تاریخ انتشار:1401/2/26

تسهیل بازگشت سریع دریانوردان رها شده در بنادر/ استخدام دریانوردان با تاکید بر سیستم
اقتصاد سرامد - نایب رییس و دبیر انجمن صنفی دریانوردان با اشاره به اصلاحات مهم به تصویب رسیده در نشست کمیته سه جانبه مقاوله نامه کار دریایی MLC، گفت: در این نشست، دسترسی اینترنت و استفاده از شبکههای اجتماعی برای دریانوردان روی کشتی الزامی شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، سامان رضایی در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، درباره بخش دوم چهارمین نشست کمیته سه جانبه مقاوله نامه کار دریایی MLC که از ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برگزار و پس از ۱۰ روز کار فشرده در مقر دائمی سازمان بین المللی کار در ژنو (سوئیس) به اتمام رسید، اظهار داشت: این نشست به صورت ترکیبی با وجود نمایندگان کشورها، دریانوردان، شرکتهای کشتیرانی جهان و حضور سایر اعضا به صورت مجازی برگزار شد.
وی ادامه داد: در این اجلاس مهم به ۱۲ مورد اصلاحیه که حاصل بخش اول این اجلاس در سپتامبر ۲۰۲۱ بود، پرداخته شد و نهایتا ۸ اصلاحیه تصویب و ۲ اصلاحیه به اجلاس آتی در سال ۲۰۲۵ موکول شد.
دبیر انجمن صنفی دریانوردان خاطرنشان کرد: نماینده انجمن صنفی دریانوردان به عنوان عضو ارشد فدراسیون بین المللی حمل و نقل در بالاترین سطح این اجلاس، به عنوان یکی از ۱۵ دارنده حق رای از سوی ۱,۵ میلیون دریانورد شاغل در جهان در مذاکرات و رای گیری شرکت کرد.
رضایی افزود: بنده به عنوان تنها ایرانی فعال در این اجلاس بین المللی مهم که تصمیمات آن تبعات و تعهدات مهمی را برای کشورهای جهان از جمله ایران در پی خواهد داشت، شرکت کردم و هماهنگی بسیار خوبی با هیات کارشناسی سازمان بنادر صورت گرفت و از همکاری این سازمان به صورت مداوم بهره برده شد.
وی درباره مصوبات این اجلاس، اعلام کرد: در اولین اصلاحیه در متن بند ۱ (ب) استاندارد A۴,۳ تحت عنوان "حفاظت از ایمنی و بهداشت و پیشگیری از حوادث"، وجود تجهیزات حفاظت فردی با اندازه مناسب برای تمامی سایزها و جثه ها روی کشتی ضروری شد.
دبیر انجمن صنفی دریانوردان افزود: اصلاحیه دوم مربوط به استاندارد A۳,۲ تحت عنوان "غذا و پذیرایی" بود که بر اساس بند ۲ (الف) و (ب)، منابع غذا و آب آشامیدنی با توجه به تعداد دریانوردان در کشتی، الزامات مذهبی و اعمال فرهنگی آن ها در رابطه با غذا، مدت و ماهیت سفر باید از نظر کمیت و تغذیه مناسب به صورت رایگان به دریانوردان ارائه شود.
رضایی درباره اصلاحیه سوم، خاطرنشان کرد: با توجه به درج بند ۹ به استاندارد A۲,۵.۱ با عنوان "بازگشت به وطن"، اعضا باید بازگشت سریع دریانوردانی که در بندر رها شده تلقی می شوند، تسهیل کنند و در این خصوص به وظایف و تعهدات کشورهای صاحب پرچم و کشورهای تأمینکننده نیروی کار و بنادری که دریانورد در قلمرو آن ها رها شده، تاکید گردیده است.
وی در مورد اصلاحیه چهارم، توضیح داد: با توجه به موارد متعدد عدم دسترسی دریانوردان به خدمات درمانی در بنادر که در دوره شیوع کرونا شاهد آن بودیم با درج بندهای ۵ و ۶ در استاندارد A۴,۱، کشورهای عضو به صورت مشخص تر مکلف به ارایه خدمات مراقبتی درمانی در بنادر، انتقال جسد و یا خاکستر دریانورد فوت شده به وطن شدند.
