳۰ هزار تن دانه های روغنی در شناورهای منتظر در لنگرگاه قرار دارد و حدود ۷۷۴ تن روغن خام در شناورهای کنار اسکله برای تخلیه است.
با وجود گزارشهایی در مورد کمبود روغن در سامانه بازارگاه و توزیع آن، معاون گمرک گفت که در مسیر ترخیص این کالا از گمرک، مشکل خاصی گزارش نشده است.
اما از مابقی موجودی ۳.۱ میلیون تنی بنادر، ۲۳۴.۷ هزار تن گندم، ۱.۹ میلیون تن ذرت، ۲۱۵.۷ هزار تن جو، ۸۶.۵ هزار تن کنجاله سویا، ۵۳.۹ هزار تن برنج، ۲۸.۲ هزار تن شکر است.
۸۱۸ هزار تن در شناورهاست
از حدود ۸۱۸ هزار تن کالایی که در شناورها قرار دارد نیز ۲۶۸.۴ هزار تن در شناورهای کنار اسکله و بیش از ۵۵۰ هزار تن در شناورهای منتظر در لنگرها قرار دارد.
اینکه اقلام در شناورها میماند، میتواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله طی فرایند تخلیه. همچنین بخشی از آن به دلیل عدم تعیین تکلیف اسناد خرید و وضعیت ارزی ممکن است امکان تخلیه در بنادر نداشته باشد.
در هر بندر چقدر کالا دپو شده است؟
اما گزارش معاون گمرک همچنین نشان میدهد که از ۳.۱ کالای اساسی موجود در بنادر، بیشترین حجم در بندر امام خمینی (ره) با بیش از ۲.۳ میلیون تن دپو شده و در سایر بنادر نیز ۲۸۶ هزار تن بندر امیرآباد، ۲۳۵.۵ هزار تن بندر شهید رجایی، ۱۲۳.۱ هزار تن نوشهر، ۵۳.۱ هزار تن انزلی، ۱.۸ هزار تن بوشهر، چابهار ۳۸.۳ هزار تن، آستارا ۲۲.۴ هزار تن، فریدون کنار ۲۴.۹ هزار تن، شهید باهنر ۳.۹ هزار تن، خرمشهر ۸۲ تن و بندر لنگه ۷۰ تن بوده است.
۳.۱ میلیون تن در انبارها
طبق اعلام وی، تا ۱۲ اردیبهشتماه سال جاری مجموع کالاهای اساسی شامل موجودی، پای اسکله و منتظر در لنگرگاه به بیش از ۳.۹ میلیون تن رسیده است که از این میزان بالغ بر ۳.۱ میلیون تن، موجودی بنادر و مابقی در شناورها قرار دارد.
وضعیت دپو و ترخیص روغن
اما از حجم کالاهای دپو شده بیش از ۷۰۰ هزار تن متعلق به انواع روغن است که ۵۸۷ هزار تن آن در گمرک موجود است؛ شامل ۴۰۳.۶ هزار تن روغن خام و ۱۸۳.۳ هزار تن دانه های روغنی. همچنین بیش از ۱۳۰ هزار تن دیگر هنوز در گمرک تحلیه نشده است؛ به گونه ای که حدود ۱۳۰ هزار تن دانه های روغنی در شناورهای منتظر در لنگرگاه قرار دارد و حدود ۷۷۴ تن روغن خام در شناورهای کنار اسکله برای تخلیه است.
با وجود گزارشهایی در مورد کمبود روغن در سامانه بازارگاه و توزیع آن، معاون گمرک گفت که در مسیر ترخیص این کالا از گمرک، مشکل خاصی گزارش نشده است.
اما از مابقی موجودی ۳.۱ میلیون تنی بنادر، ۲۳۴.۷ هزار تن گندم، ۱.۹ میلیون تن ذرت، ۲۱۵.۷ هزار تن جو، ۸۶.۵ هزار تن کنجاله سویا، ۵۳.۹ هزار تن برنج، ۲۸.۲ هزار تن شکر است.
۸۱۸ هزار تن در شناورهاست
از حدود ۸۱۸ هزار تن کالایی که در شناورها قرار دارد نیز ۲۶۸.۴ هزار تن در شناورهای کنار اسکله و بیش از ۵۵۰ هزار تن در شناورهای منتظر در لنگرها قرار دارد.
اینکه اقلام در شناورها میماند، میتواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله طی فرایند تخلیه. همچنین بخشی از آن به دلیل عدم تعیین تکلیف اسناد خرید و وضعیت ارزی ممکن است امکان تخلیه در بنادر نداشته باشد.
در هر بندر چقدر کالا دپو شده است؟
اما گزارش معاون گمرک همچنین نشان میدهد که از ۳.۱ کالای اساسی موجود در بنادر، بیشترین حجم در بندر امام خمینی (ره) با بیش از ۲.۳ میلیون تن دپو شده و در سایر بنادر نیز ۲۸۶ هزار تن بندر امیرآباد، ۲۳۵.۵ هزار تن بندر شهید رجایی، ۱۲۳.۱ هزار تن نوشهر، ۵۳.۱ هزار تن انزلی، ۱.۸ هزار تن بوشهر، چابهار ۳۸.۳ هزار تن، آستارا ۲۲.۴ هزار تن، فریدون کنار ۲۴.۹ هزار تن، شهید باهنر ۳.۹ هزار تن، خرمشهر ۸۲ تن و بندر لنگه ۷۰ تن بوده است.
برچسب ها : اقتصاد دریایی بندر گمرک
اخبار روز
-
طلای جهانی در آستانه ثبت افزایش هفتگی
-
سقوط آزاد قیمت دلار در راه است؟
-
راهاندازی قطارهای فوقالعاده در مسیرهای پُرتردد برای تاسوعا و عاشورا
-
اصلاح ۶۴ نقطه پرتصادف طی سه ماه نخست سال جاری در محورهای مواصلاتی کشور
-
فروش بلیت برای پروازهای ساعات شب جعلی و غیرمجاز است
-
اتمام عملیات بازسازی باند فرودگاه تبریز
-
نخستین پرواز خارجی پس از بازگشایی آسمان ایران در فرودگاه امام خمینی(ره) به زمین نشست
-
بهترین وضعیت خطوط ریلی اصفهان در ۴ سال اخیر
-
رهاسازی میلیونها بچهماهی در رودخانههای گیلان
-
طلای جهانی سر به زیر ماند
-
رشد حیرت انگیز آبزیپروری در جهان مبتنی بر غلبه گونههای غیر بومی همراه با ریسک پنهان
-
خطر بروز تصادف را در مسیرهای باریک افزایش داده
-
بیانیه انجمن مدیران روزنامه های غیر دولتی در تجلیل از وحدت ملی در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه
-
عزم جدی دولت برای تقویت بنیه پلیس و جبران خسارات وارده از جنگ تحمیلی
-
نرخ دلار در روزهای آینده کاهشی است؟
-
حملونقل جادهای محور جابجایی زائران اربعین شد
-
برقراری پروازهای هما از مشهد به مقاصد زاهدان، چابهار، دبی، استانبول و بمبئی
-
حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرانایر در سال ۶۷ نمونه بارز تروریسم دولتی است
-
تبدیل قزوین به هاب حملونقل منطقهای و ملی با سرمایهگذاری هدفمند در توسعه فرودگاه و تقویت خطوط
-
شهرداری تهران و استانداریها مسئول فرآیند احداث و مقاومسازی واحدهای مسکونی و تجاری آسیبدیده شدند