دبیر انجمن صنفی دریانوردان با اشاره به اینکه بر اساس اصلاحیه پنجم اصلاحاتی در عبارات مندرج با عنوان متعهد با نام مالککشتی یا مالک ثبت شده در مقرارت ۲,۵ و ۴.۲ صورت گرفت، گفت: در اصلاحیه ششم با اصلاحات صورت گرفته در استانداردA۳.۱ دسترسی اینترنت و استفاده از شبکههای اجتماعی برای دریانوردان روی کشتی الزامی شد.
رضایی با اشاره به اصلاحیه نهم، در رابطه با استانداردA۱,۴ ، اظهار داشت: استخدام دریانوردان با تاکید بر سیستم جبران خسارت و بیمه در فرآیند استخدامی و تعهدات طرفین در قرارداد، در کنوانسیون اعمال شد.
وی در پایان به اصلاحیه یازدهم اشاره کرد و افزود: پیرو اصلاحات صورت گرفته در استاندارد A۴,۳ تحت عنوان "حفاظت از ایمنی و بهداشت و پیشگیری از حوادث"، ثبت مرگ و میر تمامی دریانوردان شاغل روی کشتی ها توسط کشور صاحب پرچم و گزارش سالانه به ILO الزامی است و در عین حال کیفیت ثبت این داده ها مشخص شد.
باید خاطرنشان کرد این اصلاحات هنوز قطعی نیست و باید در اجلاس آتی کنفرانس کنوانسیون کار دریایی مطرح و رای گیری شود و به تصویب برسد.
وی ادامه داد: در این اجلاس مهم به ۱۲ مورد اصلاحیه که حاصل بخش اول این اجلاس در سپتامبر ۲۰۲۱ بود، پرداخته شد و نهایتا ۸ اصلاحیه تصویب و ۲ اصلاحیه به اجلاس آتی در سال ۲۰۲۵ موکول شد.
دبیر انجمن صنفی دریانوردان خاطرنشان کرد: نماینده انجمن صنفی دریانوردان به عنوان عضو ارشد فدراسیون بین المللی حمل و نقل در بالاترین سطح این اجلاس، به عنوان یکی از ۱۵ دارنده حق رای از سوی ۱,۵ میلیون دریانورد شاغل در جهان در مذاکرات و رای گیری شرکت کرد.
رضایی افزود: بنده به عنوان تنها ایرانی فعال در این اجلاس بین المللی مهم که تصمیمات آن تبعات و تعهدات مهمی را برای کشورهای جهان از جمله ایران در پی خواهد داشت، شرکت کردم و هماهنگی بسیار خوبی با هیات کارشناسی سازمان بنادر صورت گرفت و از همکاری این سازمان به صورت مداوم بهره برده شد.
وی درباره مصوبات این اجلاس، اعلام کرد: در اولین اصلاحیه در متن بند ۱ (ب) استاندارد A۴,۳ تحت عنوان "حفاظت از ایمنی و بهداشت و پیشگیری از حوادث"، وجود تجهیزات حفاظت فردی با اندازه مناسب برای تمامی سایزها و جثه ها روی کشتی ضروری شد.
دبیر انجمن صنفی دریانوردان افزود: اصلاحیه دوم مربوط به استاندارد A۳,۲ تحت عنوان "غذا و پذیرایی" بود که بر اساس بند ۲ (الف) و (ب)، منابع غذا و آب آشامیدنی با توجه به تعداد دریانوردان در کشتی، الزامات مذهبی و اعمال فرهنگی آن ها در رابطه با غذا، مدت و ماهیت سفر باید از نظر کمیت و تغذیه مناسب به صورت رایگان به دریانوردان ارائه شود.
رضایی درباره اصلاحیه سوم، خاطرنشان کرد: با توجه به درج بند ۹ به استاندارد A۲,۵.۱ با عنوان "بازگشت به وطن"، اعضا باید بازگشت سریع دریانوردانی که در بندر رها شده تلقی می شوند، تسهیل کنند و در این خصوص به وظایف و تعهدات کشورهای صاحب پرچم و کشورهای تأمینکننده نیروی کار و بنادری که دریانورد در قلمرو آن ها رها شده، تاکید گردیده است.
وی در مورد اصلاحیه چهارم، توضیح داد: با توجه به موارد متعدد عدم دسترسی دریانوردان به خدمات درمانی در بنادر که در دوره شیوع کرونا شاهد آن بودیم با درج بندهای ۵ و ۶ در استاندارد A۴,۱، کشورهای عضو به صورت مشخص تر مکلف به ارایه خدمات مراقبتی درمانی در بنادر، انتقال جسد و یا خاکستر دریانورد فوت شده به وطن شدند.
دبیر انجمن صنفی دریانوردان با اشاره به اینکه بر اساس اصلاحیه پنجم اصلاحاتی در عبارات مندرج با عنوان متعهد با نام مالککشتی یا مالک ثبت شده در مقرارت ۲,۵ و ۴.۲ صورت گرفت، گفت: در اصلاحیه ششم با اصلاحات صورت گرفته در استانداردA۳.۱ دسترسی اینترنت و استفاده از شبکههای اجتماعی برای دریانوردان روی کشتی الزامی شد.
رضایی با اشاره به اصلاحیه نهم، در رابطه با استانداردA۱,۴ ، اظهار داشت: استخدام دریانوردان با تاکید بر سیستم جبران خسارت و بیمه در فرآیند استخدامی و تعهدات طرفین در قرارداد، در کنوانسیون اعمال شد.
وی در پایان به اصلاحیه یازدهم اشاره کرد و افزود: پیرو اصلاحات صورت گرفته در استاندارد A۴,۳ تحت عنوان "حفاظت از ایمنی و بهداشت و پیشگیری از حوادث"، ثبت مرگ و میر تمامی دریانوردان شاغل روی کشتی ها توسط کشور صاحب پرچم و گزارش سالانه به ILO الزامی است و در عین حال کیفیت ثبت این داده ها مشخص شد.
باید خاطرنشان کرد این اصلاحات هنوز قطعی نیست و باید در اجلاس آتی کنفرانس کنوانسیون کار دریایی مطرح و رای گیری شود و به تصویب برسد.
برچسب ها : اقتصاد دریایی بنادر دریانوردان
اخبار روز
-
سد قوچم، حلقه واسط انتقال آب از غرب به شرق کردستان
-
محور چالوس چهارخطه می شود
-
تقدیر فرمانده سپاه از مرکز وکلا
-
سفر؛ آزمونی برای مسئولیت و آگاهی
-
رُمان نویسنده هرمزگانی به چاپ سوم رسید/ «آن تابستان»؛ سوژه مردمپسند ناب اقلیمی برای سینما
-
سرمایهگذاری در پروژههای شهری پیشرفت کرده، اما برخی چالشها باقی است
-
گام جدیددرنگهداشت محلات۲۷گانه منطقه یک باشروع بهار قرآن و طبیعت
-
بازدید مدیر دفتر یونسکو در تهران، از شناور تحقیقاتی «کاوشگر خلیج فارس»
-
صادرات محوری و توسعه فناوری رویکرد اصلی مناطق آزاد
-
تأکید هند بر توسعه چابهار همزمان با تهدید آمریکا
-
افتتاح بخشی از پروژه آزادراه تبریز-مرند
-
عملیات ترمیم خط اسید استیک مربوط به مخازن 1001
-
پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قیر، آسفالت، عایقها، بتن، سیمان و ماشینآلات وابسته افتتاح شد
-
هدفگذاری ایران و قزاقستان برای حمل ۵ میلیون تن بار از مسیر ریلی کشورمان
-
تخصصی ترین وزراتخانه جولانگاه افراد سفارشی و رابطه ای شده است
-
دهمین بوت کمپ اقتصادی با رویکرد توسعه کسب و کارهای نوظهور برگزار شد
-
نیازمند برنامه کلان ملی در حوزه منابع انسانی دریانوردان هستیم
-
همایش شرکت های برتر ایران برای بررسی و رتبه بندی 100 شرکت برتر در سال مالی 1402 برگزار شد
-
امروز باید تکلیف خود را نسبت به نگاه امنیتی حاکم بر فضای دیتا روشن کنیم
-
بازدید میدانی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی به منظور بررسی عملکرد واحدهای مختلف بندر پتروشیمی ماهشهر